INCLUDING DIFFERENCES
INCLUDING (Português (Brasil))

Keywords

Inclusion, Students with Special Educational Needs, Benefits.

How to Cite

Amanda Wiebusch de Amorim, T. ., & Elizabeth Kamer Pinheiros, J. (2023). INCLUDING DIFFERENCES. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 3(06), 73–90. https://doi.org/10.51249/gei.v3i06.1074

Abstract

This study aimed to show inclusion of differences, it is about diversity, about covering everyone, because as human beings we are all different. School Inclusion in recent times is one of the themes that most provokes discussions in the school community. Talking about what inclusion is, differentiating to include, from living with difference to (with) living with difference. School inclusion is a right of all students, with or without disabilities. There are schools that aim to provide equal and quality education to students through a pedagogy of difference, a special look at students. We show a survey where it shows the benefits of inclusion, including is a gain. This work is not intended to reach a conclusion in order to exhaust the subject, but to show that inclusion has many benefits.

https://doi.org/10.51249/gei.v3i06.1074
INCLUDING (Português (Brasil))

References

ASSOCIAÇÃO DE BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. NBR 10520: informação e documentação: citações em documentos , Rio de Janeiro, 2020.

BRASIL. Constituição (1988), DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CARVALHO, R. E. Educação inclusiva: com os pingos nos “is”. Porto Alegre: Mediação, 2007.

EDUCAÇÃO INCLUSIVA É POSITIVA PARA TODOS. Instituto Unibanco, 2017. Disponivel em https://observatoriodeeducacao.institutounibanco.org.br Acesso em 23-03-22

EDUCAÇÃO Inclusiva e Valorização das Diferenças.Instituto Unibanco,2017. Disponivel em https://www.institutounibanco.org.br/aprendizagem-em-foco/24/ acesso em 23-03.22.

FOSSILE, Dieysa K. Construtivismo versus sociointeracionismo: uma introdução às teorias cognitivas. Revista Alpha, Patos de Minas, UNIPAM. 2010. Disponível em: http://alpha.unipam.edu.br/documents/18125/23730/construtivismo_versus_socio_interacionsimo.pdf Acesso em 02.05.2022.

MANTOAN, Maria Teresa Egle. A Integração de pessoas deficientes: Contribuições para uma reflexão sobre o tema. São Paulo: Mennon, Senac, 1997.

MANTOAN, M. T. E. Compreendendo a deficiência mental: novos caminhos educacionais. São Paulo: Scipione, 1988

MANTOAN, Maria Teresa Egler. Inclusão Escolar: o que é? por quê? como fazer? São Paulo: Moderna, 2003

OURO, Viviane dos Santos, et. al. Educação Musical e Deficiência: propostas pedagógicas. São José dos Campos: Estúdio dois, 2006

PAROLIN, Isabel Cristina Hierro, Aprendendo para Incluir e Incluindo para aprender. São José dos Campos: Pulso Editorial, 2006. Os benefícios da educação inclusiva para estudantes com e sem deficiência, Thomas Hehir (coordenação), Instituto Alana ABT Associates (2016): bit.ly/beneficioEducacaoInclusiva

PRESTES, M. L. M. A pesquisa e construção do conhecimento científico.3ed.

RICARDO. L; ROSSETI. C, Inclusão um enfoque Piagetiano sobre as relações de amizade no contexto escolar. Vitória, ES, 2012.

SASSAKI, R. K. Inclusão construindo uma sociedade para todos. 3ed.Rio de Janeiro, WVA, 1999.

SASSAKI, R. K. Inclusão: O paradigma do sec. 21. Revista Inclusão. 2005

SINASON, Valerie. Compreendendo seu filho deficiente. Rio de Janeiro: Imago, sem data.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...