School assessment in the Pandemic period of COVID-19
PDF (Português (Brasil))

Keywords

learning. Assessment. Pandemic. Covid-19.

How to Cite

Sergio De Moraes, P. ., Maria Ribeiro dos Santos, B. ., & Scheidt Rodrigues, S. . (2024). School assessment in the Pandemic period of COVID-19. Humans in Perspective, 73. https://doi.org/10.51249/hp03.2024.2180

Abstract

The present study aims to analyze school assessment in the Pandemic period of COVID-19. The study carried out is a bibliographic research, which was used of books, articles, among other studies as the theoretical basis. In times of pandemic, it becomes imperative that almost all go through some kind of psychological assessment. It is essential to emphasize the importance of this assessment for both students and teachers. It is crucial to clarify that emotional education is not a form of therapy, but a means of providing students with tools to self -manage in high stress situations and relieve the pressures associated with tests, among other things. Even before the pandemic began, there was a remarkable increase in the number of young people with depression and other psychiatric disorders. Evaluating or at least considering this aspect is fundamental in curriculum structuring and evaluations. During the pandemic and the transition to remote education, there was a temporary loss or limitation of the teacher's authority in teaching and assessment processes. The ability to physically monitor and guide students no longer possible. As a result, many students felt lost and uncertain about what they should do until the school was better organized. In fact, this situation continues to persist in many cases. Without the usual pressure of the exams and without the full exercise of the teacher's authority, many students did not meet the minimum assessment requirements, failed to do the exams or simply disrespecting their responsibilities.

https://doi.org/10.51249/hp03.2024.2180
PDF (Português (Brasil))

References

ANTUNES, Celso. A avaliação da aprendizagem escolar. 10ª ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

ARRUDA. E, P. Educação Remota Emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede: Revista de Educação à Distância, Porto Alegre, v.7, n.1, p. 257-275, 2020.

BALDES, Márcio Andrade Lyrio. A pandemia da covid-19 e os desafios de avaliar a aprendizagem. Revista Educação Pública, v. 21, nº 10, 23 de março de 2021.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Educação. São Paulo: Brasiliense, 2007.

CAVALCANTE, A. S. P. et al. Educação superior em saúde: a educação a distância em meio à crise do novo coronavírus no Brasil. Rev. Avancesen Enfermería. v. 38, n. 1. 2020.

DA SILVA, Natália Luczkiewicz; FREITAS, Inalda Maria Duarte de. Avaliação escolar em tempos de pandemia: possibilidades e incontingências. Revista Gatilho, Juiz de Fora, v. 22, n. 1, p. 7-29, 2022.

ENGUE, Maíra Aparecida Souza; FREITAS, Edilene Aparecida Simão. A avaliação da aprendizagem durante a pandemia de Covid-19. Revista Científica Eletrônica de Ciências Aplicadas da FAIT. n. 2. Novembro, 2020.

FERNANDES, P. A avalição da aprendizagem: da pluralidade de enunciações à dualidade de concepções. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 4, n. 55, p. 304-334, 2013.

FIOCRUZ, F. O. C. Cartilha Saúde Mental e Atenção Psicossocial-Informações Gerais. 2020. Disponível em: https://portal.fiocruz.br/documento/cartilha-saude-mental-e-atencao-psicossocial-na-pandemia-covid-19. Acesso em: 11 jul. 2023.

GARCIA, Joe; GARCIA, Nicolas Fish. Impactos da pandemia de COVID-19 nas práticas de avaliação da aprendizagem na graduação. Eccos -Revista Cientifica, São Paulo, n. 55, p. 1-14, e18870, out./dez.2020.

GOMES, S. dos S., FLORES, M. J., OLIVEIRA, B. M. de, & MOTTA, A. R. Gestão educacional e avaliação no contexto da pandemia da covid-19. Linhas Críticas, v.27, 2022.

GUIRADO, G. M. P., GUIRADO, V. M. P., OLIVEIRA, E., QUEIROZ, P. E.; GARCIA, R. Avaliação da qualidade de vida de trabalhadores antes e durante a pandemia de COVID-19 por meio do questionário SF-36. Rev. Gest. Sist. Saúde, São Paulo, v.10, n.1, p.84-105, jan./abr. 2021.

LUCKESI. CIPRIANO Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22ª edição. São Paulo: Cortez Editora, 2011.

MARQUES, R. A ressignificação da educação e o processo de ensino e aprendizagem no contexto de pandemia da covid-19. Rev. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 3, n. 7. p. 31-46, 2020.

MIQUELANTE, M. A.; PONTARA, C. L.; CRISTOVÃO, V. L. L.; SILVA, R. O. As modalidades da avaliação e as etapas da sequência didática: articulações possíveis. Trab. Ling. Aplic., Campinas, n (56.1): 259-299, jan./abr. 2017.

OLIMPIO, N. L. A.; MACIEL, A. de O.; SAMPAIO, M. L.; MORAIS, F. R. C. de. Avaliação da aprendizagem em tempos de pandemia: um relato de experiência no ciclo de alfabetização. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e021024, 2021.

OLIVEIRA, H. V.; SOUZA, F. S. Do conteúdo programático ao sistema de avaliação: reflexões educacionais em tempos de pandemia (COVID-19). Rev. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 2, n. 5, p. 15-24, 2020.

PIMENTA, C. O.; SOUSA, S. Z. Avaliação em tempos de pandemia: oportunidade de recriar a escola. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 32, p. e08274, 2021.

RUBIM. J, P. A utilização da experimentação remota como ferramenta de ensino: uma revisão da literatura. Dissertação(Mestrado em Modelagem Computacional de Sistemas), Universidade Federal do Tocantins –UFT, 2016.

SENHORAS, E. M. Coronavírus e Educação: Análise dos Impactos Assimétricos. Rev. Boletim de Conjuntura (BOCA), Boa Vista, v. 2, n. 5, p. 128-136, 2020.

SILVA, Joel Figueiredo da. et al. A utilização das metodologias ativas no ensino da matemática. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano. 08, Ed. 05, Vol. 01, pp. 122-136. Maio de 2023.

XIAO, C; LI, Y. Analysis on the Influence of Epidemic on Education in China. In: DAS, Veena; KHAN, Naveeda (ed.). Covid-19 and Student Focused Concerns: Threatsand Possibilities, American Ethnologist website, 2020.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...