Abstract
The pedagogical coordination acts in order to contribute and support the good development of school activities and when exercising the functions of articulation, training and transformation, it assumes the role of mediator on issues involving the curriculum and teachers, as well as questions aimed at students, parents and teaching staff, making evident the importance of their role in the school environment. Therefore, the objective was to identify through the teachers’ view, if the level of contribution of the pedagogical coordination has favored an efficient pedagogical practice. The study was developed at the Mãe Rainha Municipal Education Center and involved and involved eleven teachers who work in Elementary School I. It was found that the percentage of students with learning difficulties in literacy classes is considerable, but the pedagogical coordination contributes significantly to revert the gap in the students’ learning process. In general, the teachers consider that the actions developed by the coordination meet the needs of the teachers and students of the institution, and, although they have pointed out many positive points about the work of the coordination and stressed that the coordination should not have its function diverted, even if sporadically, however, they signaled that the level of contribution of the pedagogical coordination has favored an efficient pedagogical practice.
References
ALVES, ANDREIA PATRÍCIA FOLGADO. A supervisão pedagógica e a reflexividade docente. Dissertação 44 fl. Mestrado em Supervisão Escolar. Departamento de Ciências Sociais e Humanas, Universidade da Beira Interior. Covilhã, 2013.Disponivel em: https://ubibliorum.ubi.pt/bitstream/10400.6/2595/1/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20Andreia%20Alves.pdf. Acesso em 25 de julho de 2020.
BELLO, ISABEL MELERO.; PENNA, MARIETA GOUVÊA DE OLIVEIRA. O papel do coordenador pedagógico nas escolas públicas paulistanas: entre as questões pedagógicas e o gerencialismo. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, Edição Especial n. 1, p. 69-86, jun. 2017.
CAMPOS, MARIA CAROLINA. Importância da comunicação na gestão do trabalho pedagógico. Especialização 14p. Especialização em coordenação pedagógica. Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2016.
FREIRE, PAULO. Educação: Sonho possível. In: BRANDÃO, Carlos R. (Org.). O educador: vida e morte. 2. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1982.
LEAL, FLAVIMILTON DOS SANTOS. AS DIFICULDADES DE ENSINO E APRENDIZAGEM DO ENSINO FUNDAMENTAL I NA ESCOLA DAMÁSIO EUGENIO DE SOUSA, JAICÓS-PI. Monografia 44 pg, Licenciatura em Pedagogia pela Faculdade Evangélica Cristo Rei. JAICÓS-PI, 2014. Disponível em: https://www.webartigos.com/artigos/as-dificuldades-de-ensino-e-aprendizagem-no-ensino-fundamental-i/133965 . Acesso em 16 de agosto de 2020.
OLIVEIRA, JUSCILENE DA SILVA; GUIMARÃES, MÁRCIA CAMPOS MORAES O papel do coordenador pedagógico no cotidiano escolar. Revista Científica do Centro de Ensino Superior Almeida Rodrigues - ANO I - Edição I - Janeiro de 2013. ISSN 2317-7284, p. 95-103.
PLACCO, VERA MARIA NIGRO DE SOUZA.; SOUZA, VERA LÚCIA TREVISAN DE.; ALMEIDA, LAURINDA RAMALHO DE. O Coordenador Pedagógico: Aportes à Proposição de Políticas Públicas. Cadernos de Pesquisa v.42 n.147 p.754-771 set./dez. 2012.
PORTO, MARTA ROCHA. Coordenação pedagógica e gestão escolar: uma Relação Democrática? Monografia, 44p. Especialização em Coordenação Pedagógica. Universidade, Brasília-DF, 2015.
SILVA, ALEX ALVES DA. O Papel do Coordenador Pedagógico e Seus Desafios Contemporâneos. Estação Científica - Juiz de Fora, nº 15, p:1-8, janeiro – junho, 2016.
SOUZA, FABÍOLA JESUS DE.; SEIXAS, GRAZIELE OLIVEIRA.; MARQUES, TATYANE GOMES. O COORDENADOR PEDAGÓGICO E SUA IDENTIDADE PROFISSIONAL. Práxis Educacional, Vitória da Conquista v. 9, n. 15 p. 39-56v jul./dez. 2013.