THE IMPORTANCE OF THE FAMILY FOR THE DEVELOPMENT OF THE CHILD'S LEARNING
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Family. School. Learning.

How to Cite

César Ferreira Brasil, J. ., Soares da Nóbrega, F. ., & Aparecida Torrezan, I. . (2024). THE IMPORTANCE OF THE FAMILY FOR THE DEVELOPMENT OF THE CHILD’S LEARNING. Humans in Perspective, 73. https://doi.org/10.51249/hp03.2024.2179

Abstract

The present study aims to analyze the importance of the family for the development of child learning. The present study is an exploratory and documentary bibliographic research it is found that the methodology also exposes itself as qualitative. At the end of this study, it is concluded that family and school are distinct entities with unique functions, but work in harmony to assist in the development of the individual. This complementary relationship requires an intimate connection between the two, ensuring a clear division of labor and leading parents to have an active interest in the educational path of their children. Unfortunately, many families tend to transfer their responsibilities to teachers, despite their desire to engage in their children's academic progress. Establishing the habit of attending school and building relationships is crucial for families. This promotes and inspires confidence, recognizing that the process of transforming a child into a well -prepared adult is an extensive and collaborative effort between school and family members. The success of academic progress and the behavior of a child as an individual is determined by the quality of the relationship between the family and the school.

https://doi.org/10.51249/hp03.2024.2179
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, Maria Teresa Gonzaga. Contexto escolar e indicadores educacionais: condições desiguais para a efetivação de uma política de avaliação educacional. Educ. Pesquisa, vol.39, n.1, pp. 177-194, 2013.

ALVES, Miguel Ozório. Os atores do processo ensino aprendizagem: a ausência da família na escola. Monografia apresentada para a banca examinadora do Curso de Especialização em Coordenação Pedagógica como exigência parcial para a obtenção do grau de Especialista em Coordenação Pedagógica. Brasília (DF), maio, 2013. Disponível em: https://bdm.unb.br/bitstream/10483/8872/1/2013_MiguelOzorioAlves.pdf. Acesso em: 25 fev. 2024.

CHALITA, Gabriel. Educação: A solução está no afeto. 5. ed. São Paulo: Editora Vozes Limitada, 2014.

CORSINO, L. N. Raça, gênero e a lei 10.639/03 no âmbito da educação física escolar: percepções docentes. Revista Interinstitucional de Artes de Educar, v.1, n.2, p.247-262, 2015.

DESSEN, Maria Auxiliadora; POLONIA, Ana da Costa. A Família e a escola como contextos de desenvolvimento humano. Editora Gente, 2001. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/paideia/v17n 36/v17n36a03.pdf.>. Acesso em: 25 fev. 2024.

GOKHALE, S.O. Escola e família: uma relação de ajuda na formação do ser humano. 1990.

GOMIDE, Paula Inez Cunha. Pais presentes, pais ausentes: regras e limites. Editora Vozes, 5. ed. 2014.

GRINSPUN, Miriam Paula S. Zippin. A concepção de alunos, professores e família. Brasília-DF 2011.

LIMA, L. E.; CARVALHO, A. A.; SILVA, D. B. N. Arranjos familiares e desempenho escolar de alunos do 5 e 9 ano no Brasil em 2015. Revista Brasileira de Estudo de População, v.38, p. 1-23, 2021.

MAHONEY, James. A Tale of Two Cultures: Qualitative and Quantitative Research in the Social Sciences. A Tale of Two Cultures: Qualitative and Quantitative Research in the Social Sciences. v.10, 2012.

PAGGI, K.; GUARESCHI, P. O desafio dos limites: um enfoque psicossocial na educação dos filhos. Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

PARO, Vitor Henrique. Qualidade do ensino: a contribuição dos pais. São Paulo: Xamã, 2018.

PIAGET, Jean. Para onde vai à educação? Rio de Janeiro: José Olímpio, 2017.

PRADO, danda. Família/escola: a importância dessa relação no desenvolvimento escolar. Paraná 2009.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: métodos e técnica da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

REGO, T.C A família e a escola como contextos de desenvolvimento humano. 2013.

REIS, Liliani Pereira Costa dos. A Participação da família no contexto escola. Disponível em: <http://www.uneb.br/salvador/dedc/files/2011/05/MONOGRAFIA-LILIANI-PEREIRACOSTA-DOS-REIS.pdf>. Acesso em: 25 fev. 2024.

TIBA, Içami. Quem ama, educa! São Paulo: Editora Gente, 2012.

TORETE, Rossana Maria Cozeto. O diretor da escola como mediador entre a família e a escola. Presidente Prudente: Unoeste, 2015.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...