Resumo
The assessment of agroecological projects conducted by the Federal University of the São Francisco Valley (UNIVASF) and the State University of Bahia (UNEB) was incorporated into the curriculum activities of the Agroecology course, which is part of the Doctoral Program in Human Ecology and Environmental Management (PPGEcoH/UNEB). This study theoretically details two sustainability-focused projects: the “Sisteminha”, hosted by UNIVASF, and the “Caerdes”, implemented by the Center for Agroecology, Renewable Energies, and Sustainable Development of UNEB. The applied methodology is grounded in a bibliographic approach, combined with a case study, and is of a qualitative, exploratory, and documentary nature. Data collection was carried out through direct on-site observations and notes in field journals. The visits to SISTEMINHA and CAERDES provided a firsthand view of the research area and the introduction of various agricultural practices based on agroecological principles, pinpointing challenges and potential adaptations for the Semi-arid context. Both projects under review align with the organic agriculture concepts discussed in the classroom. However, to maximize their impact and relevance for family farmers, certain adjustments and enhancements need to be considered.
Referências
ALTIERI, Miguel.; MASERA, Omar. Desenvolvimento rural sustentável na América Latina: construindo de baixo para cima. In: ALMEIDA, J.; ZANDER, N. (Orgs). Reconstruindo a agricultura: ideias e ideais na perspectiva do desenvolvimento rural sustentável. Porto Alegre: Editora da Universidade/UFRGS, 1997.
ALTIERI, M. Agroecologia: bases científicas para uma agricultura sustentável. São Paulo: Expressão Popular, 2012.
ALTIERI, M. A.; Nicholls, C. I.; Montalba, R.. Technological approaches to sustainable agriculture at a crossroads: an agroecological perspective. Sustainability, 9(3), 349, 2017.
CAPORAL, FRANCISCO ROBERTO (org.). Uma Ciência do Campo da Complexidade. Brasília-DF, 2009.
CAPRA, F. et al. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006.
CESAR, AMRVC. Método do Estudo de Caso (Case studies) ou Método do Caso (Teaching Cases)? Uma análise dos dois métodos no Ensino e Pesquisa em Administração. REMAC Revista Eletrônica Mackenzie de Casos, São Paulo/Brasil, v. 1, n. 1, p. 1, 2005.
FAO. Los 10 Elementos de la Agroecología - Guía para la transición hacia Sistemas Alimentarios y Agrícolas Sostenibles. 2018. Disponível em: http://www.fao.org/3/i9037es/I9037ES.pdf. Acesso em 01 jun. 2023.
GIL, Antonio Carlos, Como elaborar projetos de pesquisa. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MARTINS, Josemar da Silva. Anotações em torno do conceito de Educação para a Convivência com o Semi-Árido. In: Educação para a Convivência com o Semi-Árido Árido: Reflexões Teórico-Práticas. Juazeiro/BA: Secretaria Executiva da Rede de Educação do Semi-Árido, Selo Editorial-RESAB, 2006. Disponível em: http://plataforma.redesan.ufrgs.br/biblioteca/mostrar_bib.php?COD_ARQUIVO=11317
MARTINS, Josemar da Silva. Anotações em torno do conceito de Educação para a Convivência com o Semi-Árido. In: Secretaria Executiva da RESAB (Org.). Educação para a convivência com o semi-árido: reflexões teórico-práticas. Juazeiro, BA: Secretaria Executiva da Rede de Educação do Semi-Árido Brasileiro, 2004.
NICHOLLS, C. I. et al. Agroecologia e o desenho de sistemas agrícolas resilientes às mudanças climáticas. Rio de Janeiro: AS-PTA, 2015. 34 p. (Agriculturas. Cadernos para Debate, 2).
PRIMAVESI, Ana. Manejo ecológico do solo: a agricultura em regiões tropicais. São Paulo: Nobel, 2002.
RESAB. Rede de Educação do Semiárido Brasileiro. Diretrizes da Educação para a Convivência com o Semi-árido Brasileiro. Juazeiro – BA: Selo Editorial RESAB, 2006.
SENA, Rosiane Rocha Oliveira. Aproximações entre o projeto CONVIVERDE e a implementação da ECSAB no municipio de Juazeiro (BA). In: CARVALHO, Luzineide Dourado (Org). Convivência e cidade: questões do verde urbano no Semiárido. Editora Oxente, Juazeiro-BA, 2017.
SILVA, Josemário Martins da.; SILVA, Francineide Santana. Alfabetização Ecológica: Desafios da contextualização no currículo escolar do municipio de Juazeiro-BA. Jornal Internacional de Pesquisa e Ciência de Engenharia Avançada – JAERS. Vol-9, edição 12 de dezembro de 2022.
REIS, Edmerson dos Santos. Educação contextualizada e educação glocal: Pertencimento na mundialização ou formação para uma cidadania planetária. https://revistas.uneb.br/index.php/comsertoes/index. Universidade do Estado da Bahia. Departamento de Ciencias Humanas.-v.8,n.1 (jan/jun,2020).