TEACHING-LEARNING CHALLENGES IN THE PANDEMIC IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL
TEACHING (Português (Brasil))

Keywords

Teaching-Learning, Education, Remote Teaching and Digital Tools.

How to Cite

Cristina da Silva, I. ., & Natália da Silva Alcântara, F. . (2024). TEACHING-LEARNING CHALLENGES IN THE PANDEMIC IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL. Revista Gênero E Interdisciplinaridade, 5(01), 59–75. https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1835

Abstract

The objective of this article was to analyze through the literature review the difficulties encountered during the pandemic in teaching and learning in the early years of elementary school. The research is a bibliographic review of a qualitative nature. It was carried out in the databases: Scientific Electronic Library Online (SCIELO) Capes and government portals. The criteria used for data collection were inclusion, periods or publications that approach: education as an essential right for children, the importance of the school community in the epidemiological crisis scenario and the teaching strategies used to overcome the crisis moment in Brazil. And the exclusion criteria: content not relevant to the theme, publications in a foreign language, incomplete or not referenced. It was found that there are many and varied challenges faced by students, the family, especially for teachers in emergency remote teaching. The strategies used by educators, despite the limitations, were imposed for the growth of students in the early years of elementary school. While the family also helped in this learning process, amid difficulties such as lack of resources to have access to technologies and lack of preparation in monitoring school activities, they made an effort to follow the teacher's guidelines in order to continue. the education of their children. Therefore, it was observed that teachers must be properly qualified to use digital communication technologies. Remote teaching during the pandemic brought together students, teachers and families through digital platforms, making it clear, the importance of this bond in the emotional, cultural and social development of the child as a critical and active being in society.

https://doi.org/10.51249/gei.v5i01.1835
TEACHING (Português (Brasil))

References

AMARAL, E; POLYDORO, S. Os desafios da mudança para o ensino remoto emergencial na graduação na Unicamp - Brasil. Linha Mestra, n°41, p. 52-62, set.2020.

BAZHUNI, R. F.; SILVA, L. R. Ações de docência na pandemia: desafios e oportunidades com as novas tecnologias digitais. Revista Carioca de Ciência, Tecnologia e Educação, v. 5, Ed. Especial, 2020.

BRASIL. Constituição da Republica Federativa do Brasil de 1988. Disponivel em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/consti/1988/constituicao-1988-5-outubro-1988- 322142-publicacaooriginal-1-pl.html. Acesso em 11 de maio de 2022.

BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei das Diretrizes e Bases da Educação. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, 1996.

BRASIL. Medida Provisória nº 934, de 1º de abril de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Ed.63-A, n. 93, Seção I, p.1, abr., 2020a.

BRASIL. Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, p.1 , fev., 2020b.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 15/2020. Brasília: Conselho Nacional de Educação, out. 2020c. Disponível em: https://prograd.ufc.br/wp-content/uploads/2020/06/normativas-parecer-homologado- cne.pdf. Acesso em 18 de março de 2022.

BRITO, M.E.dos S.V. A função dos pais de família na vida escolar dos alunos do ensino fundamental em Alagoas, Brasil. Revista Científica Internacional , v. VI, n.1, .p.101-127, 2019.

COSTA, A.E.R; NASCIMENTO, A. W.R. do. Os desafios do ensino remoto em tempos de pandemia no Brasil. Conedu-VII Congresso Nacional de Educação. Realize: Maceio, out, 6 p., 2020.

CHARLOT, B. Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questões para educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CGI-BR. Comitê Gestor da Internet no Brasil. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros: TIC Domicílios 2020 : edição COVID-19 .Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR.1. ed. São Paulo : Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2021.

CLEMENTE, A. O.; ANGELUCI, A. C. B. A contribuição das plataformas digitais de ensino, diante da pandemia. Educare, v. 15, n. 36, E. Especial, 2020.

CRUZ, J.S.da; VIEIRA, R.F; FERST, E. O ensino remoto e as estratégias dos pais em manter os filhos conectados à escola pública. Revista Educar Mais. v., .3, p.530-545, 2021.

DANY, D. M. de M. B; VIDAL, O. F . Os impactos do isolamento social no processo de ensino e aprendizagem e nos resultados das avaliações externas. Interacções, v.16, n.55,p . 83–102, 2020.

