INTERDISCIPLINARITY IN THE SCHOOL ENVIRONMENT
INTERDISCIPLINARIDADE (Português (Brasil))

Keywords

Interdisciplinarity. Teacher and student. Learning.

How to Cite

Justino da Silva, E. ., & Alves Gonçalves, E. . (2024). INTERDISCIPLINARITY IN THE SCHOOL ENVIRONMENT: A CHALLENGE FOR TEACHING AND STUDENT ACTION. Humans in Perspective, 61. Retrieved from https://periodicojs.com.br/index.php/hp/article/view/2018

Abstract

The topic of interdisciplinarity has been discussed for many years by educators and experts in the field, presenting itself as a great challenge for teachers and students in this new century. In this aspect, this paper plans to discuss the context of interdisciplinarity and investigate which factors are decisive for the emergence of difficulties in this process of collaboration between these pairs. Interdisciplinarity is a contemporary movement that breaks with a Cartesian and mechanistic view of the world of education, while adopting a more integrative, dialogical and totalizing conception of knowledge. Investigating this practice can contribute to academic discussions about the challenges and potential applications of interdisciplinary methodology in the classroom, strengthening the respective reflection. In this aspect, the methodology used was through bibliographical research based on studies by authors such as: Japiassu (1976), Frigotto (1995), Fazenda (1992, 1999, 2008), among others, who deal with the topic and its problematic. As a result, the study found that excessive workload, lack of time to study other subjects and lack of training opportunities in educational institutions are the main barriers to effective interdisciplinary practice. However, it was observed that interdisciplinarity can improve the acquisition of theoretical-practical knowledge for students and promote reflective teaching practice for teachers, ultimately overcoming barriers to effective interdisciplinary work and promoting human development for both students as for teachers.

INTERDISCIPLINARIDADE (Português (Brasil))

References

BOVO, Marcos Clair. Interdisciplinaridade e Transversalidade como dimensões da ação pedagógica. Urutágua, Maringá, n. 07, Ago-Nov, 2005.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

COMENIUS, João Amós. Didática Magna. 5. Ed. Fundação Calouste Gulbenkian. 2006.

ETGES, Norberto Jacob. Produção do conhecimento e interdisciplinaridade. Educação e Realidade. Porto Alegre: Faculdade de Educação da UFRGS, v. 18, n.2, p. 73-82, Jul./Dez.1993.

FAZENDA, I.C. A integração e Interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia? São Paulo: Loyola, 1992.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: um projeto em parceria. São Paulo: Edições Loyola. 1999.

FAZENDA, Ivani. (Org). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008. Disponível em: https://filosoficabilbioteca.files.wordpress.com/2013/11/fazenda-org-o-que-c3a9-interdisicplinaridade.pdf Acesso em 27 de março de 2024.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas ciências sociais. In: JANTSCH, Ari Paulo; BIANCHETTI, Lucidio (Orgs). Interdisciplinaridade para além da filosofia do sujeito. Petrópolis: Vozes, 1995.

FURLANETTO, M.M. Relações Interpessoais e de saberes na linguística Aplicada: O desafio da Alteridade. Revista da Anploi, 2014.

GIBBONS, Michael et al. La Nueva produccion del conocimiento: la dinâmica de la ciência y la investigacion em las sociedades contemporâneas Barcelona: Pomares-Corretor, 1997.

GOLDMAN, Lucien. Dialética e Cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

JAPIASSU, H. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro: Imago, 1976.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia, Ciência da Educação? São Paulo; Cortez, 1996.

LUCK, Heloisa. Pedagogia da Interdisciplinaridade: Fundamentos teóricos-metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2001.

MACEDO, Lino; PETTY, Ana Lúcia Sicoli; PASSOS, Norimar Christe. Os jogos e o lúdico na aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2005.

MELLO, S. A. A Escola de Vygotsky. In CARRARA, K. (Org.) Introdução à psicologia da educação: seis abordagens. São Paulo: Avercamp, 2004. p.135-155.

MORIN, E. O problema epistemológico da complexidade. 3 ed. Mira-Sintra: Publicações Europa-América, 2002.

PERRENOUD, Ph. MONTANDON, Cl. (dir) Qui maitrise l1école? Politiques d’institutions et pratiques des acterurs. Lausanne: Realités Sociales, 1988.

PETRAGLIA, I.C. Interdisciplinaridade o cultivo do professor. São Paulo: Pioneira, 1993.

POMBO, O. Interdisciplinaridade e Integração de saberes. Liinc em Revbista. V.1, n.1, p.3-15, 2005

PONTUSCHKA, Nidia Nacib. Interdisciplinaridade: Aproximações e Fazeres. Terra Livre-AGB, São Paulo, 1999, nº 14, p. 100-102-111. Disponível em: http//www.agb.org.br/files/TL_N14.pdf,acesso em 15 de março de 2024.

SAMPAIO, Clauton Fonseca. Projetos Interdisciplinares: concepções e práticas de docentes do ensino médio. 2015. Dissertação (Mestrado) – Curso de ensino, Centro Universitário UNIVATES, Lajeado, 16 de dez de 2015. Disponível em: https://www.univates.br/bdu/items/c8695321-79fd-4841-819b-50f639f7216a Acesso em 25 de março de 2024.

SANTOS, J. Aprendizagem Significativa: modalidades de aprendizagem e o papel do professor. Porto Alegre: Mediação.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do Trabalho cientifico. 23. Ed. Ver. E atual. São Paulo: Cortez, 2007.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17º ed. Petrópolis: Vozes, 2014.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...