THE IMPORTANCE OF THE LEARNER-CENTERED NEUROPSYCHOPEDAGOGICAL ASSESSMENT FOR PEOPLE WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD)
LEARNER-CENTERED (Português (Brasil))

Keywords

Autism, neuropsychopedagogy, evaluation.

How to Cite

Ruz Freire de Jesus, A. ., & Francisco de Jesus, E. . (2023). THE IMPORTANCE OF THE LEARNER-CENTERED NEUROPSYCHOPEDAGOGICAL ASSESSMENT FOR PEOPLE WITH AUTISM SPECTRUM DISORDER (ASD). Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 4(01), 56–67. https://doi.org/10.51249/gei.v4i01.1211

Abstract

This article proposes to create bases for reflection regarding the neuropsychopedagogical assessment of children and adults who are within the autistic spectrum (ASD). By understanding that Clinical Nepsychopedagogy observes and studies the development of Executive Functions (EF), and seeks to understand with neurobiological bases, how each learner develops, and their challenges, difficulties and potential for full learning, through stimulation and intervention. With this, within this broad spectrum, to outline evaluation strategies, not with the intention of providing a diagnosis (since this should be carried out in detail and often with a multidisciplinary team), but rather to seek to understand areas of interest, skills and difficulties of the learner, so that it is possible to draw up an efficient plan that meets the person who is within the spectrum, for their development. This article was developed through bibliographic research and scientific archives, consultation of books on autism, and the Scientific ElectronicLibrary On Line – SCIELO database.

https://doi.org/10.51249/gei.v4i01.1211
LEARNER-CENTERED (Português (Brasil))

References

BRASIL, Lei nº 12.764, de 27 de dezembro de 2012. Institui a Política Nacional de Proteção dos Direitos de Pessoas com autismo do Espectro Autista. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12764.htm. Acesso em 01 de ab. 2022.

Donvan, J., & Zucker, C. (2017). Outra sintonia: a história do autismo (L. A. de Araújo, trad.). São Paulo, SP: Companhia das Letras.

FONSECA, B. Mediação escolar e autismo: a prática pedagógica intermediada na sala de aula. RJ: Wak Editora, 2014.

GADIA, Carlos. Aprendizagem e autismo: transtornos da aprendizagem: abordagem neuropsicológica e multidisciplinar. Porto Alegre: Artmed, 2006

GONÇALVES, Alzira de Sousa Paiva. A aprendizagem do autista (TEA) e a intervenção neuropsicopedagógica. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. Ano 05, Ed. 06, Vol. 06, pp. 32-40. Junho de 2020. Disponível em https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/aprendizagem-do-autista. Acessado em 10 de ab. 2022

MELLO, Ana Maria S. Ros. Autismo: guia prático. 2 ed. São Paulo: Corde, 2001.

MENEZES, Maria Carolina Cavalcanti de Almeida; et al. Intervenções neuropsicopedagógicas em casos de autismo. VI Congresso Nacional de Educação, 2019. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV127_MD4_SA10_ID783_22092019121035.pdf>. Acesso em: 05 mar. 2022.

PERUZZOLO, S. R.; COSTA, G.M. T. Estimulação precoce: contribuição na aprendizagem e no desenvolvimento de crianças com deficiência intelectual (di). Revista de Educação do Ideau. v. 10, n. 21, 2015. Disponível em https://www.ideau.com.br/getulio/restrito/upload/revistasartigos/246_1.pdf. Acesso em 21/mar/2022

RUSSO, R.M.T. Neuropsicopedagogia Clínica: introdução, conceitos, teoria e prática. Curitiba: Juruá, 2015.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...