Resumo
Inclusive education, although it has been the subject of important questions for educational development, is a teaching modality that serves an audience with some type of special needs and that these deserve greater attention in the practice of teaching Chemistry. With technological advances, it is feasible to insert this resource in Chemistry Teaching as a support for teachers in the process of including students with autism and TDAH, being a promising resource for the performance of teaching and learning. Conducted through a bibliographic and field survey in order to collect information on the subject, TDIC’s in Chemistry Teaching as a proposal for the inclusion of autistic and TDAH students, in which it aimed to analyze the importance of technological tools both to help teachers in inclusive methodological practices such as promoting knowledge on the part of students, especially those with disabilities, enrolled in high school, providing relevant and more attractive classes. It is also based on the analysis of a questionnaire in order to evaluate the qualification of initial training of teachers for the inclusive process and how to use methodologies adapted to technological tools in Chemistry Teaching. Thus, it concludes that the TDIC’s promote essential resources to help Chemistry teachers to develop an inclusive education, providing meaningful classes to students and guaranteeing the right of citizenship to all.
Referências
AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION –APA- (2014). Manual Diagnóstico e Estatístico de Transtornos Mentais-DSM-V – (5 eds. Ver). – Porto Alegre: Editora Artmed.
ANDREGHETONE, Andreéli. O AUTISMO E O PROCESSO DE INCLUSÃO NA PERSPECTIVA ESCOLAR. 2018. 55 f. TCC (Graduação) - Curso de Licenciada em Ciências, Universidade Federal do Paraná Setor Litoral, Matinhos, 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. O Desafio das Diferenças nas Escolas. Boletim 21. MEC, 2006.
BRASIL. (27 de dezembro de 2012). LEI N° 12.764, DE DEZEMBRO DE 2012. Presidência da República Casa Civil: Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2012/Lei/L12764.htm. Acesso em: 15 de Jan. 2021,
CASTRO, Carolina Xavier Lima; LIMA, Ricardo Franco de. Consequências do transtorno do déficit de atenção e hiperatividade (TDAH) na idade adulta. Revista Psicopedagogia, São Paulo, v. 35, n. 106, p. 61-72, abr. 2018.
CRUZ, D. L. Um autista muito especial. Porto Alegre: Editora mediação, 2008.
DANTAS FILHO, Francisco Ferreira; PEQUENO, Ilma. Candida; DINIZ, Ana Patrícia Martins Barros. Desafios de Professores de Química Quanto a Inclusão de Alunos com Deficiência no Ensino Regular. Revista Educação Inclusiva, Campina Grande, v. 3, n. 03, p. 37-54, jul./dez. 2019.
DIAS, Ane Maciel. A inclusão de alunos com Transtorno do Espectro do Autismo (Síndrome de Asperger): Uma proposta para o ensino de Química. 2017. 142 f.nDissertação (Mestrado) - Curso de Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2017.
FARIA, Arlete Vilela de. EDUCAÇÃO ESPECIAL INCLUSIVA: USO DE RECURSOS EDUCACIONAIS DIGITAIS NAS SALAS MULTIFUNCIONAIS. 2019. 201 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Área de Concentração em Desenvolvimento Profissional Docente, Práticas Pedagógicas e Inovações, Universidade Federal de Lavras, Lavras-MG, 2019.
FREIRE, Eugênio Paccelli. O podcast como ferramenta de educação inclusiva para deficientes visuais e auditivos. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 24, n. 40, p. 195- 206, maio/ago. 2011.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. Ed. São Paulo: Atlas S.a., 2008. p.197.
GIROTO, Claudia Regina Mosca; POKER, Rosimar Bartolini; OMOTE, Sadao. As tecnologias nas práticas pedagógicas inclusivas. Marília: Cultura Acadêmica, 2012. 235 p.
GLOVER, Marissa. Transtorno do Espectro Autismo (TEA): causas, tipos e características 2019.
GODOI, Marcelo; IGNÁCIO, Patrícia; SOARES, Jéssica. Práticas docentes que podem contribuir para a inclusão de alunos com síndrome de Asperger: uma abordagem alternativa para o ensino de química. Quím. Nova Esc., São Paulo, v.42, n. 1, p. 68-76, fev. 2020.
KLIN, Ami. Autismo e Síndrome de Asperger: Uma visão geral. Revista Brasileira Psiquiatria, São Paulo, v.28, p.3-11, maio 2006.
