Resumo
The exercise of teaching practice is strongly developed in undergraduate courses through teacher training programs, such as the Institutional Scholarship Program for Teaching Initiation (PIBID). And during the participation of future teachers in institutional programs, their first didactic impressions are created, as, for many, admission to the scholarship is done in the initial phase of the course, thus, this will be their first contact with the school context. In this way, PIBID enables undergraduate students to immerse themselves in the educational field even in the initial semesters, allowing them to act within their future field of work, which is the classroom. Being possible to develop and carry out activities that will be fundamental in your training. Given the above, this work aims to analyze the impact of PIBID on the initial training of teachers, especially students from the Faculty of Education of Crateús (FAEC), and to analyze the disadvantages of students who did not participate in PIBID. A bibliographical research was carried out for the theoretical foundation of this research and a field research, in which interviews were carried out with 22 FAEC students, 11 of which were former PIBID students from September 2018 to November 2019, and 11 students who did not participate in the program. To collect data for this research, a questionnaire was applied to these two audiences with questions, we divided the questions of students who had experience in PIBID (5 questions) and students who did not participate in PIBID (4 questions), with 3 questions being equal in both questionnaires. According to the bibliographic study and field research, the main data obtained found that the PIBID is very important for initial teacher education, making it essential that undergraduate students participate in the program, but not everyone has this opportunity to participate, as places are not enough for all students.
Referências
ALBUQUERQUE, Fernanda Medeiros de; GALIAZZI, Maria do Carmo. A formação do professor em Rodas de Formação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 92, n. 231, p. 386-398, ago. 2011. Disponível em: http://repositorio.furg.br/handle/1/4526. Acesso em: 03 maio 2021.
BARBOSA, Doanne Lemos; COSTA, Leonardo Eleutério; MARTINS, Carla de Moura; MARQUEZ, Sandra Cristina. As contribuições do PIBID para a formação profissional dos licenciandos em química. In: Encontro de licenciaturas e PIBID do Sudeste Goiano, 4., 2018, Goiás. Anais eletrônicos... Rio Verde: Ifg, 2018. p. 1-8. Disponível em: https://periodicos.ifgoiano.edu.br/index.php/ciclo/article/view/690/522. Acesso em: 01 jun. 2021.
BARROS, Eugenia Nogueira et al. Práticas pedagógicas de professores em formação: vivencias e pesquisas a partir do PIBID e estágio supervisionado. In: Fórum Internacional de pedagogia, 5.,2013, Bahia. Anais eletrônicos... Bahia: Realize editora, 2013. p. 12. Disponível: https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/fiped/2013/Trabalho_Comunicacao_o ral_idinscrito_137_166a68728bc18b5ac6dbfea13b659107.pdf. Acesso: 26 mar. 2021.
BERTOTTI, Rudimar Gomes; RIETOW, Gisele. Uma breve história da formação docente no Brasil: da criação das escolas normais as transformações da ditadura civil-militar. In: XI Congresso Nacional de Educação - EDUCERE, 11., 2013, Curitiba. Anais eletrônicos... Curitiba: Campagnat, 2013. p. 1-12. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/CD2013/pdf/8746_5986.pdf. Acesso em: 21 abr. 2021
BRASIL, Decreto n° 7219. Dispõe sobre o Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID e dá outras providências, Diário Oficial da União, Brasília: 2010. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007- 2010/2010/Decreto/D7219.htm. Acesso: 09 mar. 2021.
BRASIL. Edital Nº 11/2020 – Reitoria, 17 de dezembro de 2019. Fortaleza. p. 132-133. Disponível em: http://www.uece.br/wp-content/uploads/2020/06/EDITAL- PIBID.pdf. Acesso em: 11 jun. 2021.
BRASIL. Constituição (2009). Decreto nº 6.755, de 29 de janeiro de 2009. Plano Nacional de Formação dos Professores da Educação Básica no Âmbito do Ministério da Educação. Brasília, 01 jan. 2009. Seção 1, p. 1-3. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/port_normt_09_300609.pdf. Acesso em: 24 abr. 2021.
