TEACHER TRAINING AND PEDAGOGICAL PRACTICES
FORMAÇÃO DE PROFESSORES (Português (Brasil))

Keywords

Education. Educational technology. Didactics. Pedagogical Training.

How to Cite

Batista da Silva, J. . (2022). TEACHER TRAINING AND PEDAGOGICAL PRACTICES: THE ROLE OF PEDAGOGIC THEORIES IN THE CONSTRUCTION OF A DIGITAL EDUCATION. Humans in Perspective, 6. https://doi.org/10.51249/hp06.2022.919

Abstract

The various existing digital technologies are beginning to gain popularity and to occupy an unlimited space in the educational field, as foreseen by the National Curricular Common Base (BNCC), so that they not only integrate the work of their teaching capacity in their educational processes, but also the access to teaching, to ideas that lead to accountability for learning concepts. At a critical moment in the face of globalization, during the Covid-19 epidemic, didactic technology becomes a valuable resource to face the problem of lack of face-to-face classes. Online applications provide students with a way to understand teaching content, professional reformulation, flexibility, ease of access and quick understanding of its use, as digital content offers the expansion and distribution of what was not previously seen in the traditional classroom. This work aims to contemplate the understanding of the material, facing the needs of students in school and out-of-school situations, in order to emphasize the role of technological language, of the beneficial use of technologies, so that the knowledge of the old classrooms continues to exist and, in this way, In this way, teachers excel in teaching, with recycling in their pedagogical training, and students in understanding.

https://doi.org/10.51249/hp06.2022.919
FORMAÇÃO DE PROFESSORES (Português (Brasil))

References

ALLAN, L. (2020) Como a tecnologia pode ajudar nossas escolas a vencer o Coronavírus? Revista Exame. Recuperado de <https://exame.com/blog/crescer-em-rede/como-a-tecnologia-pode-ajudar-nossas-escolas-a-vencer-o-coronavirus/>.

ALTOÉ, A. & SILVA, H. (2005). O desenvolvimento histórico das novas tecnologias e seu emprego na educação. Educação e Novas tecnologias. Maringá: Eduem, 13-25.

ALVES, P. (2020). Zoom Meetings: como funciona o site para videoconferência. TechTudo. Recuperado de .

BALDEZ, C. (2020). Pandemia expõe impasses da educação a distância. Universidade Federal do Rio de Janeiro. Retirado de <https://ufrj.br/noticia/2020/05/13/pandemia-expoe-impasses-da-educacao-distancia>.

BRASIL. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação, Brasília.

BRASIL. (2017). Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base nacional comum curricular. Brasília, DF, 2017. Retirado de < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/download-dabncc>.

CASTRO, M. (2020). Educação a distância em tempos de pandemia; veja relato de estudantes e professores do DF. G1 Notícias. Retirado de < https://g1.globo.com/df/distrito-federal/noticia/2020/04/15/educacao-a-distancia-em-tempos-de-pandemia-veja-relato-de-estudantes-e-professores-do-df.ghtml>.

CONTE, E. & MARTINI, R. M. F. (2015). As Tecnologias na Educação: uma questão somente técnica? Educação e Realidade, 40, 1191-1207.

COSTA, K. & FARIA, G. G. (2008). EAD – Sua Origem Histórica, Evolução E Atualidade Brasileira Face Ao Paradigma Da Educação Presencial. Congresso FaE/UFMG. Retirado de < http://www.abed.org.br/congresso2008/tc/552008104927AM.pdf>.

DINIZ, S. (2001). O uso das novas tecnologias em sala de aula (Dissertação de pós-graduação). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

DOLZ, J.; NOVERRAZ, M.; SCHNEUWLY, B. (2004). Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: DOLZ, J.; SCHNEUWLY, B. Gêneros orais e escritos na escola. [Tradução e organização: Roxane Rojo e Glaís Sales Cordeiro]. Mercado de Letras.

FREIRE, E. P. A. (2013). Aplicações escolares do Podcast. In Congresso Nacional de Ambientes Hipermídia para Aprendizagem (CONAHPA) (Vol. 6).

FURTADO, J. C. F. (2008). Aprendizagem significativa: modalidades de aprendizagem e o papel do professor. Porto Alegre: Mediação.

KENSKI, Vânia Moreira. Sociedade Tecnológica: Tecnologia Digital da Informação e Comunicação (TDIC), E-book, 2021.

LOPES, M. C. L. P; et al. (2007). O Processo Histórico Da Educação A Distância E Suas Implicações: Desafios E Possibilidades. UNICAMP. Retirado de < http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/jornada/jornada7/_GT1%20PDF/O%20PROCESSO%20HIST%D3RICO%20DA%20EDUCA%C7%C3O%20A%20DIST%C2NCIA%20E%20SUAS%20IMPLICA%C7%D5ES.pdf>.

MATHEUS, S. soluções. Ensino A Distância (Ead) No Brasil: Como Surgiu? (2020). Matheus Soluções – Sistemas De Gestão Escolar. Retirado de < https://matheussolucoes.com/ensino-a-distancia-ead-no-brasil-como-surgiu/>.

KNUPPEL, Maria Aparecida Crissi; JÚNIOR, Luiz Carlos Knuppel. Sociedade Tecnológica:Diálogos, cruzamentos e entrecruzamentos.UNEB – Universidade do Estado da Bahia, E-book, 2021.

OLIVEIRA, E. (2020). Estados adotam plataformas online e aulas na TV aberta para levar conteúdo a estudantes em meio à pandemia de Coronavírus. G1 notícias. Retirado de <https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/04/09/estados-adotam-plataformas-online-e-aulas-na-tv-aberta-para-levar-conteudo-a-estudantes-em-meio-a-pandemia-de-coronavirus.ghtml>.

OTTO, P. A. (2016). A Importância Do Uso Das Tecnologias Nas Salas De Aula Nas Series Iniciais Do Ensino Fundamental I (Trabalho de conclusão de curso – Pós-graduação- Educação na Cultura Digital). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

RAMOS, M. R. V. (2012). O Uso De Tecnologias Em Sala De Aula. Revista Eletrônica LENPES-PIBID de Ciências Sociais da UEL, 1, Nº 2.

RELATÓRIO DA HORIZON. HORIZON REPORT, 2020

SANTOS, V. S. (2020). Coronavírus: a família de vírus que causou a pandemia de COVID-19. Brasil Escola. Retirado de https://brasilescola.uol.com.br/doencas/coronavirus.htm.

SEGANTINI, J. H. (2014). O Uso Das Tecnologias Na Sala De Aula, Como Ferramenta Pedagógica E Seus Reflexos No Campo (Monografia – Especialização em Educação). Universidade Federal do Paraná, Foz do Iguaçu.

SILVA, A. C.; ET AL. (2015). O material como objeto de Aprendizagem - Interações em sala de aula: Um estudo de caso. Nuevas Ideas en Informática Educativa TISE. Retirado de <http://www.tise.cl/volumen11/TISE2015/672-677.pdf>.

SIQUEIRA, C. (2020). Tecnologia assume papel ainda mais importante na educação durante a pandemia. Iforchanel. Retirado de <https://inforchannel.com.br/tecnologia-assume-papel-ainda-mais-importante-na-educacao-durante-a-pandemia/>.

------------------ (2020). Ferramentas digitais auxiliam professores nas aulas à distância. Web Terra. Retirado de <https://webterra.com.br/2020/04/09/ferramentas-digitais-auxiliam-professores-nas-aulas-a-distancia-veja-dicas/>.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...