FAMILY AND SCHOOL AN INDISPENSABLE PARTNERSHIP FOR THE TRAINING OF STUDENTS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION
FAMÍLIA E ESCOLA (Português (Brasil))

Keywords

Family. School. Child. Learning.

How to Cite

Candeia Limeira, J. ., Karoliny Nery de Mendonça, A. ., Marcos Cabral Herculano, A. ., José Isaac de Macêdo, M. ., Lacerda de Caldas Trigueiro, A. ., Cavalcanti Ribeiro Junior, J. ., & Lira dos Santos, S. . (2024). FAMILY AND SCHOOL AN INDISPENSABLE PARTNERSHIP FOR THE TRAINING OF STUDENTS IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY EDUCATION. Humans in Perspective, 62. https://doi.org/10.51249/hp02.2024.2034

Abstract

The present study aims to analyze the importance of the family and school relationship for the learning process of students in the early years of Elementary School. Regarding methodological aspects, this study is bibliographical, descriptive and with a qualitative focus, developed based on the contributions of authors such as: Albuquerque and Aquino (2018), Piaget (2017), Boccato (2016), Garcia e Souza (2020), Lima e Chapadeiro (2015), Sampaio (2012). Thus, it is concluded that, increasingly, families are entrusting greater responsibilities to schools, thus emphasizing the role of the family in the ethical development of the child. This investigation sought to analyze the process of collaboration between the family and the school, as well as the main challenges faced in this relationship during the children’s teaching and learning journey. Only with the collaboration of parents, educators and a dedicated team working for the future of this generation, can we truly contribute in an educational and ethical way to offering quality education, forming individuals committed to social engagement. Ultimately, knowledge serves as an emotional exchange between family and school, and effective effort is indispensable to cultivating a prosperous school experience.

https://doi.org/10.51249/hp02.2024.2034
FAMÍLIA E ESCOLA (Português (Brasil))

References

ALBUQUERQUE, J. A.; AQUINO, F. S. B. Psicologia escolar e relação-família escola: um levantamento da literatura. São Paulo. Psico-USF, Bragança Paulista. v. 23, n. 2. 2018.

ALMEIDA, Emanoelle Bonácio. A relação entre pais e escola: a influência da família no desempenho escolar do aluno. 2014. 48 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas, Campinas- SP, 2014. Disponível em: file:///C:/Users/User/Desktop/Projeto%20de%20TCC/ AlmeidaEmanoelleBonáciode_TCC.pdf. Acesso em: 20 abr. 2024.

AMARAL, G. L; BREDA, A. Relação entre família e a escola: um estudo de caso em uma escola de educação infantil no município de São Francisco de Paula-RS. PUCRS. II Seminário internacional de representações sociais, subjetividade e educação. 2013. Disponível em: < https://educere.bruc.com.br/CD2013/pdf/8851_4889.pdf> Acesso em: 15 jun. 2023.

BENCINI, Roberta. Como atrair os pais para a escola. Revista Nova Escola. p.38. Ano XVIII, nº 166, Outubro de 2013.

BENEDICTO, B. V.; TEIXEIRA, E. C. O efeito do perfil do diretor escolar sobre a proficiência dos alunos no estado de Minas Gerais. Economia Aplicada, v.24, n.1, p.5-28, 2020.

BOCCATO, Taiane Andrade. Reflexões sobre a relação família e escola: considerações a partir da psicologia históricocultural. Revista Perspectivas do Desenvolvimento: um enfoque multidimensional, v. 04, n. 05, 2016.

BRASIL, MEC/SEMT, Parâmetros Curriculares Nacionais do Ensino Médio. Brasília, 1999.

COLLI, D. R.; LUNA, S. V. Práticas de integração família-escola como preditora do desempenho escolar dos alunos. São Paulo. Psicologia: Ciência e profissão. v.39, n. 2, 2019.

DE DEUS, D. B.; COGNETTI, N. P.; BOCCATO, T. A. Reflexões sobrea relação família e escola: considerações a partir da psicologia histórico-cultural. Rev. Perspectivas do Desenvolvimento: um enfoque multidimensional, v. 4, n. 5, Agosto, 2016.

DUTRA, Andréia Lima Pereira. Parceria escola e família: relatos de experiência. Alexânia/GO, Março de 2013. 40 páginas. Faculdade de Educação – FE, Universidade de Brasília – UnB. Disponível em: http://bdm.unb.br/handle/10483/5352. Acesso em: 20 abr. 2024.

GARCIA, Wada, M. I; SOUZA, M. T. S. de. A relação família-escola. Interação. Revista de Ensino, Pesquisa e Extensão, v.22, n.1, p.72 – 86, 2020.

HENRIQUES, Salete Terezinha Santos. A influência do gestor (diretor) no sucesso da aprendizagem do aluno. Santa Maria – RS, Brasil, 2005. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/2150/Henriques_Salete_Terezinha_Santos.pdf?sequence=1&isAllowed=y#:~:text=Para%20que%20a%20escola%20seja,clientela%20que%20freq%C3%BCenta%20a%20escola. Acesso em: 20 abr. 2024.

LIMA, T. B. H.; CHAPADEIRO, C. A. Encontros e des(encontros) no sistema família-escola.São Paulo. Revista quadrimestral da associação Brasileira de Psicologia escolar e educacional. v. 19, n. 3. 2015.

NASCIMENTO, Francisco Elionardo de Melo; PAIVA, Maria Raele Fernandes; FROTA, Ricardo Costa; SOUSA, Mary Helen Aragão. A relação família e escolano processo educativo: uma revisão integrativa. Oikos: Família e Sociedade em Debate, v. 32 n. 2, p.01-24, 2021.

PIAGET, Jean. Para onde vai à educação? Rio de Janeiro: José Olímpio, 2017.

SAMPAIO, T. L. A importância da relação família e escola na formação do aluno. Fortaleza – CE, 2012.

SILVA, M. V. M et al., A importância da relação escola-família para a aprendizagem e a intervenção psicopedagógica, são Paulo, 2013.

TAMIRES, P. CHECHIA, V. A. Envolvimento da família com a escola: uma análise a partir da intervenção com grupos de pais, Rev. Fafibe On-Line, Bebedouro SP, 2016.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...