Resumo
The practice of finding the roots of a 2nd degree equation in current high school has been presented as a tool that makes learning and practice difficult for students and teachers. In this context, the present work aims to present innovative teaching, a tool used to find the roots of a quadratic equation without the use of formulas, with the aim of improving the level of difficulty in learning this content for high school students. To achieve the objectives proposed in this work, a bibliographical survey of the subject was carried out in the Scielo and Google Scholar databases, comprising a literary window from 400 BC to 2023. In addition, a qualitative-quantitative methodology was used, with random variables discreetly, it was applied to 118 students from ECI Dorgival Silveira in the city of São Francisco PB with an experiment via problems in determining the solution and its data were analyzed based on descriptive statistics. Within this study, it was possible to observe that this teaching is practical in solving the difficulties and challenges experienced by basic education students and teachers. For this, we can have other researchers who can continue this study as relevant as the ways of finding the right solution for students in contemporary times.
Referências
ALVARENGA, K. B.; ANDRADE, I. D.; SANTOS, R. D. J. Dificuldades na resolução de problemas básicos de matemática: um estudo de. Amazônia | Revista de Educação em Ciências e Matemática, v. 12, n. 24, p. 39-52, Jan/jul 2016. ISSN 95-243.
ALAMY. Arabe Manuscript: signature 918. [2023]b. 1 gravura. Disponível em: https://www.alamy.com/arabe-manuscript-signature-918-trigonometry-treaty-sheet-77-vo-exhibition-the-scientific-legacy-of-al-andalus-location-real-library-of-the-monastery-of-san-lorenzo-de-el-escorial-image220458383.html. Acesso em: 10 ago. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997. 142 p. Disponível em: http:// p1ortal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf. Acesso em: 27 maio 2023.
BONJORNO, R.; GEOVANNI JÚNIOR, J. R.; SOUSA, P. R. C. D. Prisma matemático: geometria e trigonometria. São Paulo: FTD, v. 1, 2023.
BONJORNO, R.; GEOVANNI JÚNIOR, J. R.; SOUSA, P. R. C. D. Prisma matemático: geometria e trigonometria. São Paulo: FTD, v. 1, 2020.
CLARETO, S. M. Educação Matemática e Contemporaneidade: Enfrentando Discursos Pós-Modernos. Bolema, Rio Claro – SP, v. 15, n. 17, p. 1-18, maio 2002. ISSN 978-85-89082-23-5.
COSTA, N. M. L. D. A História da Matemática. PUC, p. 1-18, 2022.
GONÇALVES, J. P. Análise da dificuldade e da discriminação de itens de Matemática do ENEM. REMAT, Bento Gonçalves, RS, Brasil, v. 4, n. 2, p. 38-53, 2018. ISSN 2447-2689.
HISTÓRIA DA MATEMÁTICA. Plimpton 322. 2017. 1 gravura. Disponível em: https://matematicahistoria.wordpress. com/2017/12/07/história-da-matemática-parte-1/. Acesso em: 27 set. 2023.
IEZZI, G. et al. Matemática ciências e aplicações. São Paulo: Saraiva, 2017.
IEZZI, G. Fundamentos da Matemática Elementar: Conjuntos e funções. São Paulo: Atual, 1993
LOPES. R.M. INOVAÇÃO MATEMÁTICA: Ensino- aprendizagem de trigonometria utilizando relógio e ângulo, na prática do ensino médio. Journal of Interdisciplinary Debates, João Pessoa, v. 04, n. 4, p. 04 – 37, jun. 2023. ISSN 2675-469X
LOPES. R.M. Princípio da matemática inovadora: Equação do 2º grau. Journal of Interdisciplinary Debates. 1ª.ed. João Pessoa: Editora Acadêmica Periódicos. 2023.
LOPES. R.M. INOVAÇÃO MATEMÁTICA: Ensino- aprendizagem de trigonometria utilizando relógio e ângulo, na prática do ensino médio. Journal of Interdisciplinary Debates. 1ª.ed. João Pessoa: Editora Acadêmica Periódicos. 2023.
LOPES, Rivanaldo Martins. Práticas de ensino de análise combinatória: um estudo de revisão integrada. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano. 08, Ed. 03, Vol. 03, p. 79-93. Março de 2023. ISSN: 2448-0959.
LOPES, Rivanaldo Martins. MATHEMATICAL INNOVATION: INNOVATIVE TEACHING PRACTICE OF PROPORTIONALITY. Journal of Interdisciplinary Debates João Pessoa – PB, v. 04, n. 04, p. 8-24, setembro 2023.ISSN 2675-469X. https://doi.org/10.51249/jid.v4i04.1598
LIMA, E. L. Novamente a proporcionalidade. Revista do Professor de Matemática, São Paulo, n. 12, p. 8-12, 1987.
MARTINS, L. De C. Abstração Reflexionante e Aprendizagem de Proporção: ensino de matemática na sexta série. 2007. 124 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.
MENEZES, G. D. et al. Do experimento à experimentação: metodologia ativa no ensino de trigonometria. Rev. Monogr. Ambient., Santa Maria, v. 19, n. 4, p. 1-23, maio 2020. ISSN 2236-1308.
PIMENTA, G. L. M.; JUSTULIN, A. M. Uma experiência de ensino-aprendizagem de áres de figuras planas através de resolução de problemas. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 5, n. 11, p. 1-17, 2021.
PEREIRA, E.; GUERRA, E. A. A utilização do geogebra para a aprendizagem da Trigonometria no Ensino Médio. Rencima, v. 7, n. 3, p. 53-72, agosto 2016.
PEREIRA, et al. Educação Matemática Crítica e a contemporaneidade: uma reflexão frente à problemática das fake news. Revista Educação Pública, p. 1-8, 16 dezembro 2022. ISSN 1984-629.
ROSSETTO, D.; BALIEIRO FILHO, I. F. A resolução de problemas no currículo de Matemática do estado de São Paulo e no Caderno do aluno. Revista Práxis Educacional, v. 17, n. 45, p. 428-450, abr./jun. 2021.
ROBINS, Gay; SHUTE, Charles. The Rhind Mathematical Papyrus: an ancient Egyptian text. London: British Museum Publications, 1987
ROQUE, T. História da matemática. Zahar, 2012.
SILVA, A. da F. G; PIETROPAOLO, R. C.; CAMPOS, T. M. M. Atual currículo de matemática do estado de São Paulo: indicações para a introdução do ensino da ideia de irracionalidade. Boletim GEPEM, Rio de Janeiro, n. 62, p. 31-44, jan./jul. 2013.