Abstract
This article explored how neuroscience knowledge can enrich pedagogical practice in teaching Mathematics, especially in the final years of Elementary School. The research problem investigated how neuroscience contributes to understanding brain development, students and to formulating effective pedagogical strategies. The study, conducted through a literature review, identified the brain areas involved in mathematical reasoning, analyzed the cognitive and emotional aspects of students and proposed pedagogical strategies based on neuroscientific evidence, such as immediate feedback, spaced repetition and gamification. The main conclusions indicate that the integration of neuroscience with mathematics education can improve student performance, promote engagement and create more welcoming and effective learning environments. The study suggests investments in teacher training and in the adaptation of neuroscientific approaches to different contexts, aiming to democratize access to innovative educational practices.
References
BOTELHO, Luciane Leme; CUNHA, Cristina Fontes de Andrade; MACEDO, Marcelo. O método da revisão integrativa nos estudos organizacionais. Gestão e Sociedade, v. 5, n. 11, p. 121-136, 2011.
PINTO, G. A.; PALHARES, P. Neurociências na aprendizagem da Matemática: um estudo exploratório. Psicopedagogia, v. 35, n. 1, p. 1-10, 2018. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?pid=S010384862018000100009&script=sci_abstract. Acesso em: 30 dez. 2024.
BUENO, R. Neurociência e Educação: implicações para a Matemática. 2020. Disponível em: https://1library.org/document/neuroci%C3%AAncias-na-aprendizagem-da-matem%C3%A1tica. Acesso em: 30 dez. 2024.
SIQUEIRA, J. D.; OLIVEIRA, R. L. A neurociência e sua aplicação na educação: o desenvolvimento do cérebro e a aprendizagem. Revista Brasileira de Educação, v. 27, n. 1, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/ZPmWbM6n7JN5vbfj8hfbyfK/. Acesso em: 30 dez. 2024.
PEREIRA, L. F.; MONTEIRO, A. C. A influência da Matemática no desenvolvimento cognitivo. Cadernos de Pedagogia - UFSCar, v. 8, n. 2, p. 44-58, 2019. Disponível em: https://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/view/1416. Acesso em: 30 dez. 2024.
GALDINO, F. A. P. Reflexão acerca das contribuições das neurociências para a aprendizagem. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) — Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44512. Acesso em: 30 dez. 2024.
LIMA, G. K. P. de. Neurociências e suas contribuições para a alfabetização. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) — Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/44513. Acesso em: 30 dez. 2024.
GOMES, S. C. Teorias de aprendizagem em matemática: um estudo comparativo à luz da Teoria da Objetificação. 2016. Tese (Doutorado) — Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal. Disponível em: https://repositorio.ufrn.br/handle/123456789/21949. Acesso em: 30 dez. 2024.
FALCÃO, K. J.; MIATELLO, V. A resolução de problemas e as contribuições da neurociência para o ensino da matemática. Cadernos de Pedagogia - UFSCar, v. 16, n. 35, 2022. Disponível em: https://www.cadernosdapedagogia.ufscar.br/index.php/cp/article/view/1416. Acesso em: 30 dez. 2024.
PEREIRA, B. M.; TONELLI, E. Neurociência cognitiva e educação matemática: uma revisão sistemática da literatura. Journal of Culture & Technology, edição especial, 2024. Disponível em: https://revistas.cefet-rj.br/index.php/jct/article/view/622. Acesso em: 30 dez. 2024.
LAUTENSCHLÄGER, E.; PAVANELLO, R. M. Como os professores aprendem? Propostas para o desenvolvimento do conhecimento matemático. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 17, n. 1, p. 1-20, 2022. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/18577. Acesso em: 30 dez. 2024.
LAUTENSCHLÄGER, E. Neurociência Cognitiva e Educação Matemática: estratégias para o ensino e aprendizagem eficazes. Revista Brasileira de Educação Matemática, v. 10, n. 2, p. 45-60, 2020. Disponível no Portal de Periódicos Eletrônicos da UFRN. Acesso em: 30 dez. 2024.
LAUTENSCHLÄGER, E.; ANDRADE, L. P. A relação entre emoções e desempenho em Matemática: contribuições da neurociência para práticas pedagógicas. Cadernos de Pesquisa em Educação, v. 15, n. 3, p. 112-130, 2019. Disponível no Repositório Institucional da UFRN. Acesso em: 30 dez. 2024.
LAUTENSCHLÄGER, E. Conexões entre neurociência e educação: uma abordagem para o ensino de frações no ensino fundamental. Educação Matemática em Revista, v. 24, n. 4, p. 29-43, 2018.
LAUTENSCHLÄGER, E.; MOURA, S. Neurociência e tecnologias digitais no ensino da Matemática: desafios e possibilidades. Revista de Inovação Educacional e Tecnológica, v. 5, n. 1, p. 67-84, 2021.
NICOLELIS, Miguel. Muito Além do Nosso Eu. São Paulo: Companhia das Letras, 2011.