Abstract
This article presents an observation that was accomplished with the support of the Pefop (Paradigmas Educacionais e Formação de Professores) research group, at a private Elementary school with the objective to analize the school management culture over the professional development of teachers focusing on the paradigm of complexity. It was defined as the research problem: how do school culture and its management leaders motivate and have impact on professional development of teachers and their pedagogical practices in Elementary school. In a qualitative approach, as a study case, in which twenty teachers were involved, the school principal and two coordinators. In the process, it was chosen to have semi-structured interviews, classes observations and follow-up report about the courses teachers are due to accomplish during the school year. We concluded that, teacher in elementary school have no knowledge about the paradigm of complexity although they present some pedagogical techniques that are related to such approach, even though they are subject to the traditional method of teaching but with the support and motivation from school leaders, they are able to keep improving each day and making the difference in their students´ lives.
References
AGIH, AA. Effective School Management and Supervision: Imperative for Quality Education Service Delivery. African Research Review, [s. l.], v. 9, n. 3, p. 62, 2015.
ALVES, Mariana Gaio. Aprendizagem ao longo da vida: entre a novidade e a reprodução de velhas desigualdades. Revista Portuguesa de Educação, [s. l.], v. 23, n. 1, p. 7, 2018.
BEHRENS. Marilda Aparecida. Paradigma da complexidade. Metodologia de projetos, contratos didáticos e portfólios. 6ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
________________. Paradigma da complexidade: metodologia de projetos, contratos didáticos e portfólios. Petrópolis: Vozes, 2006.
________________. Paradigmas inovadores na aprendizagem para a vida: o saber e o fazer pedagógico dos professores. In: ENS, R. T.; VOSGERAU, D. S. R.; BEHRENS, M. A. (Orgs.). Trabalho do professor e saberes docentes. Curitiba: Champagnat, 2009.
BEHRENS, Marilda Aparecida; THOMÉ OLIARI, Anadir Luiza. a Evolução Dos Paradigmas Na Educação: Do Pensamento Científico Tradicional À Complexidade. Revista Diálogo Educacional, [s. l.], v. 7, n. 22, p. 53, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação 9.394/96. Brasília. MEC. 1996.
CAPRA, F. A teia da vida. São Paulo: Cultrix. (1997).
_______________. O Ponto de Mutação: A Ciência, a Sociedade e a Cultura emergente. 23ª ed. Trad. Álvaro Cabral. São Paulo, SP: Editora Pensamento-Cultrix Ltda, 2002.
CARDOSO, Clodoaldo M. A canção da inteireza: uma visão holística da educação. São Paulo: Summus, 1995.
CARPIM, Lucymara; BEHRENS, Marilda Aparecida; TORRES, Patrícia Lupion. Paradigma Da Complexidade Na Prática Pedagógica Do Professor De Educação Profissional No Século 21. Boletim Técnico do Senac, [s. l.], v. 40, n. 1, p. 90–107, 2014.
CHERVEL, André. L’histoire des disciplines scolaires. Paris: Histoire de L’educacion, n. 38, 1988.
CONCEIÇÃO, Victor Julierme Santos da; MOLINA NETO, Vicente. a Cultura Escolar Sob O Olhar Do Paradigma Da Complexidade: Um Estudo Etnográfico Sobre a Construção Da Identidade Docente De Professores De Educação Física No Início Da Docência. Movimento (ESEFID/UFRGS), [s. l.], v. 23, n. 3, p. 827, 2017.
FERNANDES, Alicia. O saber em jogo. Porto Alegre: Artmed, 2001.
FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Tradução: Guacira Lopes Louro. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra , 1992.
________. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GARCIA, R. M. C. Políticas de inclusão e currículo: Transformação ou adaptação da escola ? In: Trajetórias e processos de ensinar e aprender: lugares, memórias e culturas – livro 3. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2008.
KOWALSKI, Theodore J. Cultural change paradigms and administrator communication. Contemporary Education, [s. l.], v. 71, n. 2, p. 5–10, 2000. Disponível em: http://ezproxy.umsl.edu/login?url=http://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=eft&AN=507680202&site=ehost-live&scope=site.
KUHN, Thomas. A estrutura das revoluções científicas. Trad. de Beatriz Vianna Boeira e Nelson Boeira. São Paulo: Perspectiva, 1994.
MARCELO GARCIA, Carlos (Org.). El profesorado principiante. Inserción a la docencia. Barcelona: Ediciones Octaedro, 2009.
MORAES, Maria. O Paradigma Educacional Emergente. 7a edição São Paulo, [s. l.], p. 239, 2001. Disponível em: http://www.ub.edu/sentipensar/pdf/candida/paradigma_emergente.pdf.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. Da Silva e Jeanne Sawaya. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília: UNESCO, 2000
_________. Complexidade e transdisciplinaridade: a reforma da universidade e do ensino fundamental. Natal: EDUFRN, 1999.
_________. A cabeça bem feita: repensar a reforma reformar o pensamento. 8a ed. -Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.
_______. Ciência com consciência. 6 ed. (Trad. Maria D. Alexandre e Maria Alice S. Dória). Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010.
PIMENTA, Selma Garrido, (org.). Formação de Professores: identidade e saberes da docência. In. Saberes Pedagógicos e Atividade Docente. São Paulo: Cortez, 2002.
POL, Milan; HLOUKOVÁ, L. Em busca do conceito de cultura escolar: Uma contribuição para as discussões actuais. Revista Lusófona de Educação, [s. l.], v. 10, p. 63–79, 2007. Disponível em: http://www.scielo.oces.mctes.pt/scielo.php?pi72502007000200006&script=sci_arttext.
PONI, Merita. Research Paradigms in Education. Journal of Educational and Social Research, [s. l.], v. 4, n. 1, p. 407–414, 2014.
Prigol, E. liz, & Behrens, M. A. (2020). Educação Transformadora: As interconexões das teorias de Freire e Morin. Revista Portuguesa De Educação, 33(2), 5–25. https://doi.org/10.21814/rpe.18566
SANTOS, B. de S. Introdução a uma ciência pós-moderna. Rio de Janeiro: Graal, 1989.
_________________. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. São Paulo: Cortez, 1996.
SANTOS, Lucíola Licinio de C. P. Formação de professores na cultura do desempenho. [S. l.: s. n.], 2004. v. 25
SILVA, Fabiany De Cássia Tavares. Cultura Escolar : quadro conceitual e possibilidades de pesquisa School Culture : conceptual framework and research possibilities. Educar, [s. l.], p. 201–216, 2006.
SILVA, Joyce Mary Adam de Paula e. Cultura escolar, autoridade, hierarquia e participação: alguns elementos para reflexão. Cadernos de Pesquisa, [s. l.], n. 112, p. 125–135, 2001.
SILVA, Oracina Machado da et al. Família, escola e aprendizagem. Educação Contemporânea – Volume 4 – Educação Especial, Reflexões, [s. l.], 2020.
STENKE & MELZER. (1998). Schulkultur aus der Sicht der quantitativ orientierten Schulentwicklungsfor- Melzer, W. (1998).
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis: Vozes, 2005.
TORRES, Patrícia Lupion; BEHRENS, Marilda Aparecida; MATOS, Elizete Moreira. Prática pedagógica numa visão complexa na educação presencial e a distância: os ‘REAS’ como recurso para pesquisar, ensinar e aprender. Revista Diálogo Educacional, [s. l.], v. 15, n. 613, p. 443, 2015.
TREZZI, Clóvis. A educação pós-pandemia: uma análise a partir da desigualdade educacional. Dialogia, [s. l.], n. 37, p. e18268, 2021.