Abstract
Training in a clinical context is of vital importance for nursing students, as this is where they learn in a real context, far from the theoretical statements taught in nursing schools. In this line of thought, it is during Clinical Teaching that the nursing student integrates knowledge, acquires new learning, develops skills, simultaneously socializing and integrating in a context of high complexity of knowledge and (inter) relationships. With a view to achieving these aspects, guidance and supervision of their path is necessary, in order to obtain the full potential of their professional, personal and interpersonal development.
The success of the supervision process will be greater, the better the relationships established between the actors involved in it and the supervisory models developed.
References
Almeida, B., & Pinto, M. (Setembro de 2008). Um Sistema de Supervisão como processo integrante docrescimento pessoal e profissional dos docentes ao serviço dodesenvolvimento institucional. POS-GRADUAÇÃO EM SUPERVISÃO PEDAGÓGICA E FORMAÇÃO DE FORMADORES.
Abreu, W. (2003). Supervisão, Qualidade e Ensinos Clínicos: que parcerias para a excelência em saúde? Coimbra: Formasau.
Abreu, W. (2007). Formação e Aprendizagem em Contexto Clínico. Fundamentos, teorias e considerações didáticas. Coimbra: Formasau – Formação e Saúde, Lda.
Alarcão, I. (1996). Formação Reflexiva de Professores. Estratégias de Supervisão. Porto: Porto Editora.
Alarcão, I. & Tavares, J. (2003). Supervisão da prática pedagógica, 2ª edição. Coimbra: Almedina.
Carvallo, J. F., & Chaves, L. D. (Julh/Setembro de 2011). Supervisão de Enfermagem no Contexto Hospitalar: uma revisão integrativa. Revista electrónica de enfermagem, pp. 546-553.
Esteves, M. & Rodrigues, A. (2003). A Formação Inicial de Professores. Revista da Sociedade Portuguesa das Ciências da Educação, 2 (6), 16-68.
Fonseca, M. J. L. (2006). Supervisão em ensinos clínicos de enfermagem: perspetiva do docente. Coimbra: Formasau – Formação e Saúde, Lda.
Garrido, A.; Simões, J. & Pires, R. (2008). Supervisão clínica em enfermagem: perspetivas práticas. Aveiro: Universidade de Aveiro.
Mader, J. (2009). The student Couseling Virtual Colletion. Obtido em 25 de 13 de 2012, de GAPsi - gabinete de apoio psicopedagógico: Http://counseling.uchicago.ed/vpc
Paiva, L. A. (2008). Supervisão do ensino clínico em enfermagem: o stresse dos tutores e a influência no apoio percebido pelos estudantes. Dissertação de Mestrado, Universidade de Aveiro.
Pereira, E. G. (2001). Diários de aprendizagem. Promoção da reflexão na prática clínica. Revista Investigação em Enfermagem, 4 (8), 12-19.
Schon, D. (1995). Formar professores como profissionais reflexivos. In A. Nóvoa. Os Professores e a sua Formação (pp. 77-91). Lisboa: Publicações Dom Quixote e Instituto de Inovação Educacional.
Simões, J. F., Alarcão, I. & Costa, N. (2008). Supervisão em ensino clínico de enfermagem: a perspetiva dos enfermeiros cooperantes. Referência, 2 (6), 91-108.
Simões, J. F. F. L. & Garrido, A. F. S. (2007). Finalidade das estratégias de supervisão utilizadas em ensino clínico de enfermagem. Texto e contexto Enfermagem, 16 (4), 599-6