BURGGREVER, Taís; MORMUL, Najla Mehanna. A importância do PIBID na formação inicial de professores: um olhar a partir do subprojeto de geografia da Unioeste-Francisco Beltrão. Revista de Ensino de Geografia, Minas Gerais, v. 8, n. 15, p. 98-122, dez. 2017. Disponível em: http://www.revistaensinogeografia.ig.ufu.br/N15/Art6-v8-n15-Revista-de-Ensino- Burggrever-Mormul.pdf. Acesso em: 10 jun. 2021.
CAMARA, Joice Clara de Barros Oliveira; ARAÚJO, Deise Bastos de. Estudos e reflexões sobre a importância do estágio supervisionado no processo formativo do professor de Educação Física. Efdep, Buenos Aires, v. 05, n. 03, p. 1-3, mar. 2016. Disponível em: https://www.efdeportes.com/efd214/a-importancia-do-estagio- supervisionado.htm#:~:text=A%20reg%C3%AAncia%20trata%2Dse%20de,Oliveira%20et%20al%2C%202010. Acesso em: 07 maio 2021.
CORNELO, Camila Santos. O aluno enquanto professor: a influência do pibid na formação docente. In: Congresso Nacional de educação - EDUCERE, 12., 2015, Paraná. Anais eletrônicos... Paraná: Editora Universitária Champagnat, 2015. p. 1-11. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/16234_8344.pdf. Acesso em: 20 set. 2021.
DEIMLING, Natalia Neves Macedo; REALI, Aline Maria de Medeiros Rodrigues. O programa institucional de bolsa de iniciação à docência, as escolhas profissionais e as condições de trabalho docente. Educação em Revista, Belo Horizonte, p. 1-24, 20 set. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/HN3TvdMnxLfLhjWmFWDv7dQ/?lang=pt. Acesso em: 20 set. 2021.
FIRME, Márcia von Frühauf. Portfólio coletivo: artefato do aprender a ser professor(a) em Roda de Formação em Rede. 2011. 125 f. Dissertação (Mestrado Curso em Educação em Ciências), Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande do Sul, 2011. Disponível em: http://repositorio.furg.br/handle/1/3634. Acesso em: 18 maio 2011.
FREITAS, Helena Costa Lopes de. Formação de professores no Brasil: 10 anos de embate entre projetos de formação. Educação & Sociedade, [s. l], v. 80, n. 23, p. 136-167, set. 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008000009. Acesso em: 11 abr. 2021.
GATTI, Bernaderte Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá. Professores do Brasil: Impasses e desafios. Brasília: Unesco, 2009. 285 p. Disponível em: https://www.fcc.org.br/fcc/wp-content/uploads/2019/04/Professores-do-Brasil- impasses-e-desafios.pdf. Acesso em: 12 maio 2021.
GATTI, Bernadete Angelina. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade: Educação estado e regulação, São Paulo, v. 41, n. 113, p. 1355-1379, dez. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/R5VNX8SpKjNmKPxxp4QMt9M/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 24 maio 2021.
GATTI, Bernardete Angelina. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores (RIPF), Bahia, v. 1, n. 2, p. 161-171, jun. 2016. Disponível em: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/RIFP/article/view/347/360. Acesso em: 07 maio 2021.
GODOY, Arilda Schmidt. Pesquisa qualitativa: tipos fundamentais. Revista de Administração de Empresas, [S.l.], v. 35, n. 3, p. 20-29, jun. 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rae/v35n3/a04v35n3.pdf. Acesso em: 26 ago. 2021.
GOMES, Leonara Alves de Miranda. As contribuições do PIBID para o processo de formação inicial dos bolsistas de iniciação à docência de educação física: limites, desafios e possibilidades no desenvolvimento do programa em Jacobina-Ba. 2017. 87 f. Trabalho de Conclusão de Curso. (Graduação em Educação Física) - Departamento de Ciências Humanas – Campus IV, Universidade do Estado da Bahia, Bahia, 2017. Disponível em: http://www.saberaberto.uneb.br/handle/20.500.11896/513. Acesso em: 10 maio 2021.
