Resumo
The objective of this work is to show how technology is important in educating people at work and how qualification or training can influence performance and productivity in companies. The purpose of the course completion work is to show the difficulties encountered by many workers from various sectors in adapting to the system (work with computers), to show what companies do to remedy this problem and to propose solutions according to the technology currently used. . When analyzing the situations of companies that use an ERP integrated management system, many situations were encountered in which most users are used to technology, that is, many of them do not have adequate experience or knowledge to use systems according to their function. . In addition, the company itself does not prepare newcomers and/or employees with a long time in the company to adapt according to the technology used by them. Some solutions were found to solve the problems, such as the availability of online and printed manuals. In addition, another factor that contributed to the education of users were workshops and practical training. After this period, surveys were carried out on post-training performance and most people claim that performance at work improved significantly, generating great results.
Referências
ANTÔNIO JÚNIOR, Wagner. Educação, tecnologias e cultura digital. [E-book] 2015. Disponível em https://www.amazon.com.br/Educa%C3%A7%C3%A3o-tecnologias-e-cultura- digital-ebook/dp/B014LNRT82?tag=99eboo-20 . Acesso 21 de out. 2016.
ARENAS, Marcela. Resistência humana em projetos de implantação de sistemas de gestão empresarial – ERP. 2015. Disponível em https://www.linkedin.com/pulse/resist%C3%AAncia-humana-em-projetos-de-implanta%C3%A7%C3%A3o-sistemas-marcela-arenas. Acesso 04 de nov. 2016.
CORRÊA, Juliane (org.). Educação a distância: Orientações metodológicas. Porto Alegre: Artmed, 2011.
COSTA JÚNIOR, Hélio Lemes. Tempos digitais: Ensinando e Aprendendo com Tecnologia. [E- book] 1 ed. Porto Velho: Edufro, 2012.
FALCONI, Vicente. Aprendizado e competitividade. 2016. Disponível em https://www.falconi.com/flcn_articles/aprendizado-e-competitividade/. Acesso em 03 de out. 2016.
GALVÃO, Danilo. Resistências às mudanças na implantação de sistemas. 2014. Disponível em https://corporate.canaltech.com.br/noticia/infra/Resistencia-as-mudancas-na- implantacao-de-sistemas/. Acesso 04 de nov. 2016.
MARÇAL, Edgar; ANDRADE, Francisco Ari de (orgs.). Gestão, Ensino e Tecnologias: Práticas Docentes, Experiências e as Tecnologias Digitais. Campinas: Pontes Editores, 2016.
PEIXOTO, Gilmara Teixeira Barcelos; et al. (orgs.) Tecnologia Digitais na Educação pesquisas e práticas pedagógicas. 23 ed. Campos dos Goytacazes: Essentia Editora, 2015.
MICROSOFT. Soluções de negócio: marketing digital. 2011. Disponível em http://157.55.201.12/Post.aspx?Solucoes+de+Negocio:+Marketing+Digital. Acesso em 01 de out. de 2016.
PRESSMAN, Roger S. Engenharia de Software. 7 ed. São Paulo: McGraw-Hill, 2011.
SOUSA, Robson Pequeno de; MOITA, Filomena M. C. da S. C.; CARVALHO, Ana Beatriz Gomes (orgs.) Tecnologias Digitais na Educação. 21 ed. Campina Grande: Eduepb, 2011.
TAURION, Cezar. O que é transformação digital, afinal? Disponível em http://idgnow.com.br/blog/tecnologia/2015/02/24/o-que-e-transformacao-digital- afinal/ . Acesso em 05 de out. de 2016.
VILAÇA, Márcio Luiz Côrrea; ARAÚJO, Elaine Vasquez Ferreira (orgs.). Tecnologia, Sociedade e Educação na Era Digital. [E-book] Duque de Caxias: Universidade Unigranrio, 2016.
VILLELA, Paula. As TICs precisam ser explicadas na mídia. 2011. Disponível em http://www.comunicacao.pro.br/setepontos/20/ticsnamidia.htm. Acesso em 18 de out. 2016.