THE ROLE OF PEDAGOGY IN THE HOSPITAL SCOPE AND ITS CONTRIBUTIONS
THE ROLE

Palavras-chave

Child. Education. hospital pedagogy

Como Citar

da Silva dos Santos, J. ., Antonio Jackson Paiva, J. ., Sousa Andreza, R. ., & Ivoneide Benecio Malaquias Alves, F. . (2023). THE ROLE OF PEDAGOGY IN THE HOSPITAL SCOPE AND ITS CONTRIBUTIONS: A BRIEF REPORT OF THE LITERATURE. Health and Society, 3(04), 40–77. https://doi.org/10.51249/hs.v3i04.1449

Resumo

This work aimed to deepen the studies regarding the role of Pedagogy in the Hospital context and its Contributions. This work is divided into three chapters: the first presents a brief historical account of pedagogy in the Hospital environment in Brazil and the World, ‘’ the second goes deeper into the importance of pedagogy and its contribution in the hospital environment, finalizing the last chapter of the work of pedagogue and his experiences in the hospital. Making it possible to understand the need for intervention by the pedagogue from the existing point of view with an analytical look, positive or negative. objective, the well-being of children or users suffering from illness. With the support of theoretical references, the work clarifies the course of this educational area in Brazil, the Legal Bases that guide the theme, relationships between hospital educators and children, and the pedagogical projects existing in the Youth Children’s Hospital. The related research is called qualitative, the importance that Hospital Pedagogy exerts in hospitals, often helping in the treatment of children/adolescents.

https://doi.org/10.51249/hs.v3i04.1449
THE ROLE

Referências

BOGDAN, R. & BILKEN, S. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Justiça. Estatuto da Criança e do Adolescente. Diário Oficial da União, 13 de julho de 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L8069.htm> Acesso em: 31de janeiro de Cadernos Cedes, 2007, v. 27, nº 73, p. 279-303.

CAIADO Kátia Regina Moreno. Aluno deficiente visual na escola: lembranças e depoimentos. 1° edição, Campinas SP, ed. Autores Associados: PUC, 2003.

CECCIM, Ricardo Burg. Classe hospitalar: encontros da educação e da saúde no ambiente hospitalar. Pátio, 1999, ano 3, nº 10, p. 41-44.

CECCIM, Ricardo Burg; CARVALHO, Paulo R. Antonacci, (org.). Criança Hospitalizada: atenção integral como escuta à vida. Porto Alegre: UFGRS, 1997.

FARFUS, Daniele. Espaços educativos: um olhar pedagógico. Curitiba: Intersaberes, 2012.

FONSECA, Eneida Simões. Atendimento Escolar no Ambiente Hospitalar. 2ª ed. São Paulo: Memnon, 2008.

FONTES, Rejane de Souza. A reinvenção da escola a partir de uma experiência instituinte em hospital. Educação e Pesquisa, 2004, v. 30, nº 2, p. 271-282.

FONTES, Rejane de Souza. A reinvenção da escola a partir de uma experiência instituinte em hospital. Educ. Pesqui.,Ago 2004, vol.30, no.2, p.271-282. ISSN 1517- 9702.

FONTES, Rejane de Souza; VASCONCELOS, Vera Maria Ramos. O Papel da Educação no Hospital: uma reflexão com base nos estudos de Wallon e Vigotski. http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2006/anaisEvento/docs/PL-339.pdf. Acesso em 10 fev. 2016.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos para Quê? 4ª edição. São Paulo, Cortez, 2001.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? 4ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.

MATOS, Elizete L. M.; MUGIATTI, Margarida M. T. Pedagogia Hospitalar: a humanização integrando Educação e Saúde. 2ª ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

MATOS, Elizete Lúcia Moreira. Escolarização Hospitalar: educação e saúde de mãos dadas para humanizar. Petrópolis: Vozes, 2009.

