Abstract
Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) is a syndrome that increasingly affects children. The present work seeks to understand how the teaching and learning process is in elementary school, in order to analyze the teaching practice in the face of this reality in the classroom and what are the difficulties faced by the teacher in the face of hyperactivity disorder. For this, an observation was necessary in order to know the emotional and behavioral characteristics of these children, to later understand which methodologies were used by the teacher with the hyperactive child. This research aims to analyze the teacher’s ability to recognize a possible case of ADHD in the classroom and to define ADHD and its main characteristics in the learning process. This study is intended to be theoretical in nature, opening a space for reflection on this disorder, in order to contribute to teachers in the way of dealing with individuals who present this disorder in the classroom, including in the activities carried out, methodologies and teaching methods.
References
ATA DO XIX SEMINÁRIO ACADÊMICO DA APEC. O impacto das novas mídias sociais na produção acadêmica interinstitucional entre Catalunha e América Latina. Barcelona, Catalunha, Espanha, 19 e 20 de junho de 2015, Arte Visual e diagramação: Arthur Lassance.
BRASlL. [Lei Darcy Ribeiro (1996) ]. LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. – 5. ed. – Brasília: Câmara dos Deputados, Coordenação. Edições Câmara, 2010.
BARKLEY, Russell A. Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade (TDAH): guia completo e autorizado para os pais, professores e profissionais da saúde/ Russell A. Barkley; trad. Luís Sergio Roizman – Porto Alegre: Artmed, 2002
BENCZIK, Edyleine Bellini Peroni. Transtorno de déficit de atenção/hiperatividade: atualização diagnóstica e terapêutica: características, avaliação, diagnóstico e tratamento: um guia de orientação para profissionais / Edyleine Bellini Peroni Benczik. – São Paulo: Casa do Psicólogo, 2000.
CARDOSO, Maria Diana Perreira Cardoso. O Fazer Pedagógico Diante do transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade no contexto escolar, Diana Maria Perreira Cardoso, 2009.
FARIA Letícia Santos. Transtorno do Déficit de Atenção e Hiperatividade em Crianças: Uma Revisão Interdisciplinar, Letícia de Faria Santos. 2010.
LIMA, Franciedilina Alves de Oliveira Lima. Transtorno de Déficit de Atenção e Hiperatividade: entendendo melhor a criança com TDAH no contexto da escola pública, p.54 monografia (especialização) - Universidade de Brasília, 2011.
PINHEIRO, Sara Cristina Aranha de Souza. Crianças com transtorno de déficit de atenção / hiperatividade (tdah) no ambiente escolar. Sara Cristina Aranha de Souza Pinheiro. 2010.
TAVARES, Hermínia Vicente. Apoio Pedagógico às crianças com necessidades educacionais especiais DISLEXIA E TDAH / Hermínia Vicente Tavares – São Paulo Disciplina de Oftalmologia da Faculdade de Medicina do ABC – Centro de Referência em Distúrbios de Aprendizagem, 2008.
TOPCZEWSKI, Abram. Hiperatividade: como lidar? / Abram Topczewski. – São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999.