Abstract
The monitoring program is a modality of extracurricular activity, focused on expanding teaching to undergraduate courses, this constitutes an integrated form in the construction of more in-depth knowledge of a given discipline. The main objective of the project was to present, in the form of an experience report, the contributions of the monitoring program in the academic training of the monitor. To carry out this work, we opted for a descriptive study, of the experience report type, carried out from the experience in voluntary monitoring. During the period in which the monitoring took place, important aspects were noted about the social relationships that are established during that time, relationships that encourage a better personal development of the monitor, a fact that was also observed by TAVARES et al. (2017) in their experience report with the monitoring program. It is emphasized that monitoring is of paramount importance as a support to students for a better quality of teaching, and encompasses disciplines and potential areas, constituting a full activity that helps in the pedagogical knowledge produced during the graduation period.
References
DOS SANTOS SOUZA, Felipe Maciel; GOMIDE, Lucas Bilche. Experiência de monitoria no ensino de psicologia da aprendizagem. REALIZAÇÃO, v. 1, n. 1, p. 67-78, 2014.
SANTOS, Geovannia Mendonça; DA SILVA BATISTA, Sylvia Helena Souza. Monitoria acadêmica na formação em/para a saúde: desafios e possibilidades no âmbito de um currículo interprofissional em saúde. ABCS Health Sciences, v. 40, n. 3, 2015.
OLIVEIRA, Joyce Lúcia Abreu Pereira; DE SOUZA, Simone Vieira. Relato de experiência na atividade de monitoria desenvolvida na disciplina de estágio básico de observação do desenvolvimento: um texto que se escreve a quatro mãos. Cadernos Acadêmicos, v. 4, n. 1, p. 35-46, 2012.
MATOSO, Leonardo Magela Lopes. A importância da monitoria na formação acadêmica do monitor: um relato de experiência. CATUSSABA-ISSN 2237-3608, v. 3, n. 2, p. 77-83, 2014.
DE SOUSA CUNHA, Lorena; DA COSTA, Flávio Nogueira. A IMPORTÂNCIA DA MONITORIA NA FORMAÇÃO ACADÊMICA DO MONITOR: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA. Encontro de Extensão, Docência e Iniciação Científica (EEDIC), v. 4, n. 1, 2019.
ANTUNES, Sabrina Silva et al. A importância do monitor para o processo de formação acadêmica, otimizando o aprendizado. In: II Congresso Internacional de Educacional Inclusiva. 2016.
LIRA, Morgana Oliveira et al. Contribuições da monitoria acadêmica para o processo de formação inicial docente de Licenciandos em Ciências Biológicas da UEPB. In: II Congresso Nacional de Educação. 2015.
DE MATOS, Taina Feitosa; GOMES, Roberia Vieira Barreto. A IMPORTÂNCIA DA MONITORIA NA FORMAÇÃO ACADÊMICA DO MONITOR: RELATO DE EXPERIÊNCIA, TRILHANDO OS CAMINHOS PARA A FORMAÇÃO DOCENTE. Encontros Universitários da UFC, v. 2, n. 1, p. 2237, 2017.
RIBAS, Alexandre; WEIS, Luciana Cezimbra. CONTRIBUIÇÕES DA MONITORIA: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA NA DISCIPLINA DE RECUSOS ELETROTERMOFOTOTERAPÊUTICOS. CADERNOS DE EDUCAÇÃO, SAÚDE E FISIOTERAPIA, v. 1, n. 1, 2014.
TAVARES, Jardene Soares et al. Contribuições da monitoria de Anatomia Humana na formação acadêmica de estudantes de enfermagem: relato de experiência. Rev. enferm. UFPE on line, v. 11, n. 8, p. 3176-3179, 2017.
BARROSO, Issacar; GOMES, Cristiane Heredia. A IMPORTÂNCIA DAS MONITORIAS NO ENSINO SUPERIOR E SEU PAPEL NA DIMUNUIÇÃO DA EVASÃO. Anais do Salão Internacional de Ensino, Pesquisa e Extensão, v. 7, n. 1, 2016.
VICENZI, Cristina Balensiefer et al. A monitoria e seu papel no desenvolvimento da formação acadêmica. Revista Ciência em Extensão, v. 12, n. 3, p. 88-94, 2016.