PROFILE OF PATIENTS TREATED AT THE SCHOOL CLINIC OF THE SPEECH THERAPY COURSE IN A PRIVATE EDUCATIONAL INSTITUTION
CURSO DE FONOAUDIOLOGIA (Português (Brasil))

Keywords

speech therapy; patients; charts; public policy.

How to Cite

de Souza Diógenes, B. ., Rubhia de Lima Torres, L. ., Leite Gonçalves Vasconcelos, D. ., Augusta Ferreira Torres, I. ., & Ribeiro da Silva, J. . (2023). PROFILE OF PATIENTS TREATED AT THE SCHOOL CLINIC OF THE SPEECH THERAPY COURSE IN A PRIVATE EDUCATIONAL INSTITUTION. Advanced Studies on Health and Nature, 13. https://doi.org/10.51249/easn13.2023.1160

Abstract

Introduction: Research on the profile of patients carried out in the health area contributes to the improvement of knowledge in priority areas for the population, establishing a link between the academic world and people's health needs. Based on the research, it is possible that intervention actions are developed, in addition to allowing the creation of subsidies for the elaboration of public policies and for the constant improvement of the SUS. Objective: To identify the profile of patients at Uninorte's teaching clinic, in order to know the greatest demands of speech therapy services. Method: The study will be carried out from the collection and analysis of data referring to the origin of the referral, age group, gender, residence and complaints of children, adolescents, adults and the elderly, collected from the records of the initial interviews. And the sample will consist of all the individuals registered in the Speech Therapy sector of the Uninorte teaching clinic. Results: Of the 100 (one hundred) analyzed medical records of patients seen from March 2019 to March 2022, most were referred by neurologists (19%). Sex, male (53%) and age group between 6 to 12 years (37%) were predominant. The origin of the referral was the SUS (68%). The most common complaint was speech delay (48%). Considering the present diagnoses, the most prevalent was autism spectrum disorder (ASD) (18%). And the prevalent type of speech therapy was therapy, continuous care. Conclusion: Research on the profile of patients carried out in the health area created to improve knowledge in priority areas for the population, establishing a link between the academic world and people's health needs. Based on the research, it is possible that intervention actions, new medicines, will be developed, in addition to allowing the creation of incentives for the elaboration of public policies and for the constant improvement of the SUS.

https://doi.org/10.51249/easn13.2023.1160
CURSO DE FONOAUDIOLOGIA (Português (Brasil))

References

LIPAY, M. S.; ALMEIDA, E. C. A fonoaudiologia e sua inserção na saúde pública. Revista de Ciências Médicas Rev. Ciênc. Méd., v.16, n.1, p.31-41,17, 2007.

DEPOLLI, G. T. et al. Perfil dos cursos de graduação em Fonoaudiologia no Brasil. Audiology-Communication Research, v. 25, 2020.

BITTENCOURT, A. M. de; ROCKENBACH, S. P. Perfil dos pacientes de fonoaudiologia atendidos em uma unidade básica de saúde. Revista de Iniciação Científica da Ulbra, n.16, 2018.

MEIRA, I. História da fonoaudiologia no Brasil. Distúrbios da Comunicação, v. 8, n. 1, 1996.

BARROS, P. M. de L.; OLIVEIRA, P. N. de. Perfil dos pacientes atendidos no setor de fonoaudiologia de um serviço público de Recife-PE. Revista CEFAC, v. 12, n. 1, 2010.

COSTA, T. Fonoaudiologia no Brasil: perdas e ganhos. Distúrbios da Comunicação, v. 12, n. 2, 2001.

MASUYAMA, P. M. K. O fonoaudiólogo e seus saberes profissionais na Educação. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde, 2008. Conselho Nacional de Saúde: SUS. [S. l.], 1988- 2008. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br. Acesso em: 17 nov. 2021.

PORTO, M. A.; VALENTE, M. L. L. de C.; ROSA; H. R. A construção do perfil da clientela numa clínica-escola. Boletim de Psicologia, v. 64, n. 141, 2014.

OLIVEIRA, J. P.; SCHIER, A. C. Suportes para a atuação em fonoaudiologia educacional: a trajetória da fonoaudiologia no contexto educacional e suportes para a atuação nessa área. Revista CEFAC. v.15, n.3, 2013.

CORRÊA, C. de C.; ARAKAWA, A. M.; MAXIMINO, L. P. Clínica-escola de fonoaudiologia: manejo da lista de espera: Clínica-escola fonoaudiologia lista. Revista CEFAC, v. 18, n. 05, 2016.

LIPAY, M. S.; ALMEIDA, E. C. A fonoaudiologia e sua inserção na saúde pública. Revista de Ciências Médicas Rev. Ciênc. Méd., v.16, n.1, p.31-41,17, 2007.

DEPOLLI, G. T. et al. Perfil dos cursos de graduação em Fonoaudiologia no Brasil. Audiology-Communication Research, v. 25, 2020.

BITTENCOURT, A. M. de; ROCKENBACH, S. P. Perfil dos pacientes de fonoaudiologia atendidos em uma unidade básica de saúde. Revista de Iniciação Científica da Ulbra, n.16, 2018.

MEIRA, I. História da fonoaudiologia no Brasil. Distúrbios da Comunicação, v. 8, n. 1, 1996.

BARROS, P. M. de L.; OLIVEIRA, P. N. de. Perfil dos pacientes atendidos no setor de fonoaudiologia de um serviço público de Recife-PE. Revista CEFAC, v. 12, n. 1, 2010.

COSTA, T. Fonoaudiologia no Brasil: perdas e ganhos. Distúrbios da Comunicação, v. 12, n. 2, 2001.

MASUYAMA, P. M. K. O fonoaudiólogo e seus saberes profissionais na Educação. 2021.

BRASIL. Ministério da Saúde, 2008. Conselho Nacional de Saúde: SUS. [S. l.], 1988- 2008. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br. Acesso em: 17 nov. 2021.

PORTO, M. A.; VALENTE, M. L. L. de C.; ROSA; H. R. A construção do perfil da clientela numa clínica-escola. Boletim de Psicologia, v. 64, n. 141, 2014.

OLIVEIRA, J. P.; SCHIER, A. C. Suportes para a atuação em fonoaudiologia educacional: a trajetória da fonoaudiologia no contexto educacional e suportes para a atuação nessa área. Revista CEFAC. v.15, n.3, 2013.

CORRÊA, C. de C.; ARAKAWA, A. M.; MAXIMINO, L. P. Clínica-escola de fonoaudiologia: manejo da lista de espera: Clínica-escola fonoaudiologia lista. Revista CEFAC, v. 18, n. 05, 2016.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...