PSYCHOPEDAGOGICAL INTERVENTION IN THE FACE OF LEARNING DIFFICULTIES
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Psychopedagogy, Learning, Knowledge, Intervention.

How to Cite

Zanotto Bonamigo, G. . (2025). PSYCHOPEDAGOGICAL INTERVENTION IN THE FACE OF LEARNING DIFFICULTIES. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 6(03), 97–114. https://doi.org/10.51249/gei.v6i03.2524

Abstract

The purpose of this study was to understand and analyze the importance of psychopedagogues and their interventions in the face of learning difficulties. In this context, it is essential to conduct an assessment that allows us to understand the development processes and the paths taken in learning, considering students in an interdisciplinary manner, based on various areas of knowledge and learning, both in the school and family environments, in addition to the affective, cognitive and biological aspects. The main objective of the study was to investigate the influence of psychopedagogues on the learning difficulties manifested by children and adolescents. The research was conducted through a bibliographic review, with consultation of books by different authors specialized in the subject, in addition to research on websites, academic papers, articles and magazines. Among the materials analyzed, those that offered the most pertinent and complete answers to the topic addressed were chosen.

https://doi.org/10.51249/gei.v6i03.2524
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, M. S. Rumos e diretrizes dos cursos de Psicopedagogia: análise crítica do surgimento da Psicopedagogia na América Latina. Cadernos de Psicopedagogia, v.3, n.6, 70-71, jun. 2015.

BARBOSA, L. M. S. A Psicopedagogia no âmbito da instituição escolar. Curitiba: Expoente, 2016.

BARONE, Leda Maria Codeço; MARTINS, Lílian Cassia Basich; CASTANHO, Marisa Irene Siqueira. Psicopedagogia: Teorias da aprendizagem. Casa do Psicólogo, São Paulo -SP,2011.

BECKER, Fernando. A origem do conhecimento e aprendizagem escolar. Artmed, Porto Alegre, 2003 p.14-17.

BOSSA, Nádia. A Psicopedagogia no Brasil: contribuições a partir da prática. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 1994.

CARVALHO, Rosita Edler. Removendo Barreiras para à aprendizagem: Educação incluída 7ª Ed. MEDIAÇÃO Porto Alegre, 2007.

CORREIA, L.M.; MARTINS, A.P.; Dificuldades de Aprendizagem: Que são? Como entende-las? Rio de Janeiro, 2005.

COSTA, Auredite Cardoso. Psicopedagogia e psicomotricidade: pontos de intercessão nas dificuldades de aprendizagem. 5ª ed. Vozes, Petrópolis-RJ, 2007.

FERRETTI, João Celso. Avaliação da aprendizagem: construindo uma práxis. In: Temas em educação – Futuro Eventos. 1º Livro da Jornada de 2002.

FREIRE. P. Pedagogia da autonomia. 27. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2003.

GLIZ, Maria das Graças Sobral. Psicopedagogia: um conhecimento em contínuo processo de construção. Casa do Psicólogo, São Paulo -SP, 2009.

PINTO, Silvia Amaral de Mello. Psicopedagogia: Portal Para a Inserção Social. 3ª Ed. Petrópolis, Vozes, 2007 p. 101-120.

SCOZ, B. Psicopedagogia e realidade escolar: o problema escolar e de aprendizagem. 2ª ed. Petrópolis. RJ. Vozes, 2013.

SOARES, Dulce Consuelo R. Os vínculos como passaporte da aprendizagem: um encontro D’EUS. Rio de Janeiro: Caravansarai, 2006.

VASCONCELOS, Celso S. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2002.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...