The teaching challenge in remote teaching in education in Brazilian regions
Ebook - O desafio docente (Português (Brasil))

Keywords

teaching, remote teaching, education

How to Cite

José Raimundo, A. (2024). The teaching challenge in remote teaching in education in Brazilian regions. Humans in Perspective, 56. https://doi.org/10.51249/hp56.2024.225

Abstract

This work written by the researcher has great relevance in bringing to discussion the need for reflection and maturity in the teaching-learning process that involves education in remote education. The author's successful proposal came mainly through the study of teaching challenges in remote teaching in some regions of Brazil, thus allowing a more in-depth analysis of the topic.

https://doi.org/10.51249/hp56.2024.225
Ebook - O desafio docente (Português (Brasil))

References

ALFARO, L. DA T.; CLESAR, C. T. DE S.; GIRAFFA, L. M. M. Os desafios e as possibilidades do ensino remoto na Educação Básica: um estudo de caso com professores de anos iniciais do município de Alegrete/RS. Dialogia, n. 36, p. 7–21, 22 dez. 2020.

AMARAL, É. et al. Laboratório Virtual de Aprendizagem: Uma Proposta Taxonômica. RENOTE, v. 9, n. 2, 28 dez. 2011.

ARRUDA, E. P. EDUCAÇÃO REMOTA EMERGENCIAL: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. EmRede - Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257–275, 15 maio 2020.

ARRUDA, R. L.; NASCIMENTO, R. N. A. Estratégias de ensino remoto durante a pandemia de COVID-19: um estudo de caso no 5o ano do Ensino Fundamental. Revista Thema, v. 20, p. 37–54, 15 jun. 2021.

ASSIS, N. O. DE. Utilização das TIC em sala de aula e a formação de docentes: um estudo de caso no Instituto Federal de Goiás. Dissertação (Mestrado)—Porto: Instituto Politécnico do Porto, 2018.

BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. DE M. Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na Educação. In: Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. 1a edição ed. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 47–66.

BEHAR, P. A. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância – Coronavírus Jornal da Universidade, 6 jul. 2020. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o-ensino-remoto-emergencial-e-a- educacao-a-distancia/>. Acesso em: 13 jul. 2021

BENTROVATO, D.; DAVIES, LYNN. “Understanding Education’s Role in Fragility. Synthesis of Four Situational Analyses of Education and Fragility: Afghanistan, Bosnia and Herzegovina, Cambodia, Liberia”, Education in Emergencies and Reconstruction, IIEP Research Papers. [s.l: s.n.].

BORGES, K. R.; FIGUEIREDO, S. T.; AVELINO, W. F. COVID-19, Gestores Pedagógicos e o Ensino Remoto: Estudo de Caso no Estado de São Paulo. In: SENHORAS, E. M. (Ed.). . Ensino Remoto e a Pandemia De Covid-19. Boa Vista: Clube de Autores, 2021.

BRASIL. Portaria No 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Brasília, DF. 17 mar. 2020.

CARNEIRO, C.; VIDAL, O. V. DIREITO À EDUCAÇÃO E A PANDEMIA DO COVID-19. Revista de Ciências Jurídicas e Sociais - IURJ, v. 1, n. 1, p. 7–18, 30 set. 2020.

CARVALHO, E. M. DOS S.; ARAÚJO, G. C. Ensino remoto, saberes e formação docente: uma reflexão necessária. Revista Cocar, v. 14, n. 30, 1 set. 2020.

CASTRO, E. A.; QUEIROZ, E. R. DE. EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA E ENSINO REMOTO: DISTINÇÕES NECESSÁRIAS. Revista Nova Paideia - Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, v. 2, n. 3, p. 3–17, 14 set. 2020.

CHARCZUK, S. B. Sustentar a Transferência no Ensino Remoto: docência em tempos de pandemia. Educação & Realidade, v. 45, 11 jan. 2021.

FAUSTINO, L. S. E S.; SILVA, T. F. R. S. E. EDUCADORES FRENTE À PANDEMIA: DILEMAS E INTERVENÇÕES ALTERNATIVAS PARA COORDENADORES E DOCENTES. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 3, n. 7, p. 53–64, 28 ago. 2020.

