Abstract
The present study aims to investigate the importance of interdisciplinarity in the teaching of history and art, seeking to understand how this approach can improve and facilitate the teaching and learning process of students. With regard to the methodology employed in this study, it can be said that it has as a method of approach to the deductive, however, when referring to the method of procedure, this is the historical and interpretative, finally, was chosen as a research technique , the bibliographic type, through qualitative research. The interdisciplinarity between history and art stands out as an essential tool for fostering creativity and critical thinking. By exploring the relationship between historical narratives and artistic expressions, students are encouraged to perceive connections and dissonance, developing a more flexible and contextualized approach to the complexities of the contemporary world. Through the interdisciplinarity between history and art, students are challenged to question, interpret and express their own ideas, thus contributing to the development of cognitive and emotional skills essential to their integral formation.
References
ALMEIDA, Simone Garcia; AMADOR, Kassandra Thamyris Maciel. A interdisciplinaridade no ensino de história: relações possíveis entre a História e a Literatura. Fronteiras & Debates, v. 6, n. 2, p. 101-118, 2019.
BARBOSA, Ana Mae. A imagem no ensino da Arte. São Paulo: Editora Perspectiva, 1998.
BARROS, José D.’Assunção. Fontes históricas: introdução aos seus usos historiográficos. Editora Vozes, 2019.
BERGAMIN, Aletéia Cristina et al. Reflexões Interdisciplinares na Educação: estudos e experiências. Pimenta Cultural, 2024.
BURKE, Peter. Testemunha Ocular - História e Imagem. Bauru, SP: Edusc, 2004.
FABRIS, Annateresa. Fotografia – Usos e funções no século XX. São Paulo: Edusp, 2008.
CABRAL, Wallace Alves. Alfabetização Científica e Letramento Científico: caminhos possíveis para o ensino de ciências. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 11, n. 3, 2021.
CAVALCANTE, Márcia Suany Dias; DE PINHO, Maria José; DOS SANTOS ANDRADE, Karylleila. Interdisciplinaridade e livro didático: interfaces (im) possíveis? Revista do GELNE, v. 17, n. 1/2, p. 213-234, 2015.
DE SOUZA, Mariana Aranha et al. Interdisciplinaridade e práticas pedagógicas: O que dizem os professores. Revista Portuguesa de Educação, v. 35, n. 1, p. 4-25, 2022.
DIAS, Genebaldo Freire. Atividades interdisciplinares de educação ambiental. Global Editora e Distribuidora Ltda, 2015.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Cortez editora, 2022.
LITZ, Valesca Giordano. O uso da imagem no ensino de História. Universidade Federal do Paraná, Caderno Temático do Programa de Desenvolvimento Educacional do Estado do Paraná–PDE. Curitiba, PR, p. 1402-6, 2009.
MALLMANN, Carina. A arte na história: para uma prática interdisciplinar em sala de aula. XI SEMINÁRIO DE ESTUDOS HISTÓRICOS. Universidade FEEVALE, 2013.
MENDES, Breno. Ensino de história, historiografia e currículo de história. Revista transversos, n. 18, p. 107-128, 2020.
NASCIMENTO, Naiane Gama; PEREIRA, Leonésia Leandro; SHAW, Gisele Soares Lemos. Conceitos de interdisciplinaridade em pesquisas publicadas na área de ensino e educação (2009-2018). Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, v. 13, n. 2, p. 143-165, 2020.
PÁTARO, Ricardo Fernandes; BOVO, Marcos Clair. A interdisciplinaridade como possibilidade de diálogo e trabalho coletivo no campo da pesquisa e da educação. Revista Nupem, v. 4, n. 6, p. 45-63, 2012
REITAS NETO, José Alves de. A transversalidade e a renovação no ensino de História. In: KARNAL, Leandro (org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 6a ed. São Paulo: Contexto, 2010, p. 57-74.
ROLIM, Carmem Lucia Artioli; MARTINS, Denise Aquino Alves; CARRIJO, Menissa Cícera FO Bessa. Educação como Espaço de Direito: Formação, Docência e Discência. Paco Editorial, 2017.
SILVA LIMA, Aline Cristina; DE AZEVEDO, Crislane Barbosa. A interdisciplinaridade no Brasil e o ensino de história: um diálogo possível. Revista educação e linguagens, v. 2, n. 3, p. 128-150, 2013.
VIEIRA, Martha Victor. Ensino de história e interdisciplinaridade. Revista Fragmentos de Cultura-Revista Interdisciplinar de Ciências Humanas, v. 32, n. 2, p. 309-321, 2022.