The play in the pedagogy of multileraments
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education, Literacy, Teaching

How to Cite

Lídia Martins da Silva, M. . (2024). The play in the pedagogy of multileraments: a work with reading in the 3rd year of elementary school. Humans in Perspective, 77. Retrieved from https://periodicojs.com.br/index.php/hp/article/view/2248

Abstract

This new ebook seeks to discuss how the play can be fundamental to assist the teaching and learning process, as well as facilitate the literacy process.

PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, F. L. A fada que tinha ideias. Ilustrações: André Neves. 2 ed. Porto Alegre: Editora Projeto, 2016.

ANDRÉ, M. E. D. A.; LÜDKE, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

ARAÚJO, A. Do impresso à cena: o papel do teatro na formação de leitores. In: SANTOS, F.; MARQUES NETO, J. C.; RÖSING, T. M. K. (Org.). Mediação de leitura: discussões alternativas para a formação de leitores. São Paulo: Global Editora, 2012.

BARBOSA, M. L. F. F.; SOUZA, I. P. Sala de aula: avançando nas concepções de leitura. In: BARBOSA, M. L. F. F.; SOUZA, I. P. (Org.). Práticas de leitura no Ensino Fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

BRANDÃO, A. C. P. O ensino da compreensão e a formação do leitor: a finalidade em primeiro lugar. In: BARBOSA, M. L. F. F.; SOUZA, I. P. (Org.) Práticas de leitura no Ensino Fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

BOAL, A. Jogos para atores e não-atores. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1998.

BRASIL, Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: primeiro e segundo ciclos do ensino fundamental: Introdução Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Homologada. Brasília: MEC, 2018.Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em: 16 de set.2019.

CAGLIARI, L. C. Alfabetização e Linguística. São Paulo: Scipione, 2009.

CANI, J. B.; COSCARELLI, C. V. Textos multimodais como objetos de ensino: reflexões em propostas didáticas. In: FRANK, D.; COSCARELLI, C. V.; CANI, J. B. (Org.). Multiletramentos e multimodalidade: Ações pedagógicas aplicadas à linguagem. São Paulo: Pontes Editores, 2016.

CAVALLO, G.; CHARTIER, R. História da leitura no mundo ocidental 1. São Paulo: Editora Ática, 2002.

CAVALLO, G. Entre volumen e codex: a leitura no mundo romano. In: CAVALLO, G.; CHATIER, R. (Org.). História da leitura no mundo ocidental 1. São Paulo: Editora Ática, 2002.

CHARTIER, R. A Aventura do livro: do leitor ao navegador. São Paulo: Editora UNESP, 1999.

COPE, B.; KALANTZIS, M. Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000.

COSCARELLI, C. V.; KERSCH, D. F. Pedagogia dos multiletramentos: alunos conectados? Novas escolas + novos professores. In: FRANK, D.; COSCARELLI, C. V.; CANI, B. J. (Org.). Multiletramentos e multimodalidade: Ações pedagógicas aplicadas à linguagem. São Paulo: Pontes Editores, 2016.

DIONISIO, A. Gêneros Multimodais e multiletramentos. In: KARWOS KI, A.; GAYDEC KZA, B. & B. K. (Org.). Gêneros textuais: reflexões e Ensino. São Paulo: Parábola, 2011.

DIONISIO, A. P.; VASCONCELOS, L. J. Multimodalidade, gênero textual e leitura. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (Org.). Múltiplas linguagens para o ensino médio. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

DIONISIO, A.; VASCONCELOS, L.; SOUZA, M. Multimodalidade e leituras: funcionamento cognitivo, recursos semióticos e convenções visuais. Recife: Pipa Comunicação, 2014.

CARMO, C. M. Um olhar antropológico sobre a Gramática do Design Visual: criando um espaço de interseção com a Antropologia do movimento. In: ALMEIDA, D. B. L. (Org.). Novas perspectivas em análise visual: do texto ao contexto. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2016.

FISCHER, S. R. História da leitura. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

GNL (Grupo Nova Londres). A Pedagogy of multiliteracies: designing social futures. In: COPE, B.; KALANTZIS,M. Multiliteracies: Literacy learning and the design of social futures. London: Routledge, 2000 [1996].

