Analysis of the physical development of Brazilian students 8 to 12 years old from Cidade Tupanciretã
Ebook - Análise do desenvolvimento (Português (Brasil))

Keywords

Physical Development, Evaluation, Students

How to Cite

Aparecida Cavalheiro Gonçalves, M. ., & Kalinine , I. (2023). Analysis of the physical development of Brazilian students 8 to 12 years old from Cidade Tupanciretã. Advanced Studies on Health and Nature, 28. https://doi.org/10.51249/easn28.2023.171

Abstract

The objective of this research was to determine the physical development of students in first and second cycles of elementary school. The study group was consisted of all children aged 8 to 12 years of the State School for Primary Educationof the town of Tupanciretã, Brazil. A total of 90 students, 42 male and 48 female. In order to check the physical development of children they were used the following standardized physical tests: jump in extension without running, throwing a ball weighing 150g, modified abdominal, high flat bar for males and low fixed bar for females, 30 meters running and 1000m run/walk.To evaluate the physical development of the students it was used the methodology proposed by Kalinine. Were also collected anthropometric measurements: weight, height and BMI. The survey results showed that the physical development of students surveyed, according to the assessment criteria proposed in general is insufficient. Only in the 30 meters race and long jump tests the students of both sexes showed, on average, the result „Good‟. In the test of fixed bar push-ups, throwing a ball weighing 150g for both sexes and modified abdominal for males showed a poor performance. Conclusion. We think it happens because there are no goals for the physical education teacher to follow, targets requiring the development of these physical skills of the students, in order that there is a physical strengthening of their health, through their physical development.

https://doi.org/10.51249/easn28.2023.171
Ebook - Análise do desenvolvimento (Português (Brasil))

References

ALMEIDA,L,F,O.Níveis de atividade e aptidão física relacionada à saúde em colegiais de 10 a 17 anos do município de Capela/SE. Disponível em: http://www.soartigos.com/artigo/10368/niveis-de-atividade-e-aptidao-fisica-relacionados-a- saude-em/ Acesso em 27/07/2011.

ALVES, J, V; SCHWINDEN, R, M; DETÂNICO, R, C; et al. Padrão motor do salto horizontal de crianças de 7 a 12 anos, considerando sexo, nível de atividade física e estado nutricional. Revista da Educação Física/UEM Maringá, v. 21, n. 1, p. 25-35, 1. trim. 2010. Disponível em: http://periodicos.uem.br/ojs/index.php/RevEducFis/article/viewFile/6971/5704 Acesso em:03/07/2011.

ALVES,C;VILLAS.R;LIMA,B. Impacto da atividade física e esportes sobre o crescimento e puberdade de crianças e adolescentes. Revista Paul Pediatria, 26(4): 385-91,2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rpp/v26n4/a13v26n4.pdf Acesso em: 05/07/2011.

BORGES,A.F.; BORIN,J.P.; MARCO,A. Avaliação de indicadores antropométricos e neuromusculares de jovens escolares do ensino fundamental do interior paulista. Motriz, Rio Claro, v.16 n.2 p.326-337, abr./jun. 2010. Disponível em: http://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/motriz/article/viewFile/1980- 6574.2010v16n2p326/2953 Acesso em:02/07/2011.

BRASIL. SECRETARIA DE EDUCAÇÃO FUNDAMENTAL. Parâmetros curriculares nacionais: Educação física / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997.

GAYA,A; CARDOSO,M; SIQUEIRA,O. TORRES,L; Crescimento e Desenvolvimento motor em escolares e 7 a 15 anos provenientes de famílias de baixa renda. Revista movimento- Ano IV- Nº 6- 1997/1. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/13342/7615 Acesso em: 22/10/2011.

ISAYANA,H,F; GALLARDO,J,S,P. Desenvolvimento motor: Análise dos estudos Brasileiros sobre habilidades motoras fundamentais. Revista de Educação Física/UEM 9(1): 75-82, 1998. Disponível em: http://www.bib.unesc.net/arquivos/35000/36600/11_36692.htm Acesso em: 02/07/2011.

KALININE I. Centro de Educação Física e Desportos – UFSM. Avaliação da educação física escolar. Santa Maria, 2010. Não paginado, mimeografado.

Lei N° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. <http://portal.mec.gov.br/seed/arquivos/pdf/tvescola/leis/lein9394.pdf >. Acessado em 25/5/2011.

NAHAS,V,M; BARROS, M,V,G; OLIVEIRA, E, S, A; et al; Lazer ativo: um programa de promoção de estilos de vida ativos e saudáveis para o trabalhador da indústria. Re v i s t a B r a s i l e i r a d e A t i v i d a d e F í s i c a & S a ú d e, UFSC, v.15 n. 4, jun.2010. Disponível em: http://www.sbafs.org.br/_artigos/421.pdf Acesso em: 30/06/20011.

WEINECK J. Treinamento ideal. São Paulo: Manole, 9ª ed. 2001.

World Health Organization. Global strategy on diet, physical activity and health. Fifty- seventh World Health Assembly; Geneva: WHO; 2004.

http://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA57/A57_R17-en.pdf. Acessado em 14/4/2011.

World Health Organization. Regional Office for Europe. A European framework to promote physical activity for health. WHO Regional Office for Europe, 2007. <http://www.euro.who.int/document/e90191R.pdf >. Acessado em 25/3/2011.

World Health Organization. Global strategy on diet, physical activity and health. Fifty- seventh World Health Assembly; Geneva: WHO; 2004. <http://apps.who.int/gb/ebwha/pdf_files/WHA57/A57_R17-en.pdf.> Acessado em 28/3/2011.

ПРОГРАММЫ СРЕДНЕЙ ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ШКОЛЫ. Физическое воспитание. Mинистерство Народного Образования РСФСР. [PROGRAMAS DA ESCOLA FUNDAMENTAL. Primeiro e segundo ciclos. Cultura Física. Ministério de Educação da Federação Russa]. Москва: Просвешение, 1988. Russo.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...