VIRTUAL OBJECTS FOR TEACHING AND LEARNING IN MATHEMATICS TEACHING
VIRTUAL OBJECTS (Português (Brasil))

Keywords

object. learning. virtual. technology.

How to Cite

Adeilton de Oliveira Andrade, E., Maria da Silva Moura, H. ., & dos Santos Borges, J. . (2023). VIRTUAL OBJECTS FOR TEACHING AND LEARNING IN MATHEMATICS TEACHING: SIMULATE, ANALYZE ROUTES AND DISTANCES WITH GOOGLE MY MAPSSIMULATE, ANALYZE ROUTES AND DISTANCES WITH GOOGLE MY MAPS. Journal of Interdisciplinary Debates, 3(04), 45–62. https://doi.org/10.51249/jid.v3i04.1066

Abstract

this activity aimed to investigate how the 6th year students of the monsenhor walfredo gurgel municipal school in the city of alto do rodrigues-rn, interpret mathematics in urban routes and aerial views. for the development of activities we use google maps to simulate and analyze routes and distances. the proposed simulations aimed at simulating and analyzing urban routes, building maps and geometric figures, with virtual learning objects (ova’s), providing students with learning that used their mathematical knowledge and digital technologies to validate strategies and solve everyday problems.

https://doi.org/10.51249/jid.v3i04.1066
VIRTUAL OBJECTS (Português (Brasil))

References

ANTONIO JÚNIOR, Wagner. Objetos de Aprendizagem Virtuais: material didático para a educação básica. Disponível em : //http: www.abed.org.br/congresso2005/por/pdf/006tcc1.pdf/. Acessado em: 02 de maio de 2021.

BARROS, D. M. V. Estilos de uso do espaço virtual: novas perspectivas para os ambientes de aprendizagem online. Revista Educação em foco, Juiz de Fora, v. 18, n. 1, p. 71-103, 2013. Disponível em: https://www.ufjf.br/revistaedufoco/files/2014/06/texto-3.pdf. Acesso em: agosto de 2020.

BARROS, D. M. V. Estilos de aprendizagem e estratégias para a personalização e inclusão na era digital. In: VIANA, H B.; SOUZA, D. C. D. B. N. de; SOUZA, F. N. de. Novas tecnologias e novas práticas educacionais. Engenheiro Coelho: Unaspress, 2019.

BARROS, D. M. V. Didática e estilos de uso do virtual para a Educação a Distância. Revista diálogo educacional, Curitiba, v. 20, n. 64, p.123-142, jan./mar. 2020. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/26164. Acesso em: agosto de 2020.

BORBA, Marcelo de Carvalho; PENTEADO, Mirian Godoy. Informática e Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

BORBA, Marcelo de Carvalho; SILVA, Ricardo Scucuglia Rodrigues da; GADANIDIS, GEORGE. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. Belo Horizonte: Editora Autêntica, 2015.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.

FERNANDES, Denise Aparecida Perini. LUGARES GEOMÉTRICOS NAS GEOMETRIAS EUCLIDIANA X TÁXI: Conceitos e Possibilidades de Abordagem no Ensino. 2017. 111 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Programa de Mestrado Profissional em Rede Nacional da Universidade do Estado de Mato Grosso, Faculdade de Ciências Exatas e Tecnológicas, Universidade do Estado de Mato Grosso, Sinop, 2017. Disponível em: https://sca.profmat-sbm.org.br/sca_v2/get_tcc3.php?id=150880681. Acesso em: 16 junho. 2022.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática. Campinas, SP: Editora Autores Associados, 2012.

FOSSA, John Andrew. Ensaios sobre Educação Matemática. Belém: Eduepa, 2001.

BRAGA, J. (org.). Objetos de Aprendizagem, Santo André: UFABC, 2015. Disponível em: http://pesquisa.ufabc.edu.br/intera/wpcontent/uploads/2015/11/ObjetosDeAprendizagemVol1_Braga.pdf. Acesso em: maio de 2021.

FACHIN, O. Fundamentos de Metodologia. São Paulo: Saraiva, 2006.

FREIRE, Paulo - Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa - Ed. Paz e Terra, São Paulo; 2001.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. São Paulo: Papirus, 2014

MELLO, D. E.; BARROS, D. M. V. Didática online. In: CC BY SA 4.0, 2014. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/6709/1/Dida%CC%81tica%20do%20online.pdf. Acesso em: agosto de 2021.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. Catarina Eleonora. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011

PRENSKY, Marc. Aprendizagem baseada em jogos digitais. São Paulo: SENAC São Paulo, 2012. p. 575.

www.techtudo.com.br/dicas-e-tutoriais/2017/06/dez-dicas-para-dominar-o-google-maps-no-seu-celular.ghtml. Acesso em 23/06/2021.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...