Abstract
The term militarized institutions relates to organizations aiming purposes achieved by socialization of its agents through discipline and hierarchy. In dictatorial period, these institutions maintained political ideology that legitimized the use of violence by the state against opponents of the tax system. In the current situation, the problems linked to the military police action entails the search for awareness of these professionals to act on the basis of respect for human dignity and citizenship of people who should have the Public Safety a well tutored by the state. Thus, we believe a metamorphosis of training to provide the internalization of values related to human rights of action for change in the social environment process.
References
ARANDA, Mariela Haidée. A Importância da Criatividade no Processo de Inovação (PI). Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção), Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2009.
BARRETO, Maribel Oliveira. O Papel da Criatividade no Ensino Superior. Diálogos & Ciência – Revista da Rede de Ensino FTC. Ano V, n. 12, dez. 2007. Disponível em: <http://www.ftc.br/dialogos/upload/27-11-2007_14-59-23_maribel.pdf>. Acesso em 27 ago 2014, às 15:40 horas.
BENTHAM, Jeremy et al. O Panóptico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.
CASTRO, Celso. O Espírito Militar: Um Antropólogo na Caserna. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004.
ELIAS, Norbert. Os Alemães: A Luta pelo Poder e a Evolução do Hábitos nos Séculos XIX e XX. Tradução, Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: História das Violências nas Prisões. 40 Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.
FRANÇA, Fábio Gomes de. Desvio, Moralidade e Militarismo: Um Olhar sobre a Formação Policial Militar na Paraíba. RBSE – Revista Brasileira de Sociologia da Emoção, v. 12, n. 36, pp. 803-818, dezembro de 2013.
GOFFMAN, Erving. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Perspectiva, 2007.
LEAL, Giuliana Franco. Socialização em uma Instituição Total: Implicações da Educação em uma Academia Militar. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 123, p. 389-406, abr.-jun. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v34n123/04.pdf>. Acesso em: 12 out 2014, às 22:30 horas.
NASCIDO PARA MATAR. Direção: Stanley Kubrick. 116 minutos. Warner Home Video, 1987.
ROSA, Alexandre Reis; BRITO, Mozar José de. “Corpo” e “alma” nas organizações: um estudo sobre dominação e construção social dos corpos na organização militar. RAC, Curitiba, n. 2, art. 1, p. 194-211, mar/abr 2010. Disponível em: <http://www.anpad.org.br/rac>. Acesso em: 23 abr 2013, às 17:00 horas.
SANTOS, Patrícia Marina da Silva. Formação e Identidade Militar: O Papel do Coordenador Pedagógico como elo de Credenciamento, Reconhecimento e Produção na APMCV. Revista de Administração do Sul do Pará (REASP) – FESAR – v. 2, n. 1, Jan/Abr 2015, p. 38-61.
SILVA, Agnaldo José da. Praça Velho: um estudo sobre o processo de socialização policial militar. 2002. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
SOUSA, Noelma Cavalcante de; MENESES, Antonio Basílio Novaes Thomaz de. O Poder Disciplinar: Uma Leitura em Vigiar e Punir. Natal: Saberes, 2010.
BARRETO, Maribel Oliveira. O Papel da Criatividade no Ensino Superior. Diálogos & Ciência – Revista da Rede de Ensino FTC. Ano V, n. 12, dez. 2007. Disponível em: <http://www.ftc.br/dialogos/upload/27-11-2007_14-59-23_maribel.pdf>. Acesso em 27 ago 2014, às 15:40 horas.
BENTHAM, Jeremy et al. O Panóptico. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.
CASTRO, Celso. O Espírito Militar: Um Antropólogo na Caserna. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004.
ELIAS, Norbert. Os Alemães: A Luta pelo Poder e a Evolução do Hábitos nos Séculos XIX e XX. Tradução, Álvaro Cabral. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: História das Violências nas Prisões. 40 Ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2012.
FRANÇA, Fábio Gomes de. Desvio, Moralidade e Militarismo: Um Olhar sobre a Formação Policial Militar na Paraíba. RBSE – Revista Brasileira de Sociologia da Emoção, v. 12, n. 36, pp. 803-818, dezembro de 2013.
GOFFMAN, Erving. Manicômios, prisões e conventos. São Paulo: Perspectiva, 2007.
LEAL, Giuliana Franco. Socialização em uma Instituição Total: Implicações da Educação em uma Academia Militar. Educação & Sociedade, Campinas, v. 34, n. 123, p. 389-406, abr.-jun. 2013. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v34n123/04.pdf>. Acesso em: 12 out 2014, às 22:30 horas.
NASCIDO PARA MATAR. Direção: Stanley Kubrick. 116 minutos. Warner Home Video, 1987.
ROSA, Alexandre Reis; BRITO, Mozar José de. “Corpo” e “alma” nas organizações: um estudo sobre dominação e construção social dos corpos na organização militar. RAC, Curitiba, n. 2, art. 1, p. 194-211, mar/abr 2010. Disponível em: <http://www.anpad.org.br/rac>. Acesso em: 23 abr 2013, às 17:00 horas.
SANTOS, Patrícia Marina da Silva. Formação e Identidade Militar: O Papel do Coordenador Pedagógico como elo de Credenciamento, Reconhecimento e Produção na APMCV. Revista de Administração do Sul do Pará (REASP) – FESAR – v. 2, n. 1, Jan/Abr 2015, p. 38-61.
SILVA, Agnaldo José da. Praça Velho: um estudo sobre o processo de socialização policial militar. 2002. Dissertação (Mestrado em Sociologia) – Universidade Federal de Goiás, Goiânia.
SOUSA, Noelma Cavalcante de; MENESES, Antonio Basílio Novaes Thomaz de. O Poder Disciplinar: Uma Leitura em Vigiar e Punir. Natal: Saberes, 2010.
Downloads
Download data is not yet available.
Metrics
Metrics Loading ...