SELF-ESTEEM, SELF-CONCEPT AND SELF-IMAGE
SELF-ESTEEM (Português (Brasil))

Keywords

self, self-image, child and adolescent development, self-concept.

How to Cite

dos Santos Ribeiro, I. ., dos Santos Ribeiro, I. ., & Vieira Góis dos Santos, T. . (2023). SELF-ESTEEM, SELF-CONCEPT AND SELF-IMAGE: INFLUENCES ON YOUR DEVELOPMENT PROCESS IN CHILDHOOD. Health and Society, 3(02), 92–111. https://doi.org/10.51249/hs.v3i02.1289

Abstract

Self-esteem corresponds to a feeling of personal worth and self-respect, considering a positive or negative evaluation of oneself, while self-concept is attributed a descriptive and evaluative character, the first being related to self-image and the second to self-esteem. In order to build healthy self-esteem, the involvement of family members and school staff is strictly necessary, in order to provide a safe and motivating environment for children and adolescents. Thus, this article has the general objective of understanding the processes of building self-esteem, self-concept and self-image during child development, through the influences of the environment and affective relationships between the people with whom the child lives. The study is a review of narrative literature, through publications/articles in the following databases: Scientific Electronic Library (SCIELO), Latin American and Caribbean Literature on Health Sciences (LILACS) and Virtual Health Library (BVS). Studies have shown the importance of developing a positive self-concept to have a good quality of life. For that, the relationships that the individual establishes in the family, in the school, in his social environment are fundamental for the formation of the self-concept.

https://doi.org/10.51249/hs.v3i02.1289
SELF-ESTEEM (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, L. R. Ser Professor: um diálogo com Henri Wallon. In: MAHONEY, A. A.; ALMEIDA L. R. (orgs.). A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. São Paulo: Edições Loyola, 2004.

CONTE, G.; CIASCA, S. M.; CAPELATTO, I. V. Relação entre autoconceito e autocontrole comparados ao desempenho escolar de crianças do ensino fundamental. Revista Psicopedagogia, v. 33, n. 102, p.225-234. 2016.

DEFFENDI, L. T.; SCHELINI, P. W. Relação entre autoestima, nível intelectual geral e metacognição em adolescentes. Psicologia Escolar e Educacional, v. 18, n. 2, p. 313-320. 2014.

FONTELLES, M. J.; SIMÕES, M G.; FARIAS, S. H.; FONTELLES, R. G. S. Metodologia da pesquisa científica: diretrizes para a elaboração de um protocolo de pesquisa. Revista Paraense de Medicina, v. 23, n. 3, 2009.

GUILHARDI, H. J. Auto-estima, autoconfiança e responsabilidade. In: Maria Zilah Brandão, Fátima C. S. Conte e Solange M. B. Mezzaroba (Orgs.). Comportamento Humano: Tudo (ou quase tudo) que você gostaria de saber para viver melhor. Santo André: ESETec. 2002.

HUTZ, C. S. Avaliação em psicologia positiva. Porto Alegre: Artmed. 2014.

HUTZ, C. S.; ZANON, C.; VAZQUEZ, A. C. S. Escala de autoestima de Rosenberg. In Hutz, C. S. (Org). Avaliação em psicologia positiva. Porto Alegre: Artmed. 2014.

MENDES, D. C.; CASTELANO, K. L.; MARTINS, L. M.; ANDRADE, C. C. F. A influência da autoestima no desempenho escolar. Revista Educação em Debate, v. 39, n. 73, p. 9-21. 2017.

MOTTA, P. C.; ROMANI, P. F. A educação socioemocional e suas implicações no contexto escolar: uma revisão de literatura. Psicologia da Educação, v. 49, p. 49-56. 2019.

NASCIMENTO, M. L. B. P. A criança concreta, completa e contextualizada: a psicologia de Henri Wallon. In: ______. CARRARA, Kester. Introdução à psicologia da educação: seis abordagens. São Paulo: Avercamp, 2004.

NEDEL, R.; MATTOS, D. A.; MARIN, A. H. Autoestima e autoconceito infantil, escolaridade parental e sua relação com desempenho escolar no ensino fundamental I. Psicologia e Pesquisa, v. 14, n. 1, p.149-168. 2020.

PAPALIA, E. D.; FELDMAN, R. D. Desenvolvimento Humano. AMGH Editora, 2013.

ROSENBERG, M. Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ: University Press.

SACILOTTO, A. L.; ABAID, J. L. W. Autoconceito em adolescentes e suas relações com desempenho escolar e práticas parentais. Barbarói, Santa Cruz do Sul, n. 58, p., jan/jun 2021

SCHAVAREN, L. N.; TONI, C.G. S. A Relação entre as Práticas Educativas Parentais e a Autoestima da Criança. Pensando Famílias, v. 23, n. 2, p. 147-161, dez. 2019.

SCHULTHEISZ. T. S. V.; APRILE, M. R. Autoestima, conceitos correlatos e avaliação. Revista Equilíbrio Corporal e Saúde, v. 5, n. 1, p. 36-48. 2013.

SISTO, F. F.; MARTINELLI, C. S. Escala de Autoconceito Infanto Juvenil (EAC-IJ). São Paulo: Editora Vetor. 2004.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKY, L. S. Psicologia pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

WALLON, H. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins fontes, 1968.

WALLON, H. As Origens do Caráter na Criança. São Paulo: Difusão Européia do Livro. 1971.

WALLON, H. Do ato ao pensamento. Lisboa: Moraes Editores. 1978.

ZACHARIAS, J. Bem-estar docente: um estudo em escolas públicas de Porto Alegre (Tese de Doutorado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brasil). 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Ivana dos Santos Ribeiro, Itana dos Santos Ribeiro, Thaís Vieira Góis dos Santos

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...