INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN GEOGRAPHICAL EDUCATION AND THE CONSTRUCTION OF TERRITORIAL CITIZENSHIP AND YOUTH PROTAGONISM
AS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO (Português (Brasil))

Keywords

ICT; Territorial Citizenship, Youth Protagonism; NTPPS; We Propose.

How to Cite

Cruz Barbosa Vieira, E. . (2021). INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN GEOGRAPHICAL EDUCATION AND THE CONSTRUCTION OF TERRITORIAL CITIZENSHIP AND YOUTH PROTAGONISM. Humans in Perspective, 1. Retrieved from https://periodicojs.com.br/index.php/hp/article/view/359

Abstract

The present research aims to analyze the use of Information and Communication Technologies (ICT) in Geographic Education as an important tool in the development of citizenship, meaningful learning and youth protagonism, allowing the construction of more motivating teaching/learning experiences, bringing schools closer to interests. of students, we sought to understand how the use of ICT provides the construction of territorial citizenship from a perspective of appropriation and intervention in the local space. For this, the project We Propose: Citizenship and Innovation in Geographic Education at the University of Lisbon and the Nucleus of Work, Research and Social Practices (NTPPS), developed by the Department of Education of the State of Ceará, both worked in association at the University of Lisbon, were analyzed. High School Dona Hilza Diogo de Oliveira, in Fortaleza, Ceará.

AS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO (Português (Brasil))

References

Basquerotti Silva, A. T. (2020). “Dispositivos móveis na Educação Geográfica do Ensino Médio. Tese de doutoramento, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Bazolli, J. A., Silva, M. V. C. & Viana, S. F. R. (2017). Manual Nós Propomos. Palmas: Universidade Federal do Tocantins.

Belloni, M.L. (2005). O que é mídia-educação (2 ed.). Campinas: Autores Associados

Brasil. Base Nacional Comum Curricular (2017). Educação é a base – Ensino Médio. Brasília, MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/ Acesso em 03 de julho de 2021.

Cachinho, H. (2004). “Criar asas: do sentido da geografia escolar na pós-modernidade”. Disponível em http://www.apgeo.pt/files/docs/CD_V_Congresso_APG/web/_pdf/A2_14Out_Herculan o%20Cachinho.pdf> Acesso em 25/05/2016.

Cachinho, H & Reis, J (2007). “Educación Geográfica y Ciudadanía en Portugal: de los discursos a la práctica en los centros escolares”. Didáctica Geográfica, 3.ª época, 3 – 20.

Callai, H., & Santos, M.F. (2009). Tecnologias de informação no ensino da geografia. In 10º Encontro Nacional da Prática do Ensino em Geografia, Porto Alegre/Br.

Callai, H. (2011). Apresentação. In: CALLAI, Helena (org.) Educação geográfica: reflexão e prática. Ijuí: Editora Unjuí.

Carlos, V. (2015). “Tecnologias de informação geográfica e a promoção do pensamento crítico espacial”. Tese de doutoramento, Universidade de Aveiro, Aveiro.

Cavalcanti, L. S. (2012). A geografia escolar e a cidade: Ensaios de Geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas: Papirus.

Ceará. Núcleo Trabalho Pesquisa e demais Práticas Sociais (2018). Disponível em: < http://www.seduc.ce.gov.br/index.php/desenvolvimento-da-escola/87-pagina-inicialservicos/desenvolvimento-da-escola/8887-nucleo-trabalho-pesquisa-e-demais-praticassociais-ntpps> Acesso em: 27 jun. 2021.

Costa. F. (2010). Metas de Aprendizagem na área das TIC: Aprender Com Tecnologias. in Fernando Costa et al (2010). I Encontro Internacional TIC e Educação. Inovação Curricular com TIC. Lisboa. Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. (931-936).

Coutinho e Lisboa. (2011). “Sociedade da informação, do conhecimento e da aprendizagem: desafios para educação no século XXI”. Revista de Educação, Vol. XVIII, nº 1, págs. 5 – 22.

Claudino, S. (2014) “Escola, Educação Geográfica e Cidadania Territorial”. Scripta Nova Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. Barcelona: Universidad de Barcelona, 1 de diciembre de 2014, Vol. XVIII, nº 496 (09).

Claudino, S. e Conscurão, R. (2019). “Educação Geográfica e Cidadania, o Projeto Nós Propomos! Em Portugal 2019/2020. Giramundo. v. 6, n. 11, págs. 7 – 16.

Claudino, S. e Mendonça, S. (2017). “Nós Propomos: uma proposta alternativa de educação geográfica na Iberoamerica.” In Bazplli, et al. (Org.). A extensão universitária como indutora à cidadania: a experiência do “Nós Propomos”. Palmas: Eduft, 2017.

Esteves, M. H. (2010). “Os percursos da cidadania na geografia escolar portuguesa”. Tese de doutoramento, Universidade de Lisboa, Lisboa.

Eugeo (2013). Rome Declaration on Geographical Education in IV EUGEO Congress, Rome.

Kenski, V. M. (2002) Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus.

Lambert, David. (2017). The Relevance Of Geography For Citizenship Education. In: LEITE, Laurinda, DOURADO, Luís; AFONSO, Ana; MORGADO, Sofia (Ed.). Contextualizing Teaching To Improve Learning The Case Of Science And Geography. Hauppauge/ NY: Nova Science Publishers, 2017. 333p. p. 57-7.

Machon, Paul. & Walkington, Helen. (2000). Citizenship: the role of geography?. In: KENT, Ashley. (Ed). Reflective practice in Geography Teaching. Londres: SAGE, 2000. 306p p. 179-191.

MARTINS, Felisbela. (2017). Teaching to Develop Geographical Thinking. In: BROOKS, Claire, BUTT, Graham, FARGHER, Mary (Ed.). The Power of Geographical Thinking. SPRINGER. 238p p. 199-209.

Thematic network for Geography in higher education meeting. “Citizenship in higher education geography: a draft benchmark statement”. Herodot, Dublin, Ireland. 2009

Souto, Xosé Manuel, Claudino, Sérgio. (2019). “Construímos uma Educação Geográfica para a Cidadania Participativa. O caso do Projeto Nós Propomos!” Revista Signos Geográficos – Boletim NEPEG de Ensino de Geografia, v. 1, p. 1-16, 2019.

Unesco. (1996). Educação, um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre a Educação para o século XXI. Porto: ASA.

UNESCO. (2011) Protótipos curriculares de Ensino Médio e Ensino Médio Integrado: resumo executivo. Série: Debates ED, n.1, Maio, 2011. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000192271 Acesso em: 04 de julho de 2021.

Unesco. (2016). Educação e tecnologias no Brasil: um estudo de caso longitudinal sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação em 12 escolas públicas. Disponível em < https://cetic.br/pt/publicacao/educacao-e-tecnologias-no-brasil/ >Acessado em 24/02/2017

Vesentini, J. W. (2009). Repensando a geografia escolar para o século XXI. São Paulo: Plêiade.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...