Resumo
This article seeks to examine the importance of education for oral health awareness. The general objective of this work was to understand the importance of education for oral health hygiene awareness. Even though we carry out many actions and create projects to improve the quality of education in Brazil, we cannot fail to highlight the need for such knowledge for other areas such as, for example, education and oral hygiene in schools. For theorists of this research such as Brasil (2000); Ferreira (2011); Rangel (2017), among others, state that promoting actions and carrying out projects can promote not only the knowledge necessary for prevention and the habit of hygiene and oral health, but there is also the possibility for the student to become a protagonist in this process, being responsible for bringing knowledge to other people in their socio-cultural environment. To carry out this work, bibliographical studies of books, scientific articles, dissertations, magazines and periodicals were carried out. For greater reliability on what was proposed to be researched in this work, a quantitative research will be carried out, through a diagnostic questionnaire composed of 6 (six) questions that will deal with the theme contained in this work, with the research subjects being: teachers, coordinators and public and private school managers in the municipality of Gravatá - PE. Through the results and information taken from the research questionnaires, and the percentages duly collected and measured, it will be possible to understand the importance of projects and actions at school aimed at education in health and oral hygiene. As the data is collected and the percentages presented, it will be possible to check whether there is a possibility that socio-economic and socio-cultural factors are contributing to the lack of health, hygiene and oral health.
Referências
ARCIERI, R. M., GARBIN C. A. S., LIMA. T. J. V., SALIBA. C. A., GARBIN. A.; J. I., ÍSPER. A. J., LOLLI. L. F., Educação em Saúde Bucal para Pré-Escolares: uma revisão da literatura. 2011, 11p. Disponível em: file:///C:/Users/Emiliano/Desktop/957-1-2773-1-10-20171124.pdf. Acesso: 06 Out. 2023
BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Fundamental (SEF). Parâmetros Curriculares Nacionais: introdução aos Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997a.
_______. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Atenção Básica. Coordenação de Saúde Bucal. Diretrizes da Política Nacional de Saúde Bucal. Brasil, 2004. Disponível em: Acesso em: 06 Out. 2023.
_______, Ministério da Saúde. Departamento de Atenção Básica. Projeto SB Brasil 2003: condições de saúde bucal da população brasileira - 2002-2003: resultados principais [Online]. Brasília, 2004. Dispon vel em http www.scielosp.org pdf csp v25n 5.pdf . Acesso em: 06 Out. 2023
_______, Lei de Diretrizes e Bases. Lei nº 9.394/96, de 20 de dezembro de 1996.
DEMO, Pedro. Desafios modernos na educação. Petrópolis: vozes, 1997
FRANCHIN, V., BASTING, R.T., MUSSI, A.A., FLÓRIO, F.M. A importância do professor como agente multiplicador de Saúde Bucal. Rev. ABENO, v.6, n.2, p.102-8, 2006.
FREIRE, P. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: Ed. Unesp, 2001.
GARCIA, PPNS, et al. Saúde bucal: crenças e atitudes, conceitos e educação de pacientes do serviço público. Jao: J Assess Odontologista (Curitiba). 2000;3(22):36-41.
HOLT K. & BARZEL R. Oral health and learning: when children’s health suffers, so does their ability to learn. 3ª ed. Washington, DC: National Maternal and Child oral health Resource Center. 2013.
MONTE, D. O. do, Lima, P. R. de, Machado, R. de M. A., & Correia, A. A. (2015). Conscientização da Higienização bucal na populaç ão Brasileira. Caderno De Graduação - Ciências Biológicas E Da Saúde - UNIT - PERNAMBUCO, 2(2), 53-60. Recuperado de https://periodicos.set.edu.br/facipesaude/article/view/3065
MORAES, Alexandre de. Direito Constitucional / Alexandre de Moraes. – 33. ed. rev. e atual. até a EC nº 95, de 15 de dezembro de 2016 – São Paulo: Atlas, 2017.
NARVAI, P.C.; FRAZÃO, P. Saúde bucal no Brasil: muito além do céu da boca. Rio de Janeiro: Fiocruz, 2008 (Coleção Temas em Saúde).
OLIVEIRA RCN, Souza JGS, Oliveira CC, Oliveira LFB, Pelino JEP, Martins AMEBL, Almeida ER. Acesso a informações sobre como evitar problemas bucais entre escolares da Rede Pública de Ensino - Ciência & Saúde Coletiva 2015; 20(1):85-94
PARO, V. H. Gestão escolar, democracia e qualidade de ensino. São Paulo: Ática, 2007.
PINA, E. R. Educação, comunicação e tecnologia educacional: interfaces com o campo da saúde. Cad. Saúde Pública. v. 23, n. 6, p. 1495-1500, 2007.
PINHEIRO, Camila Castelo Branco Véras, Saúde bucal na escola: percepções de gestores, professores e estudantes sobre educação e saúde e desenvolvimento de aplicativo inovador / Camila Castelo Branco Véras Pinheiro –Salvador, 2016. 110 f.
_________, P. M. A contribuição do acolhimento e do vínculo na humanização da prática do cirurgião-dentista no Programa Saúde da Família. Interface - Comunic., Saúde, Educ. 2010.
RANGEL, Nicoletti Elenize. A interdisciplinaridade em diferentes contextos educacionais: contribuições para o ensino de biologia. Tese (Doutorado) – Universidade federal de Santa Maria, Centro de Ciências Naturais e Exatas, Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde, RS, 2017. 211p.
RODRIGUES, C. B. Comportamentos, hábitos e conhecimentos de saúde oral das crianças: Percepção dos Pais/Encarregados de Educação. [Dissertação]. Mestrado em comunicação em saúde: Universidade aberta, 2008.
SOUZA ET AL. Saúde Bucal no Âmbito Escolar e Familiar: da Autonomia à Transformação Social. revista brasileira de educação médica. 39 (3) : 426-432; 2015 Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbem/v39n3/1981-5271-rbem-39-3-0426.pdf. Acesso: 06 out 2023
VENTURI, T.; MOHR, A. Análise da Educação em Saúde em publicações da área da Educação em Ciências. VIII Encontro de Pesquisa em Educação e I Congresso Iberoamericano de Investigação e Ensino de Ciências, UNICAMP. 2011.
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Kathianna Neves de Souza, Raquel Neves de Souza Bibiano