BEYOND FUN
BEYOND FUN (Português (Brasil))

Keywords

Game. Tool. Social. School.

How to Cite

dos Santos Oliveira, V. ., de Oliveira Azevedo Silva, J. ., Cristiane Florencio dos Santos, M. ., & Maria da Silva Siqueira, J. . (2023). BEYOND FUN: THE GAME AS A HUMAN RELATIONS TOOL IN THE EDUCATIONAL CONTEXT. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 4(04), 645–660. https://doi.org/10.51249/gei.v4i04.1551

Abstract

“Games have the potential to stimulate human improvement, the playful environment is appealing, and it can be incorporated into the educational context. The aim of the study was to highlight how games can impact social interaction within a school structure. In order to achieve this, it was necessary to: a) identify how games can be used as an educational tool; b) explain how the educational environment can become more attractive when games are present, aiming to understand the mechanisms through which the use of games can positively affect students’ motivation and the quality of the learning experience; c) demonstrate how the integration of elements from an ‘imaginary world’ can contribute to transforming the school environment into a more pleasant and welcoming space for students. The study utilized a qualitative approach, and the data collection instrument employed was Document Analysis. Through the compilation of various documents, followed by an in-depth analysis, it was possible to realize that games should be present within the educational environment, constantly striving to make this environment increasingly appealing to students. Simultaneously, teachers will have an additional ally in the teaching and learning process. Additionally, as students learn while having fun, they will also be exposed to numerous conflicting experiences, which will further strengthen the development of their identity.”

https://doi.org/10.51249/gei.v4i04.1551
BEYOND FUN (Português (Brasil))

References

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos; ALVES, Leonir Pessate. Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 10. ed. Joinville, SC: UNIVILLE, 2015. 155 p. ISBN 978-85-87977-15-6.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.

CHATEAU, Jean. O JOGO E A CRIANÇA. 4. ed. São Paulo: Summus Editorial, 1987. 144 p. ISBN-10: 853230298X. Do original em língua francesa L’ENFANT ET LE JEU.

COLETIVO DE AUTORES. Metodologia do ensino de educação física. São Paulo: Cortez editora: 1992.

COSTA, José Henrique de Almeida. Festival de cultura corporal: uma proposta de intervenção pedagógica para os jogos internos da escola. 2020. Jonatas Maia da f., il. Dissertação (Mestrado em Educação Física) — Universidade de Brasília, Brasília, 2020. Disponível em: < https://repositorio.unb.br/handle/10482/38751>. Acesso em: 02 jan. 2023.

DUARTE, José Adelino. O JOGO E A CRIANÇA.: estudo de caso. 2009. 146 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Ciências da Educação, Supervisão Pedagógica, Escola Superior de Educação João de Deus, Portugal, 2009. Disponível em: <https://comum.rcaap.pt/bitstream/10400.26/2296/1/Jos%C3%A9Duarte.pdf>. Acesso em: 16 jun. 2022.

GALLO, Sérgio Nesteriuk. JOGO COMO ELEMENTO DA CULTURA: aspectos contemporâneos e as modificações na experiência do jogar. 2007. 200 f. Tese (Doutorado) - Curso de Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica, Comunicação, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. Disponível em: <https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4906>. Acesso em: 02 jun. 2022.

HUIZINGA, J., 1971. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura, Editora da Universidade de S. Paulo, Editora Perspectiva. 4* edição – reimpressão. Direitos reservados em língua portuguesa à EDITORA PERSPECTIVA S.A. 2000. Diponivel em: <https://filosoficabiblioteca.files.wordpress.com/2018/12/HUIZINGA-Johan-Homo-Ludens.pdf>. Acesso em: 14 jun. 2020.

JUNIOR, E. B. OLIVEIRA, G. S.; SANTOS, A. C. O; L.SCHNEKENBERG, G. F. Análise Documental como Percurso Metodológico na Pesquisa Qualitativa. Cadernos da Fucamp, v.20, n.44, p.36-51/2021. Disponível em: < https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2356/1451>. Acesso em: 15 mar. 2022.

KISHIMOTO, Tizuko M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a Educação. 14 ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LOPES, M. da G. Jogos na Educação: criar, fazer e jogar. São Paulo: Cortez, 2001.

MARQUES, José Carlos Lustosa; PEREIRA, Vanildo Rodrigues. Os desafios da escola pública paranaense na perspectiva do professor PDE. Secretaria de Estado da Educação. Superintendência de Educação. Volume 1. PARANÁ. 2013. 01-20 p. ISBN 978-85-8015-076-6. Disponível em: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2013/2013_uem_edfis_artigo_jose_carlos_lustosa_marques.pdf>. Acesso em: 29 fev. 2023.

OLIVEIRA, Fabiane dos Santos. Lúdico como Instrumento Facilitador na Aprendizagem da Educação Infantil. 2010. Pós-Graduação - (Psicopedagogia Institucional). Universidade Candido Mendes Pós-Graduação Lato Sensu Instituto a Vez do Mestre. ARAIOSES-MA, 2010. Disponível em: <https://www.avm.edu.br/docpdf/monografias_publicadas/posdistancia/35505.pdf>. Acesso em: 01 de set. 2022.

PEREIRA, Ana Luísa Lopes. A Utilização do Jogo como recurso de motivação e aprendizagem. 2013. 132 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de 2º Ciclo de Estudos em Ensino de História e Geografia no 3º Ciclo do Ensino Básico e Secundário, Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Portugal, 2013. Disponível em: <https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/71590/2/28409.pdf>. Acesso em: 04 set. 2022.

PERNAMBUCO, Secretaria de Educação e Esporte. Currículo de Pernambuco: Ensino Fundamental. União dos dirigentes municipais da educação. Recife: a secretaria, 2019. 606 p.

PIAGET, Jean; INHELDER, Barbel. La Psychologie de l Enfant. Paris: PUF, 1966. [A Psicologia da Criança. São Paulo: Difel, 1968].

PIAGET, Jean. A formação do símbolo na criança: imitação, jogo e sonho, imagens e representação. Rio de Janeiro: Guanabara, 1998.

SANTOS, S. M. P. dos; CRUZ, D. R. M da. O lúdico na formação do educador. In: SANTOS, S. M. P. dos (Org.). O lúdico na formação do educador. Petrópolis, Vozes, 1997.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História e Ciências Sociais, São Leopoldo, RS, Ano 1, n.1, Jul., 2009.

SCHERER, Anelize Severo. O LÚDICO E O DESENVOLVIMENTO: a importância do brinquedo e da brincadeira segundo a teoria vigotskiana. 2013. 36 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Métodos e Técnicas de Ensino, Diretoria de Pesquisa e Pós-Graduação, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Medianeira, 2013. Disponível em: <http://repositorio.roca.utfpr.edu.br/jspui/bitstream/1/4233/1/MD_EDUMTE_2014_2_10.pdf.> Acesso em: 16 out. 2012.

TUBINO, Manuel José Gomes. O esporte educacional como uma dimensão social do fenômeno esportivo no Brasil. In: CONFERÊNCIA BRASILEIRA DE ESPORTE EDUCACIONAL. Memórias: Conferência Brasileira de Esporte Educacional. Rio de Janeiro: Editoria Central da Universidade Gama Filho, 1996. p. 9-16.

VAGO, Tarcísio Mauro. o “esporte na escola” e o “esporte da escola”: da negação radical para uma relação de tensão permanente, um diálogo com Valter Bracht. Movimento, 1996 v. 3, n. 5, p. 4-17. Disponível em: < https://doi.org/10.22456/1982-8918.2228>. Acesso em: 18 mar. 2023.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...