SOME CHALLENGES AND POSSIBILITIES FOR EDUCATION OF HUMAN AND ETHICAL VALUES THAT CONTEMPLATE DIVERSITY IN BRAZILIAN UNIVERSITY EDUCATION
SOME CHALLENGES AND POSSIBILITIES (Português (Brasil))

Keywords

Education; Human formation; Diversity; University

How to Cite

Antonio Casagrande, C. ., & Regina Quaresma da Silva, D. . (2021). SOME CHALLENGES AND POSSIBILITIES FOR EDUCATION OF HUMAN AND ETHICAL VALUES THAT CONTEMPLATE DIVERSITY IN BRAZILIAN UNIVERSITY EDUCATION. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 2(01). https://doi.org/10.51249/gei.v2i01.154

Abstract

This theoretical study, with a qualitative approach, proposes a reflection on education for diversity in Brazilian university education. We will initially seek an approach to the theme of diversity, especially through the historical conceptual bias. Then, we will discuss some assumptions that can support a proposal for training for diversity from the perspective of the university. We conclude by presenting some challenges and possibilities to the university's training action in an attempt to dialogue about other elements, skills and competences necessary for the training of young people and adults for an education of human and ethical values ​​that contemplate diversity, understanding the social function of the university as the institution responsible for training the subjects fully for the exercise of citizenship and for the world of work through teaching, research and extension actions.

https://doi.org/10.51249/gei.v2i01.154
SOME CHALLENGES AND POSSIBILITIES (Português (Brasil))

References

ADORNO, Theodor W. Educação e emancipação. 2.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

AGOSTINHO, Luis O. V.; BREGA FILHO, Vladimir. Por um olhar democrático às ações afirmativas. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 92, n. 232, p. 455-476, set./dez. 2011.

BUBER, Martin. Eu e tu. São Paulo: Cortez & Moraes, 1974.

Casagrande, Cledes Antonio. G.H.Mead e a Educação.Belo Horizonte, Autêntica Editora, 2014.

CEPAL. La hora de la igualdad. Brechas por cerrar y caminos por abrir. CEPAL, Santiago de Chile. 2010. Disponível em <http://www.cepal.org/publicaciones/ xml/0/39710/100604_2010-114SES.333_La_hora_de_la_igualdad_doc_completo.pdf>.

CORDEIRO, M. J. J. Três anos de efetiva presença de negros e indígenas cotistas nas salas de aula da UEMS: primeiras análises. In: BRANDÃO, André A. (Org.). Cotas raciais no Brasil: a primeira avaliação. Rio de Janeiro: DP&A, 2007. p. 81-114.

DOEBBER, Michele B.; GRISA, Gregório D. Ações afirmativas: o critério racial e a experiência da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 92, n. 232, p. 577-598, set./dez. 2011.

FELICETTI, V. L. Comprometimento do aluno ProUni: acesso, persistência e formação acadêmica. Rev. bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 95, n. 241, p. 526-543, set./dez. 2014.

FERREIRA, A. B. H. Dicionário Aurélio da Língua Portuguesa. Curitiba: Editora Positivo, 2010.

FERRI, Cássia et al. Políticas inclusivas no ensino superior: análise do acesso, permanência e aprendizagem dos acadêmicos participantes do ProUni na Universidade do Vale do Itajaí, no período 2006-2007. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 91, n. 228, p. 367-389, maio/ago. 2010.

FIORI, Ernani Maria. Textos Escolhidos. Educação Libertadora. Porto Alegre: L&PM, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 39. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.

FREITAS, M. A. B. de. O Instituto Insikiran da Universidade Federal de Roraima: trajetória das políticas para a educação superior indígena. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 92, n. 232, p. 599-615, set./dez. 2011.

GADAMER, Hans-Georg. Verdade e método, II: complementos e índice. 2. ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2004, v.2.

______. Verdade e método, I: traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. 7.ed. Petrópolis: Vozes; Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco, 2005, v.1.

HABERMAS, J. Pensamento pós-metafísico: estudos filosóficos (F. B. Siebeneichler, Trad.). Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1990. (Trabalho original publicado em 1988).

______. Comentários à ética do discurso. Lisboa: Instituto Piaget, 1991.

______. Passado como futuro. Tempo Brasileiro, 1993.

HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento: a gramática moral dos conflitos sociais. São Paulo: Ed. 34, 2003. 296p.

QUARESMA DA SILVA, D. R. ; DOLIVEIRA, M. C. . As assimetrias da intersecção entre cidadania e igualdade para as mulheres. In: Neves Strey, Marlene; Cúnico, Sabrina Daiana. (Org.). Teorias de Gênero: Feminismos e Transgressão. 1ed.Porto Alegre: EdiPUCRS, 2016, v. 11, p. 18-42.

QUARESMA DA SILVA, D. Sex Education in the Eyes of Brazilian Public School Teachers. Creative Education, v. 5, p.1418-1427, 2014.

REPÚBLICA FEDERATIVA DO BRASIL. Constituição Federal 1988. Disponível em <http://www.senado.gov.br/legislacao/const/con1988/CON1988_05.10.1988/ CON1988.pdf>.

SOUSA, L. P.; PORTES, É. A. As propostas de políticas/ações afirmativas das universidades públicas e as políticas/ações de permanência nos ordenamentos legais. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 92, n. 232, p. 516-541, set./dez. 2011.

UNITED NATIONS. The universal declaration of humans rights. Disponível em: http://www.un.org/en/documents/udhr/. Versão portuguesa Disponível em <http://unicrio.org.br/img/DeclU_D_HumanosVersoInternet.pdf>

VILLAS BÔAS, L. P. S. Brasil: ideia de diversidade e representações sociais. 2008. 264f. Tese (Doutorado em Educação) – PUC-SP, São Paulo, 2008.

WEBER, Silke. Desigualdades sociais e escola: alguns aspectos a considerar. In: SCOTT, Parry; LEWIS, Liana: QUADROS, Marion Teodósio de. (ORG). Gênero, diversidade e desigualdades na educação: interpretações e reflexões para formação docente. Recife: Editora Universitária UFPE, 2009. p. 23-40

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...