Resumo
Introduction: The study of proportionality in high school has been presented as essential content in student learning. In this context, the present work aims to present a new innovative model for solving simple rule of three problems, as a tool in teaching practice in contemporary education. To achieve the objectives proposed in this work, the research was carried out at ECIEM Dorgival Silveira, with a qualitative-quantitative method with 118 high school students in an experimental way, with discrete variable data and data analysis with the aid of descriptive statistics. In the development of this method, the social contribution will be an innovative learning product that will facilitate the difficulties experienced by mathematics students. Thus, this new tool was presented with support for efficiency and effective results, proposing that other researchers seek new research in this field that still needs new innovation regarding the types of materials.
Referências
ALVARENGA, K. B.; ANDRADE, I. D.; SANTOS, R. D. J. Dificuldades na resolução de problemas básicos de matemática: um estudo de. Amazônia | Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 12, n. 24, p. 39-52, Jan/jul 2016. ISSN 95-243.
ÁVILA, G. Razões, proporções e regra de três. Revista do Professor de Matemática, São Paulo, n. 8, p. 1-8, 1985.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997. 142 p. Disponível em: http:// p1ortal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf. Acesso em: 11 maio 2021.
COSTA JUNIOR, J. R. Atribuição de significado ao conceito de proporcionalidade: contribuições da história da matemática. 2010. 237 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências Naturais e Matemática) – Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2010.
CLARETO, S. M. Educação Matemática e Contemporaneidade: Enfrentando Discursos Pós-Modernos. Bolema, Rio Claro – SP, v. 15, n. 17, p. 1-18, maio 2002. ISSN 978-85-89082-23-5.
COSTA, N. M. L. D. A História da Matemática. PUC, p. 1-18, 2022.
GONÇALVES, J. P. Análise da dificuldade e da discriminação de itens de Matemática do ENEM. REMAT, Bento Gonçalves, RS, Brasil, v. 4, n. 2, p. 38-53, 2018. ISSN 2447-2689.
IEZZI, G. Fundamentos da Matemática Elementar, Trigonometria: Exercícios resolvidos, exercícios propostos, testes de vestibular com respostas. 7ª. ed. São Paulo: Atual, v. 3, 1993
LOPES. R.M. INOVAÇÃO MATEMÁTICA: Ensino- aprendizagem de trigonometria utilizando relógio e ângulo, na prática do ensino médio. Journal of Interdisciplinary Debates, João Pessoa, v. 04, n. 4, p. 04 – 37, jun. 2023. ISSN 2675-469X
LOPES. R.M. Princípio da matemática inovadora: Equação do 2º grau. Journal of Interdisciplinary Debates. 1ª.ed. João Pessoa: Editora Acadêmica Periódicos. 2023.
LOPES. R.M. INOVAÇÃO MATEMÁTICA: Ensino- aprendizagem de trigonometria utilizando relógio e ângulo, na prática do ensino médio. Journal of Interdisciplinary Debates. 1ª.ed. João Pessoa: Editora Acadêmica Periódicos. 2023.
LOPES, Rivanaldo Martins. Práticas de ensino de análise combinatória: um estudo de revisão integrada. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano. 08, Ed. 03, Vol. 03, pp. 79-93. Março de 2023. ISSN: 2448-0959.
LIMA, E. L. Novamente a proporcionalidade. Revista do Professor de Matemática, São Paulo, n. 12, p. 8-12, 1987.
MARTINS, L. De C. Abstração Reflexionante e Aprendizagem de Proporção: ensino de matemática na sexta série. 2007. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.
MENEZES, G. D. et al. Do experimento à experimentação: metodologia ativa no ensino de trigonometria. Rev. Monogr. Ambient., Santa Maria, v. 19, n. 4, p. 1-23, maio 2020. ISSN 2236-1308.
PIMENTA, G. L. M.; JUSTULIN, A. M. Uma experiência de ensino-aprendizagem de áres de figuras planas através de resolução de problemas. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-17, 2021.
PEREIRA, E.; GUERRA, E. A. A utilização do geogebra para a aprendizagem da Trigonometria no Ensino Médio. Rencima, v. 7, n. 3, p. 53-72, agosto 2016.
PEREIRA, et al. Educação Matemática Crítica e a contemporaneidade: uma reflexão frente à problemática das fake news. Revista Educação Pública, p. 1-8, 16 dezembro 2022. ISSN 1984-629.
ROSSETTO, D.; BALIEIRO FILHO, I. F. A resolução de problemas no currículo de Matemática do estado de São Paulo e no Caderno do aluno. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 45, p. 428-450, abr./jun. 2021.
ROBINS, Gay; SHUTE, Charles. The Rhind Mathematical Papyrus: an ancient Egyptian text. London: British Museum Publications, 1987
ROQUE, T. História da matemática. Zahar, 2012.
SILVA, A. da F. G; PIETROPAOLO, R. C.; CAMPOS, T. M. M. Atual currículo de matemática do estado de São Paulo: indicações para a introdução do ensino da ideia de irracionalidade. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, n. 62, p. 31-44, jan./jul. 2013.
SILVA, E. A. Pensamento Proporcional e regra de três: estratégias utilizadas por alunos do ensino fundamental na resolução de problemas. 2008. 210f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Tuiuti do Paraná, Paraná, 2008.
SFARD, A. Thinking as communicating: human development, the growth of discourses, and mathematizing. Cambridge: University Press, 2008.