HAMESSE, J. O modelo escolástico de leitura. In: CAVALLO, G.; CHARTIER, R. (Org.). História da leitura no mundo ocidental 1. São Paulo: Editora Ática, 2002.

KERSCH; D. F.; RALELLO, K. R. “São atitudes como estas que podem fazer a diferença para uma escola melhor”: outros tempos, novos letramentos. In: KERSCH, D. F.; COSCARELLI, C. V.; CANI, J. B. (Org.). Multiletramentos e multimodalidade: Ações pedagógicas aplicadas à linguagem. São Paulo: Pontes Editores, 2016.

KOCH, I.; ELIAS, V. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Editora Contexto, 2006.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. Londres e Nova York: Routleddge, 1996 [2006].

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal Discourse: The modes and media of contemporary communication. London: Arnold, 2001.

LEAL, T. F.; MELO, K. R. Planejamento do ensino da leitura: a finalidade em primeiro lugar. In: BARBOSA, M. L. F. F.; SOUZA, I. P. (Org.). Práticas de leitura no Ensino Fundamental. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

LYONS, M. Os novos leitores no século XIX: mulheres, crianças, operários. In: CAVALLO, G.; CHARTIER, R. (Org.). História da leitura no mundo ocidental 2. São Paulo: Editora Ática, 2002.

MACHADO, M. C. Biblioteca, educação e cultura- Teatro II. Rio de Janeiro: Bloch: FENAME, 1980.

MARCUSCHI, L. A. Compreensão de texto: algumas reflexões. In: DIONISIO, A. P. (Org.). O livro didático de português: múltiplos olhares. Rio de Janeiro: Lucerna, 2001.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gênero e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MAYER, R. Multimedia Learning. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.

NUÑEZ, C.; PEREIRA, V. O teatro e o gênero dramático. In: JOBIM, J. L. (Org.). Introdução aos termos literários. Rio de Janeiro: EdUERJ, 1999.

OLIVEIRA, R. S. Multimodalidade e tecnologias no ensino: abordagens práticas nas aulas de Língua Portuguesa. 1ª ed. São Paulo: Pá de palavra, 2019.

PERNAMBUCO. Plano Estadual de Educação. Lei nº 12.252, 08 jul. 2002. Disponível em: www.mp.pe.gov.br/uploads/.../LEI_N_12.252.doc. Acesso em 23 de nov. 2019.

PINHEIRO, P. A. (Sobre o manifesto “A PEDAGOGY OF MULTILITERACIES: DESIGNING SOCIAL FUTURES” – 20 ANOS DEPOIS). In: Trab. Ling. Aplic., Campinas, n (55.2): 525-530, mai. /ago. 2016.

REVERBEL, O. G. Um caminho do teatro na escola. São Paulo: Scipione, 1989.

REVERBEL, O. G. Jogos teatrais na escola: atividades globais de expressão. São Paulo: Scipione, 2009.

ROJO, R.; MOURA, E. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

ROJO, R.; BARBOSA, J. P. Hipermodernidade, multiletramentos e gêneros discursivos. São Paulo: Parábola Editora, 2015.

ROSA, A. G. C. Gêneros multimodais na sala de aula: da universidade para a escola. In: OLIVEIRA, R. S. (Org.). Multimodalidade e tecnologias no ensino: abordagens práticas nas aulas de Língua Portuguesa. 1ª ed. São Paulo: Pá de palavra, 2019.

SILVA, J.; REIS, R. A leitura teatral no ensino médio: o corpo do texto. In: BUNZEN, C.; MENDONÇA, M. (Org.). Múltiplas linguagens para o Ensino Médio. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 1998.

SOLÉ, I. Estratégias de leitura. Porto Alegre: Penso Editora Ltda, 1996.

SVENBRO, J. A Grécia arcaica e clássica: a invenção da leitura silenciosa. In: CAVALLO, G.; CHARTIER, R. História da leitura no mundo ocidental 1. São Paulo: Editora Ática, 2002.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 1986.

ZILBERMAN, R. A literatura infantil na escola. São Paulo: Global, 2003.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...