Abstract
In recent times, many discussions have been gaining ground around the work of the pedagogical coordinator and how he acts in resolving conflicting situations at school. There are countless challenges facing the figure of this education professional in everyday school life. Faced with this problem, this study seeks to understand the true role of this professional. In this sense, the aforementioned work entitled “The role of the pedagogical coordinator in conflict resolution” aims to identify the different roles of the pedagogical coordinator within the school. This work presents a bibliographic research, based on previous studies on the aforementioned topic. During the writing of this article it was necessary to resort to different points of view on the role of the coordinator. For that, the contribution of some theorists was of great relevance, among them, Placco (2009), Cortella (2014), Freire (1996), and Moran (2000). In view of this study, it is observed that the pedagogical coordinator faces great challenges in the school dynamics, but it is known to say that his main role is linked to the articulation of knowledge between teacher and student, as well as in the interlocution of the interrelation between family and school.
References
CLEMENTE, Antônio. Violência disfarçada. Construir Notícia. V. 07, n. 40, p. 19, maio/jun. Recife, 2008. 12.
CLEMENTI, Nilba. A voz dos outros e a nossa voz. In: ALMEIDA, Laurinda R.; PLACCO, Vera Maria N. de S. O Coordenador Pedagógico e o espaço de mudança. São Paulo: Loyola 2003.
CORTELA, Mário Sérgio. Educação, escola e docência: novos tempos, novas atitudes / Mário Sérgio Cortella. – São Paulo: Cortez, 2014.
DELORS, Jacques (coord.). Educação: um tesouro a descobrir: Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o Século XXI. Tradução de José Carlos Eufrázio. São Paulo: Cortez Editora. Brasília: Unesco, 1998.
FANTE, C. Fenômeno Bullying. Como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Campinas: VERUS, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 18 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
LIMA, P. G.; SANTOS, S. M. O coordenador pedagógico na educação básica: desafios e perspectivas. Educere et Educare, Cascavel, v. 2, n. 4, p. 77-90, jul;/dez. 2007.
MEZZELA, Rita. O que é bullying? Construir Notícia. V. 07, n. 40, p. 08, maio/jun. Recife, 2008.
MORAN, José Manuel et al. Novas Tecnologias e Mediação Pedagógica – 6. ed. Campinas; Papirus, 2000.
MOSQUERA, J. J. M.; STOBÄUS, C. D. O professor, personalidade saudável e relações interpessoais: por uma educação da afetividade. In: ENRICONE, D. (org.). ser professor. 4. ed. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004. p.93.
NELSEN, Jane. Disciplina positiva. 3ª ed. Barven, SP: Manole, 2015, p. xvii
ORTEGA, R.; DEL REY, R. Estratégias educativas para a prevenção da violência. Brasília, DF: UNESCO, 2002.
PLACCO, Vera Maria N. de Souza e SOUZA,Vera Lucia Trevisan de. O trabalho do coordenador pedagógico na visão de professores e diretores: contribuições à compreensão de sua identidade profissional. IN: PLACCO, Vera Maria N. de Souza e ALMEIDA, Laurinda Ramalho de (Org.). O coordenador pedagógico: provocações e possibilidades de atuação. São Paulo: Edições Loyola, 1ª ed. 2012. p. 9-20.
SOUZA, Ewerton Fernandes. Como inserir o trabalho em equipe entre os professores - Publicado em Gestão Escolar 22 de outubro/2018 – Nova Escola. Acesso: https://www.gestaoescolar.org.br/conteúdo/2089/como-inserir-o-trabalho- em-equipe-entre-os-professores
SOUZA, Rosa Fátima de. Alicerces da Pátria: escola primária e cultura escolar no Estado de São Paulo (1890 – 1976)). Campinas, SP: Mercado das Letras, 2009.
VINYAMATA, Eduard. (Org.) Aprender a partir do conflito: Conflitologia e educação. Porto Alegre, Artmed.2005.