Resumo
The project is based on the importance of first aid in the school context. When thinking about traumas, deaths and sequelae related to children, falls, burns, drowning and suffocation are highlighted. Health promotion and prevention in schools is aimed at the various accidents to which children are vulnerable. With effective first aid, it is possible to perform adequate early intervention and reduce injuries and sequelae, thus reducing the patient’s suffering. Faced with accidents, teachers may have difficulties in making the right approach, hence the strategy of training them through simulations. Train employees of early childhood education in the identification and early intervention in the face of accidents within the institution; conduct an interview, assess their knowledge, carry out realistic interventions and simulations in first aid in different scenarios. This is a quasi-experimental, before-and-after, analytical study with a quantitative and qualitative approach to data treatment and analysis, with a view to evaluating realistic simulation as a teaching strategy in the acquisition of knowledge in first aid in children for teachers of the kindergarten. The work provided experiences of teaching and learning content related to the practice of first aid. It was a unique moment, in which, even in the face of the difficulty of time available for the researches, it was possible to establish a collaborative work between them and the researchers. In absolute numbers, there was a slight improvement in the post-test. Understanding the importance of the problem worked on, it is suggested that the training be carried out in a greater number of meetings, allowing for greater reflection, training, experiences and learning.
Referências
Brasil. Lei 13.722 de 4 de outubro de 2018. Torna obrigatória a capacitação em noções básicas de primeiros socorros de professores e funcionários de estabelecimentos de ensino públicos e privados de educação básica e de estabelecimentos de recreação infantil. Brasília (DF): Ministério da Educação; 2018. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/L13722.htm. Acesso em 02 ago. 2021.
FONTOURA, Mariana Figueira, et al. A importância dos primeiros socorros no âmbito escolar. XXII Seminário Interinstitucional de Ensino, Pesquisa e Extensão. UNICRUZ. Anais, 2017. Disponível em: https://www.unicruz.edu.br/seminario/anais/anais-2017/XXII%20SEMIN%C3%81RIO%20INTERINSTITUCIONAL%202017%20-%20ANAIS/GRADUA%C3%87%C3%83O%20-%20RESUMO%20EXPANDIDO%20CI%C3%8ANCIAS%20SOCIAIS%20E%20HUMANIDADES/A%20IMPORT%C3%82NCIA%20DOS%20PRIMEIROS%20SOCOR ROS%20NO%20%C3%82MBITO%20ESCOLAR.pdf. Acesso em 16 out 2022.
JUNIOR, Vagner Pires de Campos, et al. Educação em saúde para profissionais da educação sobre primeiros socorros: relato de experiência Revista Conexão UEPG, vol. 16, núm. 1, 2020. Universidade Estadual de Ponta Grossa, Brasil Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=514162470025. Acesso em 15 jul. 2021. DOI: https://doi.org/10.5212/Rev.Conexao.v.16.14259.024.
LIMA, Maria Giovana Queiroz de, et al. Disseminação de informações sobre primeiros socorros e prevenção de acidentes em uma comunidade ribeirinha. Revista Brasileira em Promoção da Saúde, [S. l.], v. 33, 2020. Disponível em: https://periodicos.unifor.br/RBPS/article/view/10053. Acesso em: 15 jun. 2021. DOI: 10.5020/18061230.2020.10053.
LINO, Carolina Matteussi et al. Acidentes com crianças na educação infantil: percepção e capacitação de professores/cuidadores. Saúde em Revista. v. 18, n. 48 (2018). Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas- unimep/index.php/sr/article/view/3679. Acesso em: 02 ago. 2021. DOI: https://doi.org/10.15600/2238-1244/sr.v17n48p87-97
MONTIEL, Fabiana Celente. (2020). Metodologias ativas e o uso de tecnologias no Ensino Superior. In: Série Educar - Volume 47 – Metodologias. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/343923550_Metodologias_ativas_e_o_uso_de_tecnologias_no_Ensino_Superior. Acesso em 10 ago. 2021. P.116-124. DOI 10.36229/978-65-86127-53-9.CAP.14.
OLIVEIRA, A. C., SILVA, E. S., MARTUCHI, S. D. (2013). Manual do socorrista. São Paulo: Martinari. OngCriança Segura Brasil. Disponível em: https://criancasegura.org.br/evite- acidentes/?gclid=Cj0KCQjwsrWZBhC4ARIsAGGUJuoz7F2jVRhR4zGUB8Jjr8dDMe M3lIAUUdlTeQOI3vviVX-6z4AybikaAkB-EALw_wcB. Acesso em 10 Ago. 2021.
PENHA, Giovana Lais; AVELINO, Gustavo Henrique Fernandes; BARBOSA, kelly Jacqueline. A inserção da disciplina de simulação realística como ferramenta educacional nos cursos de medicina e estratégia de aprendizado significativo para o processo de formação acadêmica médica de estudantes do interior do estado de são paulo. In: Medicina: ciências da saúde e pesquisa interdisciplinar 2 / Organizador Benedito Rodrigues da Silva Neto. – Ponta Grossa - PR: Atena, 2021. p.10-21. DOI: https://doi.org/10.22533/at.ed.679210209.
SBP – Sociedade Brasileira de Pediatria. Disponível em: https://www.sbp.com.br/resultado-da- pesquisa/?tx_kesearch_pi1%5Bsword%5D=ACIDENTES. Acesso em 25 Jul. 2022.
RITTER, Nerci de Souza, et al. A importância de se trabalhar o conhecimento de primeiros socorros em âmbito escolar. XV Seminário Internacional de Educação no Mercosul. UNICRUZ, 2013. Disponível em: https://www.unicruz.edu.br/mercosul/pagina/anais/2013/SAUDE/ARTIGOS/A%20IMP ORTANCIA%20DE%20SE%20TRABALHAR%20O%20CONHECIMENTO%20DE%20SOCORROS%20EM%20AMBITO%20ESCOLAR..PDF. Acesso em 16 out 2022.
SILVA, Maurício de Oliveira, et al. Primeiros socorros: Sequência didática interdisciplinar para trabalhar o tema em cursos técnicos. In: Série Educar - Volume 47 – Metodologias. 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/343923550_Metodologias_ativas_e_o_uso_de_tecnologias_no_Ensino_Superior. Acesso em 10 ago. 2021. p. 44-51. DOI: 10.36229/978-65-86127-53-9.CAP.06.
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Bianca Pereira dos Santos, Claudiele Maria Mariano Costa, Fabio Bonadio Gonçalves, Giovana Rodrigues Leite, Caroline Lourenço de Almeida, Danielle Cristina Ferrarezi Barboza