Abstract
The socioemotional educational approach not only focuses on understanding and managing emotions, thoughts, and behaviors, but also on building healthy and effective relationships. It also goes beyond the development of specific socioemotional skills, such as self-confidence, resilience, empathy, and coping with difficult situations, and encompasses other relevant skills. Rather than describing the socioemotional educational approach in a restrictive manner, it is important to have a broad and comprehensive view that includes a wide range of skills and important aspects for emotional and social development. The aim of this study was to discuss the importance of socioemotional skills in the educational context, exploring how they can be developed and examining how the inclusion of these skills can contribute to a more balanced and healthy learning environment. The research method used in this study was based on books, scientific articles from scientific databases such as Medline, Lilacs and SciELO, and internet articles, therefore this is bibliographical research. After reading, analyzing, comparing, and synthesizing the content of scientific articles from different authors regarding the subject at hand, it was found that socioemotional skills are effective in enhancing the teaching and learning process.
References
ABED, A. L. (2016). O desenvolvimento das habilidades socioemocionais como caminho para a aprendizagem e o sucesso escolar de alunos da educação básica. Construção psicopedagógica, v. 24, n. 25, p. 8-27, .
COLAGROSSI, A. L., & VASSIMON, G. ( 2017). A aprendizagem socioemocional pode transformar a educação infantil no Brasil. Construção psicopedagógica, , v. 25, n. 26, p. 17-23.
DE ANDRADE, J. A., & PAGAN, A. A. (2022). Habilidades socioemocionais e inclusão: O caso da licencianda Tétis. Revista Portuguesa de Educação, v. 35, n. 2, p. 309-331.
DOS SANTOS, D. D., BERLINGERI, M. M., & DE BRAGA CASTILHO, R. (2017). Habilidades socioemocionais e aprendizado escolar: evidências a partir de um estudo em larga escala.
FAKHOURI, A. G., MURGO, C. S., & SISCOUTTO, R. A. (2022). SESVR: Realidade Virtual como Auxiliadora no Processo de Ensino/Aprendizagem de Habilidades Socioemocionais. . Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 30, p. 471-493.
GAROFALO, D., & BACICH, L. (2020). Um olhar para a aprendizagem socioemocional no STEAM. STEAM em sala de aula: a aprendizagem baseada en projetos integrando conhecimientos na educação básica. v. 9.
MARQUES, A. M., TANAKA, L. H., & FÓZ, A. Q. (2019). Avaliação de programas de intervenção para a aprendizagem socioemocional do professor: Uma revisão integrativa. . Revista Portuguesa de Educação, v. 32, n. 1, p. 35-51.
OLIVEIRA, P. V., & MUSZKAT, M. (2021). Revisão integrativa sobre métodos e estratégias para promoção de habilidades socioemocionais. Revista Psicopedagogia, , v. 38, n. 115, p. 91-103.
PENA, A. C., ALVES, G., & PRIMI, R. (2020). Habilidades socioemocionais na educação atual. Boletim Técnico do Senac, v. 46, n. 2.
SMOLKA, A. L. (2015). O problema da avaliação das habilidades socioemocionais como política pública: explicitando controvérsias e argumentos. Educação & Sociedade, v. 36, p. 219-242.