GOMES, Lisiane Santos. A importância do PIBID na formação e prática docente dos licenciandos em matemática da UESB Campos de Vitória da Conquista. 2015. 41 f. Monografia (Graduação em Matemática) – Universidade Estadual do Sudeste da Bahia, Bahia, 2015. Disponível: http://www2.uesb.br/cursos/matematica/matematicavca/wpcontent/uploads/MONOG RAFIA-DE-LISIANE-SANTOS-GOMES.pdf. Acesso: 12 mar. 2021.
GONÇALVES, Alessandra Sagica; CUNHA, Adriana Valente da; OLIVEIRA, Deivison Ferreira. Estágio no PIBID: uma experiência de iniciação à docência na escola pública. In: XI Congresso Nacional de Educação - EDUCERE, 11., 2013, Curitiba. Anais eletrônicos... Curitiba: Champagnat, 2013. p. 1-12. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/ANAIS2013/pdf/9697_5695.pdf. Acesso em: 26 abr. 2021.
LOPES, Carlos Eduardo Alves et al. A importância do PIBID na formação acadêmica dos graduandos em letras inglês – uma experiência modificada. Revista eletrônica de pós-graduação em educação, Goiás, v. 12, n. 1, p. 15. 2016. Disponível em: https://www.revistas.ufg.br/rir/article/view/37132. Acesso em: 03 abr. 2021.
MENDONÇA, Glaydson Leandro Farias et al. O ensino e a formação do professor de Química em questão. Teresina: Edufpi, 2013. 124 p.
MILARÉ, Tathiane; FREIRE, Leila Inês Follmann. Contribuições e desafios do PIBID para a formação inicial de professores de química em dois contextos. Ciências em Foco, São Paulo, v. 11, n. 1, p. 71-90, maio 2018. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/inpec/index.php/cef/article/view/9725. Acesso em: 17 maio 2021.
NÓVOA, Antonio. Formação de professores e profissão docente. Nóvoa, [s. l], v. 3, n. 1, p. 13-33, out. 1998. Disponível em: https://repositorio.ul.pt/handle/10451/4758. Acesso em: 11 jun. 2021.
OLIVEIRA, Adão Francisco de. Políticas Públicas Educacionais: conceito e contextualização numa perspectiva didática. In: OLIVEIRA, Adão Francisco de; PIZZIO, Alex; FRANÇA, George. Fronteiras da Educação: desigualdades, tecnologias e políticas. Goiás: Editora da Puc, 2010. p. 93-99. Disponível em: https://www.sinprodf.org.br/wp-content/uploads/2012/01/texto-4-pol%C3%8Dticas- p%C3%9Ablicas-educacionais.pdf. Acesso em: 22 abr. 2021.
OLIVEIRA, Maria Nazaré da Silva; NONATO, Raiany Priscila Paiva Medeiros; PINTO, Francisco Ringo Star; SILVA, Francisco Gabriel; LIMA, Francisca Elizonete de Souza. O Estágio Supervisionado: Um Olhar Diversificado e uma Experiência Enriquecedora, Uma Breve Análise sobre suas contribuições para a Formação Docente. In: III Conedu Congresso Nacional de Educação, 3., 2016, Rio Grande do Norte. Anais eletrônicos... Natal: Realize Eventos, 2016. v. 3, p. 1 - 12. Disponível em: https://editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV056_MD1_S A4_ID9456_15082016174032.pdf. Acesso em: 01 nov. 2021.
PIMENTA, Selma Garrido. O estágio na formação de professores: unidade entre teoria e prática. Caderno de Pesquisa, São Paulo, v. 94, n. 3, p. 58-73, ago. 1995. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/839. Acesso em: 12 maio 2021.
REGIS, Lourenço. Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi. Revista Ambivalências, México, v. 3, n. 5, p. 290-295, jun. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.21665/2318-3888.v3n5p290-295. Acesso em: 14 maio 2021.