LEITE, Bruno Silva. Stop Motion no Ensino de Química. Química nova escola, São Paulo, v.42, n. 1, p. 13-20, fev.2020.
LEMOS, Emellyne Lima de Medeiros Dias; SALOMÃO, Nádia Maria Ribeiro; AGRIPINO- RAMOS, Cibele Shírley. Inclusão de crianças autistas: um estudo sobre interações sociais no contexto escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 20, n. 1, p. 117-130, jan./mar. 2014.
MELLO, Ana Maria S. Ros de. Autismo: guia prático. 5 ed. São Paulo: AMA. Brasília: CORDE, 2007.
MESQUITA, Wanessa Santos; PEGORARO, Renata Fabiana. Diagnóstico e tratamento do transtorno autístico em publicações brasileiras: revisão de literatura. J Health Sci Inst, Goiás, v. 31, n. 3, p. 324-329, 2013.
MONTEIRO, Francisca Keyle de Fritas Vale; BARONE, Dante Augusto Couto (org.) Autismo e Tecnologia Assistiva: o autismo à luz da ciência para melhoria de vida das pessoas com Transtorno do Espectro Autista – TEA. São Luís: Engenho, 2015.
MORENO, Esteban Lopez; HEIDELMANN, Stephany Petronilho. Recursos Instrucionais Inovadores para o Ensino de Química. Química Nova Escola, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 12- 18, fev. 2017.
OLIVEIRA, Ana Flávia Teodoro de Mendonça; COSTA, Maria Lúcia Gurgel da; SILVA, Katleen Côrtes da. Contribuições para se compreender a linguagem das pessoas com transtorno do espectro do autismo (tea): uma análise da autobiografia de Nicolas brito. Revista Educação Especial em Debate, [s. l], v. 4, n. 7, p. 40-58, jan./jun. 2019.
OLIVEIRA, Saulo França; MELO, Noel Felix; SILVA, José Tatiano; VASCONCELOS, Elder L. Softwares de Simulação no Ensino de Atomística: Experiências Computacionais para Evidenciar Micromundos. Química Nova Escola, Lajedo, v. 35, n. 3, p. 147-151, ago. 2013.
ONZI, Franciele Zanella; GOMES, Roberta de Figueiredo. Transtorno do Espectro Autista: a importância do diagnóstico e reabilitação. Caderno Pedagógico, Lajeado, v. 12, n. 3, p. 188- 199, 2015.
PAULA, Tatiane Estácio de; GUIMARÃES, Orliney Maciel; SILVA, Camila Silveira da. Formação de Professores de Química no Contexto da Educação Inclusiva. Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 3-29, maio 2018.
PEDROSO, Cristina C. Araújo; CAMPOS, Juliane Aparecida de Paula Perez; DUARTE, Márcia. Formação de professores e educação inclusiva: análise das matrizes curriculares dos cursos de licenciatura. Revista Educação Unisinos, v.17, n.1, p.41-47, abr. 2013.
PIOVESAN, Armando; TEMPORINI, Edméa Rita. Pesquisa exploratória: procedimento metodológico para o estudo de fatores humanos no campo da saúde pública. Revista Saúde Pública, São Paulo, v. 4, n. 29, p. 318-325, 1995.
PLETSCH, Márcia Denise. A formação de professores para a educação inclusiva: legislação, diretrizes políticas e resultados de pesquisas. Educar, [s. l], n. 33, p. 143-156, 2009.
POKER, Rosimar Bortolini. Acessibilidade na escola inclusiva: Tecnologia, recursos e o atendimento Educacional Especializado. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. 4v.
RADMANN, Tatiane; PASTORIZA, Bruno dos Santos. Educação Inclusiva no Ensino de- Química. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO DE QUÍMICA, 18., 2016, Florianópolis. Anais [...] . Santa Catarina: Eneq, 2016. p. 1-11.
REPOLHO, Silas Moura; PEREIRA, Crislaidy Oliveira; PALHETA, Raquel Muniz dos Santos. 34A FORMAÇÃO DO PROFESSOR FRENTE À EDUCAÇÃO INCLUSIVA DE PESSOAS COM DEFICIÊNCIA. Educação Artes e Inclusão, [s. l], v. 14, n. 4, p. 34-56, out./dez. 2018.
