DIGITAL TECHNOLOGIES FOR EDUCATION OF PERSONS WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDERS (ASD)
AS TECNOLOGIAS DIGITAIS (Português (Brasil))

Keywords

Technology. Autism. Inclusion.

How to Cite

Santos Machado, D. . (2022). DIGITAL TECHNOLOGIES FOR EDUCATION OF PERSONS WITH AUTISTIC SPECTRUM DISORDERS (ASD). Humans in Perspective, 3, 49–65. https://doi.org/10.51249/hp03.2022.791

Abstract

The process of inclusion is paramount today. We hear a lot about this. Thus, the data research program for the teaching of digital technologies for the education of the person with Autism Spectrum Disorder (ASD). The TEA. For this, the scientific data are searched in databases that discuss the subject in question. We address aspects of the child with ASD, including at school, as well as the issue of technology for the student in the school environment.

https://doi.org/10.51249/hp03.2022.791
AS TECNOLOGIAS DIGITAIS (Português (Brasil))

References

ALVES, Cândida Helena Lopes. Diagnóstico do autismo. In: MATOS, Daniel Carvalho (Org.). Análise do comportamento aplicada ao desenvolvimento atípico com ênfase em autismo. São Luís, Editora AISCA, 2016.

BRASIL. Constituição Federal. 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 05 dez. 2017.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 05 dez. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes e nacionais para a educação especial na educação básica. São Paulo: Secretaria de Educação Especial; MEC; SEESP, 2001. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/diretrizes.pdf>.

Acesso em: 05 dez. 2017.

BRUNA, Maria Helena Varella. TEA: Transtorno do Espectro Autista. Disponível em: <https://drauziovarella.uol.com.br/doencas-e-sintomas/tea-transtorno-do-espectro- autista-ii/>. Acesso em: 04 abr. 2018.

DOHME, Vania. Atividades lúdicas na educação: o caminho de tijolos amarelos do aprendizado. 6.ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

FUNDO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA (UNICEF). Declaração Universal Dos Direitos Humanos. 1948. Disponível em: <https://www.unicef.org/brazil/pt/resources_10133.htm>. Acesso em: 05 dez. 2017.

NÓVOA, Antonio. Formação de Professores e Profissão Docente. In: NÓVOA, Antonio (org.) Os Professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1995.

PORTAL EDUCAÇÃO. A importância da educação inclusiva na educação infantil. 2018. Disponível em: <https://www.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/idiomas/a-importancia-da- educacao-inclusiva-na-educacao-infantil/55604>. Acesso em: 10 mar. 2018.

RODRIGUES, M.de O. Transtornos Globais do Desenvolvimento (TGD). Presidente Prudente: Secretaria Municipal de Educação de Presidente Prudente/SP, 2012.

SANTOS, Fabiana Haro dos; GRILLO, Mariana Aparecida. Transtorno do Espectro Autista – TEA. Colloquium Humanarum, Presidente Prudente, v. 12, n. 3, p.30-38, jul/set 2015. Disponível em: <http://revistas.unoeste.br/revistas/ojs/index.php/ch/article/view/1417/1544>. Acesso em: 9 abr. 2018.

SANTOS, Sostenes Vieira. Educação Inclusiva: considerações acerca do uso das tecnologias contemporâneas. Revista Espaço Acadêmico, n. 109, jun. 2010, p.51-57. Disponível em: <http://www.periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/viewFile/8902/5 693>. Acesso em: 11 abr. 2018.

TENÓRIO, Mylena Carla Almeida; VASCONCELOS, Norma Abreu e Lima. Autismo: a tecnologia como ferramenta assistiva ao processo de ensino e aprendizagem de uma criança dentro do espectro. Disponível em: <http://editorarealize.com.br/revistas/cintedi/trabalhos/Modalidade_1datahora_07_10_2014_16_44_33_idinscrito_387_654ecb08429600021f5e35b9dc5266d9.pdf >

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...