CHEMISTRY IN NON-SCHOOL SPACES
CHEMISTRY (Português (Brasil))

Keywords

Chemistry. settlement. Basic education

How to Cite

Martins Ribeiro, A. ., de Oliveira Franco, T. ., & Miranda Lago, V. . (2022). CHEMISTRY IN NON-SCHOOL SPACES: OBSERVATION IN A SETTLEMENT IN THE EXTERIOR SOUTH OF BAHIA. Journal of Interdisciplinary Debates, 3(03), 138–157. https://doi.org/10.51249/jid.v3i03.943

Abstract

INTRODUCTION: Access to basic education has advanced a lot with educational policies that have made possible disciplines such as chemistry present in the environment where we live in the school routine. OBJECTIVE: The aim was to observe from the point of view of students in the 9th year of an elementary school in a resident settlement in the extreme south of Bahia. MATERIALS AND METHODS: RESULTS: Through a descriptive and qualitative observation research, carried out during the application of the curricular component of chemistry. It was observed that in their homes, it is present in substances such as water, chlorine, soap, and inorganic foods, animal husbandry, chemistry is part of the balance of development, in the community, electricity, television and radio, of cooking gas and wood stoves, as well as the balance in minimizing zoonoses that affect animal and human life. CONCLUSION: Therefore, chemistry involves much more than complex concepts and calculations, it is a collection of the whys of reactions, phenomena within the daily life of each student.

 

https://doi.org/10.51249/jid.v3i03.943
CHEMISTRY (Português (Brasil))

References

BERTO, Alessandra Novais Bassetto. A didática no Ensino da Química. XII Congresso Nacional de Educação. EDUCERE/PUCCR, Curitiba, 2015.

BRASIL. (2020) Assentamento. O que é um assentamento? INCRA. https://www.gov.br/incra/pt-br/assuntos/reforma-agraria/assentamentos. Acesso em 31 de agos. 2021

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

COLE, M. & COLE S. R. (2004). O desenvolvimento da criança e do adolescente. Porto Alegre: Artmed. 4ª ed.

CORDAZZO, Sheila Tatiana Duarte et al . Metodologia observacional para o estudo do brincar na escola. Aval. psicol., Porto Alegre , v. 7, n. 3, p. 427-438, dez. 2008 . Disponívelem<http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pi04712008000300014&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 14 fev. 2022.

DESSEN, M. A. & MURTA, S. G. (1997). A metodologia observacional na pesquisa em psicologia: uma visão crítica. Cadernos de Psicologia, 1, 47-60.

FERREIRA, Caroline Lins Ribeiro; PEREIRA, Kelci Anne; LOGAREZZI, Amadeu José Montagnini. Territorialização no Extremo Sul da Bahia e conflitos socioambientais: disputando modelos de educação e desenvolvimento. Geosul, Florianópolis, v. 34, n. 71- Dossiê Agronegócios no Brasil, p. 739-764, Abril. 2019. http://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v34n71p739. Acesso em 11 de jan. de 2022.

LIMA, Cleper Arruda de. Educação do campo: territórios, escolas do campo e formação dos professores em Teixeira de Freitas-BA. Dissertação - (Mestrado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação - Belo Horizonte, 2018. 135 f.

LUCCA, R. de, Sem Decoreba: A didática contemporânea enterrou as aulas automatas nas escolas hoje ensina os alunos a pensar e a desenvolver o senso crítico, 2008.

MOTA, Charles Maycon de Almeida; RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco. DOCÊNCIA E DIFERENÇAS NAS ESCOLAS RURAIS: NARRATIVAS DE FORMAÇÃO NA PESQUISA (AUTO) BIOGRÁFICA. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 02, n. 04, p. 192-204, jan./abr. 2017.

PELLEGRINI, A. D. (1996). Observing children in their natural worlds: a methodological primer. New Jersey: Erlbaum.

PICCIN, Marcos Botton. Assentamentos rurais e geração de renda: posição social restringida, recursos socioculturais e mercado. Revista Economia e Sociedade, Campinas, v. 21, abril, 2012.

SANTOS, Ythana Oliveira de; PEREIRA, Janaína Paixão. MST e reforma agrária na Bahia: O caso do assentamento Che Guevara em Boa Vista do Tupim, Bahia. Revista Mutirõ (Folhetim de Geografias Agrárias do Sul) V. 1, N° 2, 2020.

SILVA, Silvana Aparecida da; BALESTRIN, Nádia Luzia; BRANDENBURG, Alfio. A agroecologia como um projeto em construção no Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra – MST. Revista GeoPantanal. UFMS/AGB. Corumbá/MS. N. 24. 85-98/jan./jun. 2018.

TEIXEIRA DE FREITAS. Alguns fatos históricos da cidade de TEIXEIRA DE FREITAS. Disponível em: <http://www.teixeiradefreitas.ba.gov.br/historia/>. 2017. Acesso em: 22 de março de 2022.

VEIGA, M. S. M.; QUENENHENN, A.; CARGNIN C., O ensino de química: algumas reflexões, I jornada de didática - o ensino como foco - I FÓRUM DE PROFESSORES DE DIDÁTICA DO ESTADO DO PARANÁ, UTFPR, 2012.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...