Abstract
Objective: to understand and discuss the challenges of teaching practice and training in professional and technological education. Method: a literature review was developed through the analysis of studies and publications present in secondary databases. For the search and data collection, the terms teaching, professional and technological education, teaching in professional and technological education and teacher training one by one and combined were used. Results and discussion: The attentive, critical and reflective reading of the works allowed the construction of the thematic scenario, where the discourses of the actors were established and revealed the state of the art of teaching in professional and technological education in contemporary times. Conclusions: Therefore, it is understood that the training and teaching practice in professional and technological education are complex and multifaceted, and the challenges constantly experienced by the teacher. The teacher who works in professional and technological education must, other characteristics, have the capacity to build strategies; develop creative forms of teaching-learning, to provide for the necessary conditions for the development of professional and technological education, considering its singularities, particular needs and contextual situations in which it is structured, to produce a more interdisciplinary and integrated work, to enable contextualized didactic transpositions and associated with practical and research activities.
References
BENTO, A. Como fazer uma revisão da literatura: Considerações teóricas e práticas. Revista JÁ. n. 65, p.1-4, 2012.
CANDAU, V.M.. A didática e a formação de educadores – da exaltação à negação: a busca da relevância. In CANDAU: V.M. (org.). A didática em questão. Petrópolis: Vozes, 1994 .
CUNHA, M.J. A docência como ação complexa: o papel da didática na formação de professores. In: ROMANOWSKI, J.P. et. al. Conhecimento local e conhecimento universal: pesquisa, didática e ação docente. Curitiba: Champagnat, v.1, 2004.
FREIRE, P. Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FRIGOTTO, G. A relação da educação profissional e tecnológica com a universalização da Educação básica. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n. 100 - Especial, p. 1129-1152, out. 2007.
FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. A política de educação profissional no governo Lula: um percurso histórico controvertido. Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 92, p. 1087-1113, out. 2005.
ISAÌA, S.M.A. Desafios à docência superior: pressupostos a considerar. In: RISTOFF, D.; SEVGNANI, P. Docência na educação superior. Brasília: INEP. (Coleção Educação Superior em Debate), 2006.
JOAQUIM, N.F.; BOAS, A.A.V.; CARRIERI, A.P. Estágio docente: formação profissional, preparação para o ensino ou docência em caráter precário?. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 39, n. 2, p. 351-365, 2013.
JUNGES, K.S.; BEHRENS, M.A. Uma formação pedagógica inovadora como caminho para a construção de saberes docentes no Ensino Superior. Educar em Revista. n. 59, p. 211-229, 2016.
MACHADO. Educação Profissional e Tecnológica. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n. 1. – Brasília: MEC, 2008.
METZNER, A.C. Proposta didática para o curso de licenciatura em educação física: aprendizagem baseada em casos. Educ. Pesqui. v. 40, n. 3, p. 637-650, 2014.
SAVIANI, D. O choque teórico da politecnia. Trabalho, Educação & Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 115-130, 2003.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Pretópolis: Vozes, p. 31-55, 2002.
TIBÉRIO, W. A produção de professores nas escolas: o Sistema de Proteção Escolar e suas articulações saber/poder. Educ. Pesqui., v. 39, n. 2, p. 387-401, 2013.