RETONDO, Carolina Godinho; SILVA, Glaucia Maria da. Ressignificando a formação de professores de química para a educação especial e inclusiva: uma história de parcerias. Química Nova na Escola, São Paulo, n. 30, p. 27-33, 2008.
SALLE, E., SUKIENNIK, P.E, SALLE, A.G, ONÓFRIO, R.F, ZUCHI, A. Autismo Infantil – Sinais e Sintomas. In: CAMARGOS Jr, W. e colaboradores, 2005.
SANTOS, Patrícia Maria de Sousa et al. Educação inclusiva no Ensino de Química: uma análise em periódicos nacionais. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 33, p. 1-19, 2020.
SILVA, Claudilene dos Santos. Inclusão de crianças autistas no processo de leitura. 2018. 40f. TCC (Graduação) – Curso de Biblioteconomia, Instituto de Ciências Sociais Aplicadas, Belém, 2018.
SILVA, Damião Alves dos Santos. A utilização dos recursos tecnológicos como ferramenta de auxílio no Ensino de Química. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, Cajazeiras, v. 2, n. 2, p. 230-236, set./dez. 2017.
SILVA, João Batista S. da; LIMA, Érika Lourrane L.. Softwares Especiais para inclusão do aluno com Autismo na sala de AEE da escola Darcy Araújo. 2016. 14 f. TCC (Graduação) - Curso de Graduando de Licenciatura em Informática, IFPI, Piauí, 2016.
SILVA, Rejane Augusta; SOUZA, Luiz Augusto de Paula. ASPECTOS LINGÜÍSTICOS E SOCIAIS RELACIONADOS AO TRANSTORNO DE DÉFICIT DE ATENÇÃO/HIPERATIVIDADE. Revista Cefac, São Paulo, v. 7, n. 3, p. 295-299, jul./set. 2005.
SILVA, Welinton et al. Materiais Didáticos Inclusivos para o Ensino de Química: desafiando professores em formação. ln: XI ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIENCIAS, 2017, Santa Catarina. Anais eletrônicos. Florianópolis: XI ENPEC, 2017. P.1-11.
TAMANAHA, Ana Carina. Uma breve revisão histórica sobre a construção dos conceitos do Autismo Infantil e da síndrome de Asperger. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, São Paulo, v. 13, n. 3, p. 296-299, 2008.
TAVARES, Lídia Mara Fernandes Lopes; SANTOS, Larissa Medeiros Marinho dos; FREITAS, Maria Nivalda Carvalho. A Educação Inclusiva: um Estudo sobre a Formação Docente. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 22, n. 4, p. 527-542, out./dez. 2016.
TEIXEIRA, Anísio. Censo Escolar 2018 revela crescimento de 18% nas matrículas em tempo integral no ensino médio. 2018. INEP. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/artigo//asset_publisher/B4AQV9zFY7Bv/content/censo-escolar- 2018-revela-crescimento-de-18-nas-matriculas-em-tempo-integral-no-ensino-medio/21206. Acesso em: 15 fev. 2021.
TEZANI, Thaís Cristina Rodrigues. A Educação escolar no contexto das tecnologias da informação e da comunicação: Desafios e possibilidades para a prática pedagógica curricular. Revista Faac, Bauru, v. 1, n. 1, p. 35-45, abr./set. 2011.
TIRELLO, Márcia Moreira. TDAH e o cotidiano escolar: Um desafio da educação atual. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, [s. l], v. 8, n. 4, p. 137-146, ago. 2019.
TOMAZINI, Alex Sandro. A NEUROCIÊNCIA E SEUS BENEFÍCIOS NA EDUCAÇÃO DA CRIANÇA AUITSTA. Revista Valore, Volta redonda, v.3, n. 2, p. 539-556, Jul/Dez 2018.
VELOSO, Camila. Projeto Metacast: o uso do podcast como ferramenta de ensino- aprendizagem. In: CONGRESSO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO NA REGIÃO SUL, 20., 2019, Porto Alegre. Anais [...] . Rio Grande do Sul: Intercom, 2019. p. 1-12.
VILELA-RIBEIRO, Eveline Borges; BENITE, Anna Maria Canavaro. A EDUCAÇÃO INCLUSIVA NA PERCEPÇÃO DOS PROFESSORES DE QUÍMICA. Ciência e Educação, Goiás, v. 16, n. 3, p. 585-594, 2010.