PSYCHOPEDAGOGICAL WORK IN THE DEVELOPMENT OF STUDENTS
PSYCHOPEDAGOGICAL (Português (Brasil))

Keywords

Education. Health. Psychopedagogy.

How to Cite

Mateus Calgarotto, V. . (2023). PSYCHOPEDAGOGICAL WORK IN THE DEVELOPMENT OF STUDENTS. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 4(05), 236–244. https://doi.org/10.51249/gei.v4i05.1594

Abstract

In this document we seek to justify through literature all the issues that underlie psychopedagogical work, with the aim of enriching information on the subject and highlighting the importance of the Psychopedagogue, a professional who is fundamental in educational institutions, with his role being essential both in the sector pedagogical, but also social, occupying a unique place in terms of health and education. Psychopedagogy is comprehensively concerned with learning, considering several factors, such as: educational, physical, emotional, psychological, also analyzing all niches that can contribute positively and negatively to the interpersonal development of children, also including sociocultural issues, which they are shaped by the nucleus where the child develops. Otherwise, the professional highlights points that could harm students in their studies and creates methods that can highlight their protagonism, thus enabling their total satisfaction as a learner, and making them protagonists of the teaching-learning process.

https://doi.org/10.51249/gei.v4i05.1594
PSYCHOPEDAGOGICAL (Português (Brasil))

References

Carvalho, M. E. P. (2000). Relações entre família e escola e suas implicações de gênero. Cadernos de Pesquisa, 110,143-155.

CANDIA, Catarina ; OLIVEIRA, Paula. A IMPORTÂNCIA DO TRABALHO PSICOPEDAGÓGICO NO DESENVOLVIMENTO DO ALUNO ESPECIAL. DIVERSITÀ: Revista Multidisciplinar do Centro Universitário Cidade Verde, v. 6, n. 2, p. 65–75, 2020. Disponível em: <https://revista.unifcv.edu.br/index.php/revistapos/article/view/331>. Acesso em: 15 set. 2023.

CODIGO DE ETICA DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PSICOPEDAGOGIA - ABPP. Scribd. Disponível em: <https://pt.scribd.com/document/89428552/CODIGO-DE-ETICA-DA-ASSOCIACAO- BRASILEIRA-DE-PSICOPEDAGOGIA-ABPP>. Acesso em: 18 set. 2023.

GOMES, Manoel. Fatores que facilitam e dificultam a aprendizagem. Revista Educação Pública, v. 18, n. 14, 2020. Disponível em: <https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/18/14/fatores-que-facilitam-e- dificultam-a- aprendizagem#:~:text=Entre%20eles%2C%20destacam%2Dse%20aspectos,na%20escola%20e%20fora%20dela.>. Acesso em: 18 set. 2023.

Lemes, R. P. & Alexandre, S. (2006). Os fatores que interferem no processo de ensino e aprendizagem. Monografia (Graduação em pedagogia). Faculdade de Ciências de Educação – FACE. Centro Universitário de Brasília. Brasília. P. 78.

NUNES, Gisele; CRUZ, Josiane; BELLO, Adriane et al. A SALA DE APOIO E SUA IMPORTÂNCIA NA DIFICULDADE DE APRENDIZAGEM. TCC - Pedagogia, v. 0, n. 0, 2018. Disponível em: <https://www.repositoriodigital.univag.com.br/index.php/ped/article/view/326>. Acesso em: 15 set. 2023.

SOUSA, Léa. PSICOPEDAGOGIA E ESCOLA: ELEMENTOS DO ONTEM E REFLEXÕES SOBRE O HOJE. [s.l.: s.n.], 2013. Disponível em: <https://recil.ensinolusofona.pt/bitstream/10437/8974/1/entretextos-48.pdf>. Acesso em: 18 set. 2023.

VIANA, Rosineide Oliveira. Dificuldades de Aprendizagem no Processo de Alfabetização e Letramento nas Séries Iniciais. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 16, n. 0, p. 235– 251, 2017. Disponível em: <https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/dificuldades-de-aprendizagem>. Acesso em: 15 set. 2023.

MOURA, A. A. de; MARTINS, E. D.; MOURA, V. A. de; MARTINS, A. P. A psicopedagogia e suas estratégias facilitadoras no processo de aprendizagem. Revista on line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 2, p. 479–493, 2019. DOI: 10.22633/rpge.v23i2.12654. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/12654. Acesso em: 4 set. 2023.

NASCIMENTO, K. A. O. O trabalho do psicopedagogo institucional: experiência em uma escola de Teresina/PI. In: V FÓRUM INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA, ., 2013. Santa Maria. Anais...Santa Maria: UFSM, 2013. p. 1-11.

VERCELLI, Ligia. O trabalho do psicopedagogo institucional. Revista Espaço Acadêmico, v. 12, n. 139, p. 71–76, 2014. Disponível em: <https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/EspacoAcademico/article/view/17281>. Acesso em: 15 set. 2023.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...