RITT, Caroline Fockink; OLIVEIRA, Chaiene Meira de. Políticas públicas que garantem os direitos fundamentais: o necessário controle social para evitar e combater práticas corruptivas em sua execução. In: XII Seminário Nacional demanda Sociais e Políticas Públicas na Sociedade Contemporânea, 12., 2006, Santa Cruz do Sul. Anais eletrônicos... Rio Grande do Sul: Unisc, 2006. p. 1-20. Disponível em: https://online.unisc.br/acadnet/anais/index.php/snpp/article/view/14711. Acesso em: 24 maio 2021.
SANTOS, Josilda Conceição dos; DAMASCENO, Handherson Leyltton Costa; SANTOS, Everton de Jesus dos. As contribuições do PIBID para a formação do licenciando em computação: uma experiência no IFBA campus Santo Amaro -. Revista de Iniciação À Docência, Bahia, v. 3, n. 2, p. 75-82, ago. 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/rid/about/contact. Acesso em: 01 maio 2021.
SANTOS, Maria Lucia dos; PERIN, Conceição Solange Bution. A importância do planejamento de ensino para o bom desempenho do professsor em sala de aula. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor Pde, Paraná, v. 1, n. 1, p. 1-24, maio 2013. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pd e/2013/2013_unicentro_port_pdp_serli_rech_moleta.pdf. Acesso em: 01 jun. 2021.
SILVA, Ana Lúcia Gomes da; FIGUEIREDO, Camila de Souza; SALES, Márcea Andrade. Da iniciação à docência ressignificando a prática docente. Bahia: Eduneb, 2016. 357 p. Disponível em: https://arquivosbrasil.blob.core.windows.net/insulas/anexos/pibid_pag-1-a-16- 38929.pdf. Acesso em: 17 maio 2021.
SILVA, Fabrício Oliveira da; RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco; MADUREIRA, André Luiz Gaspari. PIBID na constituição da docência do professor de Língua Portuguesa: experiências no chão da escola. Práxis Educativa, Paraná, v. 12, n. 1, p. 99-117, set. 2017. Disponível em: https://www.redalyc.org/jatsRepo/894/89450438006/html/index.html. Acesso em: 14 mai. 2021.
SILVA, Sandro da; GONÇALVES, Mariana Dicheti; PANIÁGUA, Edson Romário Monteiro. A importância do PIBID para formação docente. In: EMICULT, 3., 2017, Rio Grande do Sul. Anais eletrônicos... Rio Grande do Sul: Emicult, 2017. p. 1-11. Disponível em: https://sites.unipampa.edu.br/pibid2014/files/2018/02/a-importancia- do-pibid-para-formacao-docente.pdf. Acesso em: 16 set. 2021.
SOARES, Edilana Gonçalves Costa; ARAÚJO, Laudicéia Falcão; RAMOS, Natiane Santos. Vivências do bolsista id no PIBID: relato de experiência na escola municipal amigos da natureza. In: Congresso nacional de educação, 12., 2015, Paraná. Anais eletrônicos... Paraná: Educere, 2015. p. 1 - 12. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/20755_8758.pdf. Acesso em: 25 abr.2021.
SOCZEK, Daniel. PIBID como Formação de Professores: reflexões e considerações preliminares. Formação Docente, Belo Horizonte, v. 5, n. 3, p. 57-69, dez. 2011. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/46. Acesso em: 01 abr. 2021.
SOUZA, Celina. Políticas Públicas: uma revisão da literatura. Sociologias, Porto Alegre, v. 16, n. 8, p. 20-45, jul. 2006. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-45222006000200003. Acesso em: 12 maio 2021.
YIN, Robert. Estudo de Caso Planejamento e Métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001. 187 p. Disponível em: https://saudeglobaldotorg1.files.wordpress.com/2014/02/yinmetodologia_da_pesquis a_estudo_de_caso_yin.pdf. Acesso em: 25 ago. 2021.
ZINKE, Idair Augusto; GOMES, Diana. A prática de observação e a sua importância na formação do professor de geografia. In: XII Congresso nacional de educação EDUCERE, 12., 2015, Curitiba. Anais eletrônicos... Curitiba: Champagnat, 2015. p. 1-11. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/18655_7820.pdf. Acesso em: 15 jun. 2021.