Health Education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

education, health, studies, interdisciplinarity

How to Cite

Cristina de Moura Ferreira, M. ., Henrique Alves Ferreira, V. ., da Silva Santos, J. ., Alves de Oliveira, R. ., Monique Alves Desidério, B. ., Mikaelly Silva Pinto, J. ., D’Arc Vieira Couto Astolphi, J. ., Vinicius Lopes, M. ., & das Neves Martins Luz, E. . (2025). Health Education: Pedagogical Practices and Professional Training. Advanced Studies on Health and Nature, 74. https://doi.org/10.51249/easn74.2025.304

Abstract

This new volume seeks to present a set of interdisciplinary knowledge that aims to improve teaching in the health area.

https://doi.org/10.51249/easn74.2025.304
PDF (Português (Brasil))

References

ALBUQUERQUE, V. S.; STOTZ, E. N. Educação popular e saúde da família: encontros e desencontros nas práticas de promoção da saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 8, n. 14, p. 289-306, 2014. DOI: 10.1590/S1414-32832014000200006​.

BRASIL. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Ministério da Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2009.

BRASIL. Política Nacional de Educação Permanente em Saúde. Ministério da Saúde. Brasília, 2009.

CARVALHO, F. F. B. A saúde vai à escola: a promoção da saúde em práticas pedagógicas. Physis: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 4, p. 1207-1227, 2015. DOI: 10.1590/S0103-73312015000400009​.

CECCIM, R. B.; BILIBIO, L. F. Educação em saúde: práticas e reflexões. Ciência e Saúde Coletiva, v. 9, n. 1, p. 113-122, 2004. DOI: 10.1590/S1413-81232004000100015.

COSTA, J. M. R.; MIRANDA, L. C. Educação em saúde: estratégias para o ensino na graduação médica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 32, n. 1, p. 75-82, 2008. DOI: 10.1590/S0100-55022008000100010​.

DAMINANCE, P. R. M.; TONETE, V. L. P.; DAIBEM, A. M. L.; FERREIRA, M. L. S. M.; BASTOS, J. R. M. Formação para o SUS: uma análise sobre as concepções e práticas pedagógicas em saúde coletiva. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 14, n. 3, p. 699-721, 2016. DOI: 10.1590/1981-7746-sol00014​.

FREITAS, C. M. et al. Uso de metodologias ativas de aprendizagem para a educação na saúde: análise da produção científica. Trabalho, Educação e Saúde, v. 13, supl. 2, p. 117-130, 2015. DOI: 10.1590/1981-7746-sip00081​.

LOBO NETO, L.; SOUZA, A. D. Paradigmas pedagógicos e práticas em saúde. Saúde em Debate, Rio de Janeiro, v. 25, n. 1, p. 45-53, 2005. DOI: 10.1590/S0103-11042005000100006.

MACHADO, M. F. A. S. et al. Integralidade, formação de saúde, educação em saúde e as propostas do SUS - uma revisão conceitual. Ciência & Saúde Coletiva, v. 12, n. 2, p. 335-342, 2007. DOI: 10.1590/S1413-81232007000200016​.

MITRE, S. M. et al. Active learning methodologies in health education: learning based on problems and team-based learning. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 32, n. 3, p. 376-382, 2008. DOI: 10.1590/S0100-55022008000300011.

RAMOS, M. Concepções e práticas pedagógicas nas escolas técnicas do Sistema Único de Saúde: fundamentos e contradições. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, suplemento, p. 153-173, 2009. DOI: 10.1590/S1981-77462009000400009​.

SOUZA, K. M.; GOLDSCHMIDT, I. L.; BORNSTEIN, V. J.; ACIOLI, S. Práticas pedagógicas de educação popular em saúde e a formação técnica de agentes comunitários de saúde no município do Rio de Janeiro, Brasil. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 18, supl. 2, p. 1513-1522, 2014. DOI: 10.1590/1807-57622013.0541​.

VASCONCELOS, M. I. O.; BATISTA, K. B. C.; PEDROSA, I. L. Educação a distância na formação de trabalhadores da saúde: limites e possibilidades. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 11, n. 21, p. 1-9, 2009. DOI: 10.1590/S1414-32832009000100012​.

VILA, M. M. D.; CARVALHO, D. M. Alfabetização em saúde: conceitos, instrumentos e estratégias. Revista Brasileira de Enfermagem, Brasília, v. 60, n. 2, p. 207-213, 2007. DOI: 10.1590/S0034-71672007000200018​.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...