MATOS. Elizete l. M. Diante dos desafios tecnológicos a pedagogia hospitalar vem apontando novos olhares para o educador. (Artigo cientifica publicado em 2006- PUCPR). Disponível em:

PIAGET, Jean. O nascimento da inteligência na criança. Foz do Iguaçu: Zahar, 1982. AZEVEDO, Antonia C. Peluso de. Brinquedoteca no diagnóstico e intervenção em dificuldades escolares - Campinas, SP Editora Alínea, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Classe Hospitalar e Atendimento Pedagógico Domiciliar: estratégias e orientações. Secretaria da Educação Especial. Brasília: MEC; SEESP, 2002. 35 p. - Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/livro9.pdf acesso em 21/11/2014.

BRASIL, Ministério da Educação. LEI Nº 9.394, DE 20 DE DEZEMBRO DE 1996. Brasília, 20 de dezembro de 1996; 175º da Independência e 108º da República - Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm - acesso em: 18/12/2014.

FONSECA, Eneida Simões da. Atendimento escolar no ambiente hospitalar - 2.ed. - São Paulo: Memnon, 2008. 104 p.

FONTES, Rejane S. As possibilidades da actividade pedagógica como tratamento socioafetivo da criança hospitalizada - disponível em:http://www.scielo.oces.mctes.pt/pdf/rpe/v19n1/v19n1a05.pdf acesso dia 19/01/14. - Revista Portuguesa de Educação, 2006, 19(1), PP. 95-128.

FONTES, Rejane S. - A escuta pedagógica à criança hospitalizada: Discutindo o papel da educação no hospital - disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/n29/n29a10.pdf - Acesso dia: 16/01/14.

FONTES, Rejane de S. O desafio da Pedagogia Hospitalar - 2010 - disponível em: http://www.ecopedagogia.bio.br/index.php/vida-e-sensivel/563-o-desafio-da-pedagogia- hospitalar acesso dia: 17/07/2014.

MOTTA, Alessandra Brunoro; ENNUMO, Sonia Regina Fiorim. Brincar no Hospital: Estratégia de enfrentamento da Hospitalização Infantil - disponível em: http://www.scielo.br/pdf/pe/v9n1/v9n1a04.pdf - acesso dia: 17/07/2014.

RODRIGUES, Janine Marta Coelho. Classes Hospitalares: o espaço pedagógico nas unidades de saúde. Rio de Janeiro: Walk Editora, 2012. 140 p.

VIEGAS, Drauzio. (organizador). Brinquedoteca Hospitalar - Isto é Humanização; Associação Brasileira de Brinquedotecas. - 2ª. Ed. Rio de Janeiro: Ed., 2007.

WOLF, Rosângela de Abreu do Prado. Pedagogia Hospitalar: A Prática do Pedagogo em Instituição não-hospitalar disponível em: http://revistas2.uepg.br/index.php/conexao/article/viewFile/3836/2714 - acesso dia 19/01/14. Revista Conexão UEPG, Vol 3. Nº1 2007 - acesso dia 19/01/14.

PORTO, Olívia. Psicopedagogia Hospitalar: Intermediando a humanização na Saúde. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2008.

STRAUB, R. O. (2005). Psicologia da Saúde. (R. C. Costa, trad.). Porto Alegre: Artmed (trabalho original publicado em 2002). Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S151608582011000100012.> Acesso em: 10 fev. 2016

VASCONCELOS, Sandra M. F. Intervenção Escolar Em Hospitais Para Crianças Internadas: a formação alternativa re-socializadora. Anais do I Congresso Internacional de Pedagogia Social, mar. 2006, Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo. Disponívelem:<http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC000000009200600 01000 48&script=sci_arttext&tlng=pt > Acesso em: 31 de janeiro de 2011.

Creative Commons License
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Jozelenita da Silva dos Santos, José Antonio Jackson Paiva, Raul Sousa Andreza, Francisca Ivoneide Benecio Malaquias Alves

Downloads

Não há dados estatísticos.

Métricas

Carregando Métricas ...