A NEW VIEW OF LEARNING DIFFICULTIES IN ALGORITHMS IN BASIC EDUCATION IN ELEMENTARY SCHOOL
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Learning. Algorithms. Education

How to Cite

Tonni da Silva, Y. ., Tolentino de Almeida, D. ., Tolentino Filho, D. ., & Paulo Pereira, R. . (2025). A NEW VIEW OF LEARNING DIFFICULTIES IN ALGORITHMS IN BASIC EDUCATION IN ELEMENTARY SCHOOL. Humans in Perspective, 11. https://doi.org/10.51249/hp11.2025.2397

Abstract

This article aimed to understand a new perspective on the difficulties of learning algorithms in basic education in elementary school, contributing to the enrichment and strengthening of the improvement of the quality of teaching in everyday school life, resulting essentially in the construction of the development of teaching and learning, causing an ever-increasing growth and diversification in teaching work. In this context, the difficulties in the teaching-learning process of algorithms in the educational environment and the importance of the teacher's role in educational assessment are discussed. Secondly, consideration is given to the affective issues involved in the learning process and the teacher-student relationship and, consequently, the aspects that can influence the development of teaching-learning and the relationship of the teacher's educational pedagogical practice. Finally, the study concludes that the teaching role is of utmost importance for the development of educational practice for students, which makes it possible to acquire the achievement of learning in school life in education.

https://doi.org/10.51249/hp11.2025.2397
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, L. Cognição e aprendizagem: como a sua aproximação conceptual pode favorecer o desempenho cognitivo e a realização escolar. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, n. 1, p. 17-32, 1996.

______. Rentabilizar o ensino-aprendizagem escolar para o sucesso e o treino cognitivo dos alunos. In: ALMEIDA, L. S.(Ed.), Capacitar a escola para o sucesso: orientações para a prática educativa. Vila Nova de Gaia: Edipsico, 1993.

______. Sucesso e insucesso no ensino básico: Relevância de variáveis sócio-familiares e escolares em alunos do 5º ano. In: SILVA, B.; ALMEIDA, L. (Coord.), Actas do VIII Congresso Galaico Português de Psicopedagogia, 3629-3542, 2005.

BENAVENTE, A. Da construção do sucesso escolar: equacionar a questão e debater estratégias. Seara Nova, Lisboa, n. 18, p. 3-27, 1998.

______. Insucesso escolar no contexto português. Análise Social, n. 25, p. 108-109, 1990.

CHARLOT, B. Da redação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artmed, 2000.

DETRY, B.; CARDOSO, A. Construção do futuro e construção do conhecimento. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1996.

FERNANDES, J. R. et al, O insucesso escolar em questão. Braga: Universidade do Minho, 1987a. p. 17-22.

FORMOSINHO, J. A Educação Informal da Família. In: PIRES, E. L et al., O Insucesso Escolar em Questão. Braga: Universidade do Minho, 1987a. p. 23-27.

______. A Influência dos Factores Sociais. In: PIRES, E. L. et al. O Insucesso Escolar em Questão. Braga: Universidade do Minho. 1987b. p. 23-27.

FREUD, S. Fragmentos da análise de um caso de história: obras completas. 2. ed., v. 7. Rio de Janeiro: Imago, 1989.

GARCIA, A. T. et al. Fracaso escolar y desvantaja sociocultural: una propuesta de intervención. Madrid: Nancea Ediciones, 1998.

GOODMAN, Yetta M. Como as crianças constroem a leitura e a escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

KUPFER, M. C. Freud e a educação: mestre da impossível. São Paulo: Scipione, 1989.

LINDEMAN, Richard H. Medidas Educacionais. Tradução de Leonel Vallandro. Porto Alegre: Editora Globo; Brasília: INL, 1976.

MASCARENHAS, S.; ALMEIDA, L.; BARCA, A. Atribuições causais e rendimento escolar: impacto das habilidades escolares dos pais e do gênero dos alunos. Revista Portuguesa de Educação, Braga, n. 18, p. 77-91, 2005.

NÓVOA, P.; RIBEIRO, I. Variáveis preditoras do sucesso na transição do ensino básico para o ensino secundário. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL DESENVOLVIMENTO VOCACIONAL, 2., Braga, Anais... Braga, 2005.

OCDE . Regards sur l´Éducation 2006: Les grandes lignes. Paris: Organisation de Coopération et de Développement Économiques, 2006.

PIAGET, J. Psicologia da Criança. Rio de Janeiro: Diefel, 1978.

PISA . Programme for International Student Assessement. Resultados do estudo Internacional Pisa 2003. Primeiro Relatório Nacional. Lisboa: GAVE, Ministério da Educação, 2003.

______. Programme for International Student Assessement. Resultados do estudo Internacional Pisa 2000. Segundo Relatório Nacional. Lisboa: GAVE, Ministério da Educação, 2002.

______. Programme for International Student Assessement. Primeiro Relatório Nacional. Lisboa: GAVE, Ministério da Educação, 2000.

RIBEIRO, I.; COSTA, L. Influência das componentes de compreensão leitora no sucesso escolar dos alunos em diferentes áreas curriculares. In: BENTO, A.; ALMEIDA, L. (Coord.), Actas do VIII Congresso Galaico Português de Psicopedagogia, 2257-2269, 2005.

RIBEIRO, I. et al. Estudo acompanhado: opções teóricas e metodológicas. Psychologica, Coimbra, n. 25, p. 89-105, 2002.

RIBEIRO, I. Mudanças no desempenho e na estrutura cognitiva das aptidões: contributos para o estudo da diferenciação cognitiva em jovens. Braga: CEEP, 1998.

ROAZZI, A.; ALMEIDA, L. Insucesso escolar: insucesso do aluno ou insucesso do sistema escolar? Revista Portuguesa de Educação, Braga, n.1, p. 53-60, 2. sem. 1988.

ROSÁRIO, P. ALMEIDA, L.; OLIVEIRA, A. D. Estratégias de auto-regulação da aprendizagem, tempo de estudo e rendimento escolar: uma investigação no ensino secundário. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática, Coimbra, n. 2, p. 197-213, 2000.

ROSÁRIO, P. Motivação e aprendizagem: uma rota de Leitura. In: TAVEIRA, Maria do Céu (Coord.), Temas de psicologia escolar: contributos de um projecto científico-pedagógica. Coimbra: Quarteto Editora, 2005.

VASCONCELLOS, Celso dos S. Avaliação concepção dialética: libertadora do processo de avaliação escolar. São Paulo: Libertad, 2005.

WOOLFOLK, A. Educational Psychology. 9. ed.. New York: Allyn & Bacon, 2005.

Ribeiro, Iolanda S.; Almeida, Leandro S.; Gomes, Carlos CONHECIMENTOS PRÉVIOS, SUCESSO ESCOLAR E TRAJECTÓRIAS DE APRENDIZAGEM: DO 1o PARA O 2o CICLO DO ENSINO BÁSICO Avaliação Psicológica, vol. 5, núm. 2, diciembre-, 2006, pp. 127-133

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...