THE LEARNING OF CHILDREN IN RESIDENTIAL SITUATIONS:
A APRENDIZAGEM (Português (Brasil))

Keywords

Learning problems. Institutional reception. Learning methods.

How to Cite

Eugênia Fernandes do Rêgo, M. ., & Gerlânia Soares Batista, K. . (2021). THE LEARNING OF CHILDREN IN RESIDENTIAL SITUATIONS: : DIAGNOSIS AND INTERVENTION. Humans in Perspective, 3. Retrieved from https://periodicojs.com.br/index.php/hp/article/view/399

Abstract

Learning problems are becoming the topic of several researches in the field of learning and human development, considering childhood as the time that requires greater investment in this psychological process with a view to greater results. Therefore, this study seeks to analyze the frequency of illiterate children from the Individual Care Plan (PIA) of a childcare facility in the city of Mossoró/RN. For this, a documentary research was carried out to collect data on the children cared for in this care, as well as a bibliographical research to study the learning process and the context of the learning problems present in vulnerable children in institutional care situations, elucidating the possible tools to overcome these difficulties. In addition to the survey that justifies more in-depth studies on the subject, a small sample of the reality of other locations (bibliographic) was collected and, at the end, strategies were presented to deal with this reality in order to modify it, such as: tutoring, which is already used in the researched host and school and host partnership. This article is an important guide to deal with this problem that sometimes appears in the field of neuropsychology, which are learning difficulties in a specific situation that is that of institutionalized children.

A APRENDIZAGEM (Português (Brasil))

References

ANDRADE, Márcia Siqueira. Estudo sobre a escrita em crianças e adolescentes abrigados. Revista Psicopedagogia. v.28, n.87, p.219-225, 2011.

AVOGLIA, Hilda Rosa Capelão; SILVA, Andreia Maria da; MATTOS, Pammela Makarowits. Educador social: imagem e relações com crianças em situação de acolhimento institucional. Revista mal-estar e subjetividade. Fortaleza, v. 12, n. 1, p.265-292, 2012.

BASTOS, Jéssica Oliveira. Dificuldades no processo de escolarização de crianças e adolescentes acolhidos em instituições: questões que envolvem a relação entre aluno e professor. Trabalho final de curso (Licenciatura em Pedagogia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2015.
BRASIL. Orientações Técnicas: Serviço de Acolhimento para Crianças e Adolescentes. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Conselho Nacional dos Direitos das Crianças e Adolescentes. Secretaria Nacional de Assistência Social. Brasília, 2009.

BRASIL. Tipificação Nacional dos Serviços Socioassistenciais. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Secretaria Nacional de Assistência Social. Brasília, 2013.

CALCING, Jordana; BENETTI, Silvia Pereira da Cruz. Caracterização da saúde mental em crianças e adolescentes em acolhimento institucional. Psico, Portalegre, v. 45, n.4, p.559-567, 2014.

CAMPOS, Regina Célia Passos Ribeiro; ARAÚJO, Naim Rodrigues de. Situação educacional de crianças e jovens com deficiência em acolhimento institucional. Cadernos de Pesquisa, v. 48, n. 17, p.1148-1166, 2018.

FERREIRA, Jéssica Almeida Marques. Acolhimento institucional e as dificuldades de aprendizagem. São Paulo: Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, 2017.

FLECHTER, Jack M. et al. Transtornos de aprendizagem: da identificação à intervenção. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FONSECA, Patrícia Nunes. O impacto do acolhimento institucional na vida de adolescentes. Revista Psicopedagogia. v.84, n.105, p.285-296, 2017.

FREITAS, Soraia Napoleão; TEIXEIRA, Carolina Terribile; RECH, Andreia Jaqueline Devalle. Alunos com deficiência em situação de acolhimento institucional: desafios para a gestão e a inclusão escolar. Revista Íbero-Americana de Estudos em Educação, v.11, n.4, p.2104-2124, 2016.

MARTINS, Maria Aparecida Camarano. Vivências de infâncias: crianças de ontem e de hoje em situação de acolhimento institucional (in) visibilizadas no contexto de educação escolar. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de Brasília (UnB), Brasília, 2020.

MIRANDA, Arlete Bertoldo; RODRIGUES, Janaína. Aprendizagem e desenvolvimento: adolescente em situação de abrigamento. Ensino em Re-Vista, v. 21, n.1, p.13-25, 2014.

MOREIRA, Tabita Aija Silva; PAIVA, Ilana Lemos. Atuação do psicólogo nos serviços de acolhimento institucional de crianças e adolescentes. Psicologia em estudo, Maringá, v.20, n.3, p.507-517, 2015.

NAVARRO, Adriana de Almeida; PEDROSA, Julio Cesar da Assunção. (Trad. e Adap.). Guia de Ação Docente. São Paulo: Grupo Cultural, s.d.

OLIVEIRA, Maria Helena de. A infância institucionalizada e as dificuldades de aprendizagem. Psicologado (2016). Disponível em: https://psicologado.com.br/psicologia-geral/desenvolvimento-humano/a-infancia-institucionalizada-e-as-dificuldades-de-aprendizagem-uma-revisao-de-literatura acesso em 26 Jan. 2020.
SILVA, Christie Dinon Lourenço da. (et al.). A Psicologia nos serviços de acolhimento institucional e o fortalecimento de vínculos familiares e comunitários. Pesquisas e práticas psicossociais. São João Del-Rei v. 10, n.1, p. 55-65, 2015.

SILVA, Edilene Firmino da. Sentidos da escola pública para adolescentes em acolhimento institucional: tecendo relatos das experiências escolares. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) – Universidade Federal da Paraíba (UFPB), João Pessoa, 2019.

SILVA, Geraldo Lemos. Problemas de aprendizagem: dificuldades ou transtornos? In: PORTELA, Luciana Queiroz Bem; RABELO, Cleison Luis. Psicopedagogia clínica e institucional: a formação do psicopedagogo. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2018.

SIQUEIRA, Aline Cardoso; DELL’AGLIO, Débora Dalbosco. O impacto da institucionalização na infância e na adolescência: uma revisão de literatura. Psicologia e Sociedade, v. 18, n.1, p.71-80, 2006.

SOUSA, Karollyne Kerol; PARAVIDINI, João Luiz Leitão. Psicologia Ciência e Profissão, v. 31, n.3, p.536-553, 2011.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...