FARIAS, I. M. S. de et al. Didática e docência: aprendendo a profissão. 2 ed. Brasília: Editora Ltda., 2009. 179 p.

FARIAS, H. S. D.. O avanço da Covid-19 e o isolamento social como estratégia para redução da vulnerabilidade. Espaço e Economia. Revista Brasileira de Geografia Econômica, v.9,n.17, 2020.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

FREIRE, P. A Educação na Cidade. São Paulo: Cortez, 1991.

GROSSI, M.G.R; MINODA, D.de S; FONSECA, R.G.P. Impacto da pandemia do covid-19 na educação: reflexos na vida das famílias.Teoria e Prática da Educação,

v. 23, n.3, p. 150-170, set./dez., 2020.

LACERDA, T. E. de; TEDESCO, A. L. Educação em tempos de Covid-19: desafios e possibilidades. v. 1 , 1.ed., Curitiba: Bagai, 246 p., 2020.

MIRANDA, K.K.C.de O. et al. Aulas remotas em tempo de pandemia: desafios e percepções de professores e alunos. Conedu-VII Congresso Nacional de Educação. Realize: Maceio, out, 12p., 2020.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Ed. 29. Petrópolis: Vozes, 2011.

MONTEMERLI, R.. Os desafios da Itália na emergência do coronavírus. Espaço e Economia, Revista brasileira de Geografia Econômica, v.9, n.17, 2020.

NASCIMENTO, T.O. A influência da família na aprendizagem da criança no primeiro ano do ensino fundamental em ano de Pandemia. Monografia (Graduação). Curso de Pedagogia. Universidade Federal de Santa Maria. mar., 2021, 35f.

NUNES, M.F; SPERRHAKE, R. Ensino Remoto e Anos Iniciais do Ensino Fundamental: reflexões em torno da docência e de algumas escolhas didático- pedagógicas para o ensino da leitura e da escrita. Signo. Santa Cruz do Sul, v.46, n. 85, p.26-34 jan./abr. 2021.

OLIVEIRA, V. et al. Dificuldades do ensino remoto para alunos do distrito federal: um Estudo de caso.v. 07, n. 21, p156-172, 2021.

PALÚ, J; SCHÜTZ, J. A; MAYER, L. Desafios da educação em tempos de pandemia. Cruz Alta: Ilustração, 2020. 324 p.

PASINI, C. G. D.; CARVALHO, E. D.; ALMEIDA, L. H. C. A educação híbrida em tempos de pandemia: algumas considerações. Observatório Socioeconômico da COVID-19 - UFMS. Santa Maria, p. 1-9. 2020.

PEREIRA, M.D; BARROS, E.A. de. A educação e a escola em tempos de Coronavírus. Scientia Vitae. v. 9, n.28, abril/jun. ,2020.

PEREIRA, A. de J; NARDUCHI, F; MIRANDA, M. G.de. Biopolítica e educação: os impactos da pandemia de COVID-19 nas escolas públicas. Revista Augustus, Rio de Janeiro , v.25, n. 51 p. 219-236 | jul./out. 2020.

PIAGET, J. A relação da afetividade com a inteligência no desenvolvimento mental da criança, v.26, n.3, 1962.

PRZYLINSKI, M; TABILE, V; LAUXEN, S. de L. A importancia de o professor refletir sobre sua prática de ensino-aprendizagem para alcançar uma avaliação de qualidade. XVIII Seminário Internacional de Educação no Mercosul. 8p, 2018.

SANTOS, J.R.dos; ZABOROSKI, E. A. Ensino remoto e pandemia covid-19: desafios e oportunidades de alunos e professores. Revista Interacções.n. 55, p. 41-57,2020.

SANTOS-JUNIOR, V. B. dos; MONTEIRO, J. C. da S. Educação e covid-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar - Educação, Cultura e Sociedade - Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 01-15, jan./dez. 2020.

SOBRINHO-JUNIOR, J.F; MORAES, C. de C. P. de. COVID-19 e os reflexos sociais do fechamento das escolas.Dialogia, São Paulo, n. 36, p. 128-148, set./dez. 2020.

SOUZA, E. P. de. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Cadernos De Ciências Sociais Aplicadas, v.17, n.30, p. 110-118, 2020.

VEIGA, I.P.A. Técnicas de Ensino: Novos Tempos, Novas Configurações. Papirus Editora; 3ª ed., 196 p. 2006

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...