FERNANDES, A. F. et al. AULAS REMOTAS: OS DESAFIOS E POTENCIAIS DE UM NOVO MODO DE ENSINAR UTILIZANDO TECNOLOGIA. Anais do CIET:EnPED:2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias | Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância), 28 ago. 2020.

FISCHER, G. From renaissance scholars to renaissance communities: Learning and education in the 21st century. . In: PROCEEDINGS OF THE 2013 INTERNATIONAL CONFERENCE ON COLLABORATION TECHNOLOGIES AND SYSTEMS, CTS 2013. 1 maio 2013.

GARCIA, P. R. S. A teoria e a prática de EAD. Revista de EDUCAÇÃO do Cogeime, v. 15, n. 28, p. 75–80, 30 jun. 2016.

GARCIA, T. C. M. et al. Ensino Remoto Emergencial: proposta de Design para Organização de Aulas. Cadernos de Ensino Mediados por TIC, 2020.

GEBRAN, M. P. Tecnologias Educacionais. Curitiba: Iesde Brasil Sa, 2009.

GUEDES, D. S.; RANGEL, T. L. V. Ensino Remoto e o ofício do Professor em tempos de pandemia. In: SENHORAS, E. M. (Ed.). . Ensino Remoto e a Pandemia De Covid-19. Boa Vista: Clube de Autores, 2021.

HODGES, C. et al. The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Disponível em: <https://er.educause.edu/articles/2020/3/the- difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning>. Acesso em: 12 jul. 2021.

JOYE, C.; MOREIRA, M.; ROCHA, S. Educação a Distância ou Atividade Educacional Remota Emergencial: em busca do elo perdido da educação escolar em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, p. 521974299, 24 maio 2020.

MIRANDA, J. C.; SOUZA, D. G. DE. Desafios implementação do ensino remoto. In: SENHORAS, E. M. (Ed.). . Ensino Remoto e a Pandemia De Covid-19. Boa Vista: Clube de Autores, 2021.

MONTEIRO, F. N. S. P. As tecnologias digitais no processo de ensino e aprendizagem de línguas estrangeiras – estudo de caso de escola da Rede Federal de Ensino – CE/Brasil - em contexto anterior ao da pandemia de covid-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, p. e5819109018–e5819109018, 9 out. 2020.

MORAN, J. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação. In: BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. DE M. (Eds.). . Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. 1a edição ed. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 27–46.

PASSERO, G.; ENGSTER, N. E. W.; DAZZI, R. L. S. Uma revisão sobre o uso das TICs na educação da Geração Z. RENOTE, v. 14, n. 2, 29 dez. 2016.

REIS, J. P. C. DOS; SANTOS, G. M. T. DOS. Aprendizagem e o Ensino Remoto Emergencial: Rflexões em tempos de COVID-19. In: SENHORAS, E. M. (Ed.). . Ensino Remoto e a Pandemia De Covid-19. Boa Vista: Clube de Autores, 2021.

RIBEIRO, J. B. P.; MOREIRA, J. R. Modelo Pedagógico Suportado por Recursos Digitais para Mediação de Encontro Remoto Síncrono para o Ensino de Educação Física Escolar em Tempos de Distanciamento Social. PROJEÇÃO E DOCÊNCIA, v. 11, n. 2, p. 109–120, 2020.

SALDANHA, L. D. O discurso do ensino remoto durante a pandemia de COVID-19. Educação e Cultura Contemporânea, v. 17, 3 fev. 2021.

SENHORAS, E. M. (ED.). Ensino Remoto e a Pandemia De Covid-19. Boa Vista: Clube de Autores, 2021.

SOUZA, A. I. P. DE. A Informática: E a Exclusão Digital. 2. ed. Dourados: Independently Published, 2017.

SUNAGA, A.; CARVALHO, C. S. DE. As tecnologias digitais no ensino híbrido. In: BACICH, L.; NETO, A. T.; TREVISANI, F. DE M. (Eds.). . Ensino Híbrido: Personalização e tecnologia na educação. 1a edição ed. Porto Alegre: Penso, 2015. p. 141–154.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...