Abstract
This study aims to understand the factors that led to low performance in proficiency and scientific and mathematical literacy in basic education, according to the results of the last PISA, which statistically analyzes the OECD countries of Latin America of which Brazil is a part. As a methodology adopted, literature, books, articles, statistical data from the last six years were analyzed, this exposed problem cannot be solved in the short or medium term, however, collectively the solutions are necessary and urgent, campaigns to encourage reading, recycling, continuity of teachers’ studies, professional development, reducing social inequalities, among others, are actions that will make all the difference in changing the reality of Brazilian students.
References
Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Versão Final. Ministério da Educação: Brasília, 2017. Disponível em: http://www.observatoriodoensinomedio.ufpr.br/wpcontent/uploads/2017/04/BNCC-Documento-Final.pdf. Acesso em: 17 de abril de 2023.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil: texto constitucional. Brasília: Câmara dos Deputados, 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Língua Portuguesa. Brasília: MEC/SEF, 1997.
SAGAN, Carl, COSMOS 1990, “Por que precisamos entender a ciência” em The Skeptical Inquirer Vol. 14, Edição 3 (Primavera de 1990), Disponível em http://scihi.org/carl-sagans-cosmos/, acesso em 23 de abril de 2023.
CARNEIRO, Moacir Alves. LDB fácil: leitura crítica – artigo a artigo. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
CUNHA, Maria Antonieta Antunes. Literatura infantil: Teoria e prática. 15. ed. São Paulo: Ática, 1995.
INEP (08 DE FEVEREIRO DE 2022), Instituto de estudos e pesquisas educacionais Anísio Teixeira, 08 de fevereiro de 2023, acesso em 16 de abril de 2023, disponível em, https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-at uacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censoescolar/resultados/2022
VYGOTSKY, Lev Semyonovitch. A formação social da mente. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1984 [1930].
___________. A formação Social da Mente. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1988.
VYGOTSKY, Lev Semyonovitch. Teoria e método de psicologia. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
VILANOVA, R.; MARTINS, I. Educação em Ciências e Educação de Jovens e Adultos: pela necessidade do diálogo entre campos e práticas. Ciênc. Educação, v. 14, nº 2, 2008.