THE IMPORTANCE OF DEVELOPING THE HABIT OF READING
A IMPORTÂNCIA DE DESENVOLVER (Português (Brasil))

Keywords

Learning. Reading. Incentive.

How to Cite

Rivaldo De Oliveira, J. ., Gomes Cabral Filho, M. ., & Almerinda de Oliveira Barros, C. . (2022). THE IMPORTANCE OF DEVELOPING THE HABIT OF READING. Humans in Perspective, 4. https://doi.org/10.51249/hp04.2022.861

Abstract

Reading is perceived as an interactive way in the constitution of meanings activating the previous knowledge to new, from this context this study aims to understand the importance of developing the reading habit so that it can be expanded in various contexts and environments, and the specific objective to verify the factors that are associated with the lack of interest in reading. The methodology used was a qualitative research, whose procedure was a bibliographic study in which information was collected in a database of scientific journals. The selection of articles was based on the analysis of the abstracts and full texts of the publications, having as inclusion criteria research with notification of the importance of developing the habit of reading, and exclusion those that do not contain evidence on the subject, limiting to works published in the Portuguese language. The results showed that it is very important the participation of parents and teachers in the encouragement of reading in a playful way allowing contact with the books since the generation of the fetus, allowing a greater link with the world of imagination between the lines composed in the books. Concluding that reading is transformative. Through reading the individual is able to dialogue in a coherent way, which is essential for the development of the individual in daily life, also enables a broad knowledge of vocabulary, in the way of thinking, acting and arguing. This reinforces the relevance of the study by emphasizing that it is possible to create the habit of reading through encouragement stimulated in family or school daily life.

https://doi.org/10.51249/hp04.2022.861
A IMPORTÂNCIA DE DESENVOLVER (Português (Brasil))

References

ABRAMOVICH, Fanny. A importância da literatura infantil na formação de leitores. 5ª ed. São Paulo. Scipione, 1997.

BOTINI, Gleise Aparecida Lenhaverde; FARAGO, Alessandra Corrêa. Formação do leitor: papel da família e da escola. Cadernos de Educação: Ensino e Sociedade, Bebedouro-SP, 1 (1): 44-57, 2014.

CAGLIARI, Luiz Carlos. Alfabetizando sem o bà- bè–bi–bò–bu. 1. ed. São Paulo: Scipione, 1995.

CANTELLI, Rachel. Sete dicas para transformar a (sua) leitura em hábito. São Paulo: Editora Positivo, 2018.

DALVI, Maria Amélia. Escola e leitura: Carlos Drummond de Andrade no livro didático. Rev. Leitura e Educação, UFES, 2011.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 42.ed. São Paulo: Cortez, 2001.

GENTILE, Paola. José Saramago: “ideias claras, escrita clara”. Rev. Nova Escola, out, 2003.

KLEIMAN, Ângela. Texto e leitor – aspectos cognitivos da leitura. Campinas/São Paulo, Pontes, 1989.

LAJOLO, Marisa; ZILBERMANN, Regina. Literatura Infantil Brasileira. Campina Grande: Editora Realize, 2002.

MATSUOKA, Sílvia. Contar para encantar: a contação de histórias como veículo para a formação do comportamento leitor. Programa de Desenvolvimento Educacional) da SEED, 2007.

ORTIZ, Juliana; SANCHES, Simone; FONTES, Maria Alice. O hábito de leitura na primeira infância. Rev. Plenamente, set. 2018.

PIAGET, Jean. A teoria de Piaget. In: MUSSEN, P. H. (org). Psicologia da criança. Desenvolvimento Cognitivo. São Paulo: E.P.U. 1975. Vol. 4, p. 71-117.

PULLIN, Elsa Maria Mendes Pessoa e MOREIRA, Lucinéia de Souza Gomes.Prescrição de leitura na escola e formação de leitores. Revista Ciências & Cognição, 2008; Vol. 13, n. 3, p.231-242. ISSN 1806-5821

ROCCO, Maria Thereza Fraga. A importância da leitura na sociedade contemporânea e o papel da escola nesse contexto. Rev. Demanda, out. 2011.

RUSSO, Noelly. Importância da leitura para os bebês. Rev. Abril. Fev, 2017.

SOUZA, L. B. M. A Importância da Leitura para a Formação de uma Sociedade Consciente. Revista UNIRB, Salvador, v.1, n.2, p. 101-110, 2009.

UNESCO. Educação para todos: o imperativo da qualidade; relatório de monitoramento global, 2005.

VIEIRA, L. A. Formação do leitor: a família em questão. In: SEMINÁRIO BIBLIOTECA ESCOLAR, III, 2004, Belo Horizonte. III Seminário Biblioteca Escolar: espaço de ação pedagógica, Belo Horizonte: Escola de Ciência da Informação da UFMG, 2004.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...