THE HEALTH MARKET
O MERCADO DA SAÚDE (Português (Brasil))

Keywords

biocapital, biomedical training, consumer society, capitalism, health

How to Cite

Batista de Paular, S. ., Rodrigues das Neves , S. ., Lamas Lima, C. ., Samuel Santana Dorea, J., & Lins dos Santos, F. . (2022). THE HEALTH MARKET: THE IMPACT OF MEDICATION ON OUR SOCIETY. Advanced Studies on Health and Nature, 5. https://doi.org/10.51249/easn05.2022.835

Abstract

when we talk about the health market, we take on the challenge of thinking about the relationship between capital and people’s health. This relationship is sometimes conflicting, but it presents us with several scenarios and challenges that allow us to investigate how social dynamics relate to and define actors in society. With that in mind, we aim to understand how the pharmaceutical industry, actor and/or viewer, of the consumer society relates in an active or passive way in the process of building health. For this, we carried out a literature review, in order to analyze through the concept of consumer society and biocapital, how this millionaire industry influences the formation of biomedical knowledge and our daily lives.

https://doi.org/10.51249/easn05.2022.835
O MERCADO DA SAÚDE (Português (Brasil))

References

BAUMAN, Zygmount. Vidas para o consumo: a transformação das pessoas em mercadoria. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

BAUMAN, Zygmount. 44 cartas do mundo liquido moderno. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2010.

CASTILHO, Selma Rodrigues de; ABDALLA, Marcela Campos Esqueff. Análise da propaganda de medicamentos dirigida a profissionais de saúde. Revista Direito Sanitário, São Paulo, vol. 18, n. 1, mar/jun., 2017.

CFF. Estudo aponta perfil de intoxicação medicamentosa por automedicação no Brasil. Disponível em: < https://www.cff.org.br/noticia.php?id=5849> Acesso em 10 de março de 2022.

CRF-SP. Pesquisa aponta que 77% dos brasileiros têm o hábito de se automedicar. Disponível em: < http://www.crfsp.org.br/noticias/10535-pesquisa-aponta-que-77-dos-brasileiros-t%C3%AAm-o-h%C3%A1bito-de-se-automedicar.html> Acesso em 10 de março de 2022.

DANTAS, Marcel Lima Ribeiro; TRES, Guilherme Smaniotto; DANJOUR, Miler Franco. Promoção de medicamentos pela indústria farmacêutica: reflexões à luz da teoria crítica. Caderno Profissional de Marketing UNIMEP, Piracicaba, vol. 09, n. 03, mar/jul., 2021.

MAZON, Marcia. Indústria farmacêutica e psiquiatria no quadro da Sociologia Econômica. Uma agenda de pesquisa. Revista Política & Sociedade, Florianópolis, vol. 18, n. 43, set/dez, ano 2019.

REIS, Cristina da Silva; MOREIRA, Márcia Zabdiele; MURAKAMI, Luiz Carlos; CARNEIRO, Juliana Vieira Corrêa. Marketing de relacionamento na indústria farmacêutica como recurso para a fidelização de clientes. Revista Gestão & Conexões, Vitória, vol. 7, n. 01, jan./jun., 2018.

ROSE, Nikolas. A política da própria vida: biomedicina, poder e subjetividade no século XXI. São Paulo: Paulus, 2013.

SCMED. Anuário Estatístico do Mercado Farmacêutico. Brasília: ANVISA, 2020.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...