Resumo
This article addresses the learning of children with Down Syndrome (DS). The objective was to understand how the teaching and learning process of children with DS occurs and how their limitations can be overcome and/or alleviated. Bibliographical research, with a qualitative, exploratory approach, allowed us to understand the main characteristics presented by children with DS, as well as those that imply learning disorders and, also, about how these subjects learn and which techniques and methods help in their schooling process. During this study, it was possible to observe the importance of mediation in the educational process of children with DS, as well as the means used to stimulate the understanding of educational content and guarantee the same learning opportunities.
Referências
ANTUNES, Maria de Fatima. Educação Inclusiva: Inclusão da criança com a Síndrome de Down na escola regular. REFAF – Revista Eletrônica da Faculdade de Direito de Alta Floresta, Alta Floresta, 2017.
BARBIERI, G. H; CARVALHO, L. F. P; AMANCIO, P. M. T. G. O desenvolvimento motor em crianças com Síndrome de Down e a influência da família para seu aprendizado. Revista Psicologia & Saberes, 2020, 9 (6): 31-37.
BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Diretrizes de atenção à pessoa com Síndrome de Down. 1. ed., 1. reimp. Brasília: Ministério da Saúde, 2013.
COUTINHO, Kamuni Akkache et al. Síndrome de down, genética e prole: uma revisão de literatura. Brazilian Journal of Health Review, Curitiba, v. 4, n. 4, pp. 17935-17947, jul./aug. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LIMA, Ana Cristina. Síndrome de Down e as práticas pedagógicas. Petrópolis: Vozes, 2016.
MATOS, Sócrates Bezerra de et al. Síndrome de Down: Avanços e perspectivas. Rev. Saúde.Com, 2007; 3 (2): 77-86.
MENEZES, Djanira Jacinto; BARROS, Márcia L. N. L. A criança com Síndrome de Down e as dificuldades de aprendizagem. Revista Pátio, Ano XIII, n. 52, novembro 2010.
MOREIRA, Lília M. A.; EL-HANI, Charbel N.; GUSMÃO, Fábio A. F. A síndrome de Down e sua patogênese: considerações sobre o determinismo genético. Rev. Bras. Psiquiatr., 2000; 22(2): 96-9.
PELOSI, M. B. et al. Atividades lúdicas para o desenvolvimento da linguagem oral e escrita para crianças e Adolescentes com síndrome de Down. Revista Brasileira de Educação Especial, v. 24, n. 4, p. 535-550, 2018.
PESSOA, Andréa da Silva Paiva; TIMBÓ, Raimunda Cid. Inclusão com Síndrome de Down e as práticas pedagógicas na Educação Infantil. Revista PLUS FRJ: Revista Multidisciplinar em Educação e Saúde, pp. 65-75, nº 4, Jan/2018.
PUESCHEL, Siegfried M. (Org.). Síndrome de Down: guia para pais e educadores. Campinas, SP: Papirus, 1993.
RAMOS, B. B; MÜLLER, A. B. Marcos motores e sociais de crianças com síndrome de down na estimulação precoce. Revista Interdisciplinar Ciências Médicas, 2020, 4 (1): 37-43.
RODRIGUES, G. B.; FREITAS, M. C. M. A. Metodologias e estratégias para o processo de ensino aprendizagem de alunos com Síndrome de Down. Revista Educação, Ciência e Inovação, v. 4, n. 1, p. 16-30, 2019.
SANTOS, Joice Alves dos et al. Desafios pedagógicos nos processos de ensino-aprendizagem das crianças com Síndrome de Down. Revista Saberes Docentes, Juína-MT, Brasil, v. 7, n. 13, Jan./Jun. 2022.
SANTOS, R. C.; PAULA, E, B. Estimulação precoce em crianças com síndrome de down: abordagem fisioterapeutica. Rev. Cien. Integ., 2019, 1 (3): 1-11.
VALETT, Robert E. Tratamento de distúrbios da aprendizagem: manual de programas psicoeducacionais. São Paulo: EPU editora da Universidade de São Paulo, 1977.
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Francisca Olivia, Salma Ferreira Sampaio, Rutemara Florêncio