MIND MAPS A PEDAGOGICAL SUPPORT TOOL FOR DISTANCE EDUCATION AT UNIVIRR
MAPAS MENTAIS (Português (Brasil))

Keywords

Technological advancement; Distance education; mental maps

How to Cite

Alves Santos, F. ., Vieira Araujo, M. ., Mayara Rocha Leão, P. ., Sucupira Ferro Carneiro, E. ., Mota de Carvalho, R. ., & Jeanne Carvalho Nascimento, S. . (2022). MIND MAPS A PEDAGOGICAL SUPPORT TOOL FOR DISTANCE EDUCATION AT UNIVIRR. Humans in Perspective, 26. Retrieved from https://periodicojs.com.br/index.php/hp/article/view/1031

Abstract

Currently there have been great advances in technologies that enable changes in various areas of society, including education, and especially in distance education, because with the technological advancement the Distance Education, won a new guise, as the media previously He used the radio, TV and CD ROM, almost all migrated to virtual environments where students and teachers communicate via an interactive platform, made possible democratization and access to education. These changes provide the teachers the use of new methodologies in which creativity, decision making and self-learning are valued. Interactive methods such as mental maps, enables the mind to externalize thoughts, organize what goes on in the mind and record information, thereby extracting the most of the mental capabilities, enabling from a central idea to interlace a series of composing ideas particular subject. Apply mental maps as ferments for pedagogical support, in the process of teaching and learning in distance education in the Virtual University of Roraima and the objective of this research. Mental maps enable dynamic interaction in the new teaching approach, using symbols, highlighted words and drawing, and methods to facilitate the assimilation of content, providing a new look in distance education. The research is descriptive and explanatory, focusing on creating interactive and collaborative concept maps using software in a virtual environment in UNIVIRR, able to provide a quality teaching-learning process to the students of this educational institution.

MAPAS MENTAIS (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Rosiney Rocha; ARAÚJO JR, Carlos Fernando. Atividades de ensino-aprendizagem de genética com o uso do tablet. Revista de Produção Discente em Educação Matemática. ISSN 2238-8044, v. 4, n. 1, 2015.

ALMEIDA, Diogo; SANTOS, Marco Aurélio Reis dos; COSTA, Antônio Fernando Branco. Aplicação do coeficiente alfa de Cronbach nos resultados de um questionário para avaliação de desempenho da saúde pública. XXX Encontro Nacional de Engenharia de Produção. São Carlos, SP, Brasil, v. 12, p. a15, 2010.

ARAUJO, José Henrique Lavôr, MindMup: como Estratégia da aprendizagem colaborativa no ensino superior, 2014.

ARAÚJO, D. S. Análise de Eficiência dos Métodos de Rádio-Localização Implementados em Sistemas Celulares. Niterói: EdUFF, 2009

BARBOSA, Márcio Lobo et al. Mapas conceituais na avaliação da aprendizagem significativa. Simpósio Nacional de Ensino de Física, v. 14, 2005

BARROS, Ana Paula Rodrigues Magalhães; STIVAM, Elen Priscila. O software GeoGebra na Concepção de Micromundo. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo. ISSN 2237-9657, v. 1, n. 1, p. 184-194, 2012

BARROS, Daniela Melaré Vieira; FRANCISCO, Maria Cristina Amado. A utilização de recursos educativos digitais no ensino superior a distância: a perceção do estudante e o modo como utiliza os recursos digitais para fins educativos. III Colóquio Luso-Brasileiro de Educação a Distância e Elearning, p. 1-22, 2013.

BASTOS, REGINA O. UMA ANÁLISE SOBRE Os Mapas conceituais como ferramenta de avaliação na sala de aula. Universidade de São Paulo, São Paulo, SP, Brasil Recebido em 20/11/2009; Aceito em 29/4/2010; Publicado em 28/2/2011.

BESTETTI, Camila Carolina. Avaliação no ensino a distância-EAD on line: objetivos e estratégias. SIED: EnPED-Simpósio Internacional de Educação a Distância e Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância, 2014.

BORTOLATO, Márcia Melo et al. Arquitetura da informação para projeto de hipermídia educacional: o uso de mapas conceituais no estudo de caso UnA-SUS. 2012.

BRUNO, Adriana Rocha; PESCE, Lucila; BERTOMEU, João Vicente Cegato. Teorias da educação e da comunicação: fundamentos das práticas pedagógicas mediadas por tecnologias. Revista Teias, v. 13, n. 30, p. 25 pgs., 2012

CARDOSO, Amanda Mayra; AZEVEDO, Juliana de Freitas; MARTINS, Ronei Ximenes. Histórico e tendências de aplicação das tecnologias no sistema educacional brasileiro. Colabor@-A Revista Digital da CVA-RICESU, v. 8, n. 30, 2014. como ferramenta de avaliação na sala de aula. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 32, n. 4, p. 4402, 2010.

