AN EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO NEWTON'S LAWS
UMA ABORDAGEM (Português (Brasil))

Keywords

Physics. Isaac Newton. Strategies. Learning.

How to Cite

Pereira de Araujo, V. ., Francisca dos Santos Brizola, S. ., Fernandes, T. ., Angélica Francischini, A. ., Lorrayne Barbosa dos Santos Freitas, K. ., Silva da Mota Gonçalves, S. ., Polassi Gonçalves, V. ., Iraci Malaquias, M. ., Vieira dos Santos, Z. ., Alves da Silva, E. ., do Nascimento Silva, E. ., da Silva, I. ., & Mara Tossi, T. . (2023). AN EPISTEMOLOGICAL APPROACH TO NEWTON’S LAWS: A WAY TO TEACH THEM. Humans in Perspective, 9. Retrieved from https://periodicojs.com.br/index.php/hp/article/view/1482

Abstract

This academic work is conceptualized as an approach to the concepts of Newton’s laws within the discipline of Physics and how to better work them within an increasingly technological and digital school reality. The research is bibliographic and qualitative in nature and aimed at Physics within a pedagogical perspective that can contribute to student learning. Newton’s laws are a set of three fundamental principles of classical physics formulated by Sir Isaac Newton in the 17th century. These laws describe the behavior of bodies at rest and in motion, and are the basis for understanding many physical phenomena in the world around us. Thus, if an understanding is shared in this work that the historical trajectory of physics as a science has a lot of emphasis on the assumptions brought by Isaac Newton and being a way of facilitating in the sense of learning the discipline of Physics and demystifying that it is a difficult discipline.

UMA ABORDAGEM (Português (Brasil))

References

ANTUNES, Camila A.. GALHARDI, Vinícius B.. HERNASKI, Carlos A. As leis de Newton e a estrutura Espaço-temporal da Mecânica Clássica, Revista Brasileira de Ensino de Física, vol. 40, nº 3, e3311, 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1806-11172018000300411&lng=en&nrm=1&tlng=pt Acesso em: 24 jul 2023..

GASPAR, Alberto. Compreendendo a física .2. ed. – São Paulo : Ática, 2010.

GREF– Grupo de Reelaboração do Ensino de Física. Leituras de Física. 2. ed. Ver. Eampl.Disponível em http://www.if.usp.br/profis/gref_leituras.html, acesso em 21 jul 2023.

PIETROCOLA, M. et. al. Física em Contextos: Pessoal, social e histórico. 1ª ed. São Paulo: FTD, 2010, VOL 1.

PONCZEK, R.I.L. Origens e Evolução das Ideias da Física. Salvador: EDUFBA, 2002. 374 p.

NEWTON, Isaac, Princípios Matemáticos de la Filosofia Natural, trad. Eloy Rada, Madrid, Alianza Editorial, 2004.

PARANÁ/SEED/DEB. Diretrizes Curriculares da Educação Básica/DCEs– Física.Curitiba: SEED/DEB, 2008.

PEREIRA, Valquíria Guimarães. As Leis de Newton: uma abordagem histórica na sala de aula. 2011. 20 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Física) – Universidade Federal de Alfenas MG, 2011. Disponível em: https://www.yumpu.com/pt/document/view/14309376/as-leis-de-newton-uma-abordagem-historica-na-sala-de-aula. Acesso em: 24 jul 2023.

PERNOMIAN, Marcia Regina . FUSINATO, Polonia Altoé. Aplicações das leis de Newton em nosso cotidiano. Diretrizes Curriculares da Educação Básica/DCEs– Física.Curitiba: SEED/DEB, 2013. Disponivel em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_uem_fis_artigo_marcia_regina_pernomian.pdf Acesso em: 24 jul 2023.

SHIGUEMATU, Camila Akemi Nakamura. Fazendo conexões com o mundo real: uso de conceitos e modelos da física no contexto da zoologia. 2011.103 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Física). Instituto de Geociências e Ciências Exatas do campus de Rio Claro, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Rio Claro, 2011. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/121140. Acesso 24 jul 2023.

TIPLER, P. A; MOSCA, G. Física para cientistas e engenheiros: mecânica, oscilações e ondas, termodinâmica. 6. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2009. v.1.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...