CARVALHO, A. A; CARVALHO, E. O. Costa. A EAD no contexto amazônico: Uma Evolução Histórica do uso das Tecnologias na Educação à Distância. Revista Edutec-Educação Tecnológica na Amazônia, v. 1, n. 1, p. 45-58, 2014.

CORREIA, Paulo Rogério Miranda; DA SILVA, Amanda Cristina; JUNIOR, Jerson Geraldo Romano. Mapas conceituais processo de estudo de licenciandos em matemática, na modalidade a distância, no polo da uab de boa vista (RR). Teses e Dissertações PPGECIM, 2014.

DA HORA, Henrique Rego Monteiro; MONTEIRO, Gina Torres Rego; ARICA, José. Confiabilidade em questionários para qualidade: um estudo com o Coeficiente Alfa de Cronbach. Produto & Produção, v. 11, n. 2, p. 85-103, 2010.

DE MOURA AMARANTE, Daniela Pereira, UTILIZAÇÃO DO DESIGN INSTRUCIONAL EM CURSO EAD: Análise do Ambiente Virtual de Aprendizagem de curso técnico à distância de uma instituição pública de ensino. Projetos e Dissertação em Sistemas de Informação e Gestão do Conhecimento, v. 4, n. 1, 2015.

DE OLIVEIRA, Wellington P.; SCHIMIGUEL, Juliano; DE OLIVEIRA, Wanderson P. Uso da avaliação na educação a distância. In: Proceedings of International Conference on Engineering and Technology Education. 2014

DE SOUZA, Nadia Aparecida; BORUCHOVITCH, Evely. Mapas conceituais: estratégia de ensino/aprendizagem e ferramenta avaliativa. 2010.

FLICK, Uwe , Penso Editora, Introdução à Metodologia de Pesquisa: Um Guia Para Iniciantes, 1 de jan de 2.

GAIA, Emyster Handel Vicente; DE ANDRADE, Francisco Ivan Rodrigues; BARRETO, Hosana Carolina dos Santos. Evasão na EaD em algumas Instituições de Ensino Superior no município de Boa Vista–RR. Norte Científico, v. 6, n. 1, p. 12, 2012.

GARCIA, M. F., Rabelo, D. F., da Silva, D., & do Amaral, S. F. (2012). Novas competências docentes frente às tecnologias digitais interativas. Teoria e Prática da Educação, 14(1), 79-87

GLAUCIA, L. Keidann. Utilização de Mapas Mentais na Inclusão Digital Universidade Regional do Noroeste do Rio Grande do Sul Ijuí, RS. Ijuí - RS – 27 e 28 de junho de 2013.

MATTHIENSEN, Alexandre. Uso do coeficiente alfa de cronbach em avaliações por questionários. Publicações Técnico-Científicas da Embrapa Roraima, v. 1, n. 1, p. 1-31, 2011.

OLIVEIRA, Nilza Aparecida da S. A educação ambiental e a percepção fenomenológica, através de mapas mentais. REMEA-Revista Eletrônica do Mestrado de Educação Ambiental, v. 16, 2012

OKADA, Alexandra Lilavati Pereira, Desafio Para EAD Como fazer Emergir a colaboraçãoea cooperação em ambientes Virtuais de Aprendizagem?, 2003 - oro.open.ac.uk.

Pontifícia Universidade Católica –PUC/Sp. Email.ale@projeto.org.br.

RIBEIRO. C. F.; HIRANO, F. W. M. P. Educação a Distância. Revista Científica da AJES, v. 02, n. 5, 2011. Disponível em: http://www.revista.ajes.edu.br/arquivos/artigo_20110907160632.pdf. Acesso em: 17 de janeiro de 2014

SANTOS Joao Francisco Severo. Avaliação no ensino a distância. Revista Iberoamericana de Educación, v. 38, n. 4, p. 6, 2006

SARTORI, Ademilde Silveira, A comunicação na educação à distância: o desenho pedagógico e os modos de interação, ANUÁRIO LUSÓFONO l 2007.

VALLETTA, Debora; GIRAFFA, Lucia Maria Martins. Guia de Orientações Didáticas para tablets: tessituras do Design Instrucional. Educação Por Escrito, v. 6, n. 2, p. 238-254, 2015.

the Brazilian Telecommunication Society. Revista da Sociedade Brasileira de Telecomunicações, v.1, p.1 - 8, 2005.

ZEDNIK, Herik; TAROUCO, Liane MR; MAIA, Silvania. A incorporação da Matriz de Decisão das Tecnologias Digitais na Educação (TDE) à Decision-Making Matrix: uma aplicação prática.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...